Twee Stereo versterkers voor Bi-amp gebruik

Gestart door CBdicX, november 04, 2016, 16:41:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

#45
Conclusie (voor mij dan):

zelfde muziek op het zelfde volume niveau geeft wat meer body, ik denk ook een betere scheiding L/R waar te nemen, dit zelfde effect had ik ook met 2x de PM14S1. (verticaal bi-amp)
De "sound" van Yamaha verschilt toch wel wat tov Denon of Marantz.
Ik heb trouwens nooit geen werkelijk merkbaar verschil gehoord tussen een PM14 of PM11, wel toen ik een PMA 2020 neer zette na de PM11, daar zat duidelijk meer laag in.

Maar goed, ik ben er blij mee (voor zolang het duurt bij mij) waar het mij om ging.

Het is ook vervelend om met een idee rond te lopen:
zal ik nu wel of niet..........

Ik hou jullie wel op de hoogte als de 2 701's in de verkoop gaan  :-D

Zep

Mooie stapel....ga je ze voorlopig behouden?
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

CBdicX

Citaat van: Zep op november 06, 2016, 13:31:27
Mooie stapel....ga je ze voorlopig behouden?
Ja natuurlijk (niet)  :-D
Even wetenwaardig feitje, de Yammies ruiken wel anders dan Denon/Marantz, moet beter zijn  :wink:

sjoek

De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Matt

Citaat van: Zep op november 06, 2016, 11:55:19
Lol....twee zwakke broeders bij elkaar blijft een kneuzenclub  :-P
Maar serieus...de Yamaha zijn geen van allen slecht, maar 1 potente versterker moet voldoende zijn.....dat bi-ampen zou niet nodig moeten zijn voor de huiskamer :wink:

Hmmm nochtans dat ons favoriete merk (en ze zijn niet de enige) hun actieve speakers toch steeds voorzien van 2 versterkers. 1 voor laag en 1 voor midden en hoog  :-D
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

Brutus

Citaat van: xander32 op november 06, 2016, 12:00:16
Een Yamaha 3000 versterker, daar ruil ik de PM11 graag op in :yes:.

Ik mijn versterker, cd-speler, tuner, tv en decoder  :-D
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

CBdicX

Wat op zich ook nog wel interessant is, is dat Marantz in al zijn versterkers met Bi-amp mogelijkheid (oa de 14 en 11 serie) voor verticaal Bi-ampen kiest, dus 1 versterker per kant.
Nooit word horizontaal genoemd als optie.
Zal er wel mee te maken hebben dat de woofer amp, in horizontaal bi-amp gebruik, behoorlijk op zijn donder kan krijgen in bijvb. actie films.
Bij verticaal Bi-amp speelt dit "probleem" niet.
Ik zal de boel eens om prikken en kijken wat, en of dit wat uit maakt.

Zep

Citaat van: Matt op november 06, 2016, 23:44:56
Hmmm nochtans dat ons favoriete merk (en ze zijn niet de enige) hun actieve speakers toch steeds voorzien van 2 versterkers. 1 voor laag en 1 voor midden en hoog  :-D

Haha, zou goed kunnen idd Matt....heb me nooit verdiept in hun actieve lijn  :wink:
Misschien ga ik een 2de Anthem bijkopen en bi-ampen  :-P
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

CBdicX

#53
Citaat van: CBdicX op november 07, 2016, 08:43:13
Wat op zich ook nog wel interessant is, is dat Marantz in al zijn versterkers met Bi-amp mogelijkheid (oa de 14 en 11 serie) voor verticaal Bi-ampen kiest, dus 1 versterker per kant.
Nooit word horizontaal genoemd als optie.
Zal er wel mee te maken hebben dat de woofer amp, in horizontaal bi-amp gebruik, behoorlijk op zijn donder kan krijgen in bijvb. actie films.
Bij verticaal Bi-amp speelt dit "probleem" niet.
Ik zal de boel eens om prikken en kijken wat, en of dit wat uit maakt.

Nee, maakt niets uit.
Versterkers blijven gevoelsmatig ook even warm, maar ik draai nooit veel harder dan 50-60% volume.
Ik hou het dan op horizontaal, puur vanwege verschillende berichten als de woofers het moeilijk hebben (in actie films bijvb.) de mid/tweeters hier geen last van hebben, wat direct hoorbaar zal zijn.

CBdicX

#54
Citaat van: Zep op november 07, 2016, 09:45:58
Haha, zou goed kunnen idd Matt....heb me nooit verdiept in hun actieve lijn  :wink:
Misschien ga ik een 2de Anthem bijkopen en bi-ampen  :-P

Van de Anthem site:

Doesn't passive biamping waste the amp's power because each channel still has to amplify the full range signal and not just the highs or the lows?

No. With the jumpers removed on a biampable speaker, the impedance of each section is not the usual 4 or 8 ohms, but several hundred if not more at the frequencies that the amp is "not supposed to be amplifying". Higher impedance means less current draw. No meaningful amount of current, no wasted power.

According a recurring audio-myth, only an active crossover should be used for biamping, in order to split the band before the power amp instead of inside the speaker, thereby reducing the amount of work each amp channel has to do. While active crossovers do have their place in PA systems, it should be noted that equalizers are also a part of it.

A generic active crossover on its own merely divides the audio band into smaller ones. The carefully custom-designed crossover in a high performance home audio speaker does a lot more. It is responsible for correcting frequency response aberrations of the individual drivers, maintaining phase coherence between drivers, optimizing off-axis response, balancing levels between drivers, setting up impedance, at times improving woofer performance by rolling off not just the top, but also frequencies that are too low and cause it to misbehave, and other things that vary according to model.

Tearing out the speaker's own finely-tuned crossover to replace it with an active crossover with generic controls almost guarantees that, just for starters, frequency response will be altered. Different sound doesn't mean better sound. Using the passive crossover in the speaker is indeed the correct way to biamp.

What's biamping?

It's using one amp channel for the speaker's mid-high frequency drivers, and another for the low-frequency drivers. The speakers must have separate inputs for this - be sure to remove the jumpers from the speaker inputs first or amp will become instant toast!
If one amp starts running out of power, usually the one driving the woofer, then the other side remains clean instead of becoming part of the problem, a double-win.
This is the very idea behind bass management and powered subwoofers in home theater systems.

Zep, ik zou zeggen, doen.
En dan verkoopt Anthem ook weers eens wat..... 
:wink:

Zep

#55
Citaat van: CBdicX op november 07, 2016, 10:59:26
Zep, ik zou zeggen, doen.
En dan verkoopt Anthem ook weers eens wat.....:wink:

Lol, moet ik weer een paartje Qed's bestellen  frusty

Maar serieus....ik heb niet het gevoel iets te missen  :wink:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

CBdicX

Citaat van: Zep op november 07, 2016, 13:02:03
Lol, moet ik weer een paartje Qed's bestellen  frusty

Maar serieus....ik heb niet het gevoel iets te missen  :wink:

En daar gaat het vaak om, als de apparatuur op orde is, heb je dan (nog) het gevoel iets te missen, of dat het "beter" zou kunnen.

Denk dat dit wel 50% van de audio verkoop uit maakt, want wat valt er nog te verbeteren aan de huidige stereo versterkers (en receivers) wat werkelijk het geluid zal verbeteren ?
Een FLAC bestand klinkt bij mij net als een ik weet wel niet hoeveel Khz DSD bestand, heb ze schakelend naast elkaar gehoord, en blind kon ik die twee niet uit elkaar houden.

Ik heb, en had, rust in de kop bij het verticaal Bi-amp verhaal, en daar gaat het om, placebo effect of niet  :-D
(volgens Anthem niet  :wink:)

Ik stop er nu mee, ga er weer eens een SF film doorheen jagen.........

Zep

Citaat van: CBdicX op november 07, 2016, 13:25:46
Ik stop er nu mee, ga er weer eens een SF film doorheen jagen.........

Verstandig, maar waarom lees ik jou nooit over luidsprekers als ik vragen mag?
Daar valt juist de meeste "winst" te behalen denk ik persoonlijk....welke had jij ook alweer staan? :angel:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

CBdicX

Citaat van: Zep op november 07, 2016, 13:45:22
Verstandig, maar waarom lees ik jou nooit over luidsprekers als ik vragen mag?
Daar valt juist de meeste "winst" te behalen denk ik persoonlijk....welke had jij ook alweer staan? :angel:

Klopt, als je een ander geluid wil is dat ook de meest zinvolle weg.
Speakers maken tenslotte 80-90% van het geluid.
Heb een indrukwekkende hoeveelheid door het huis heen gesleept, en zeer veel merken beluisterd.
Ik blijf wel altijd terug komen op het "Duitse" geluid, Magnat, Elac, Heco, en nu Teufel.

Heb de Teufel Definion 5 fronts, met een THX sub van Teufel,
Center is een eigenbouw bestaande uit de drivers en filter van een Magnat Neos Tower met twee tweeters.
(hier heb ik meteen een mogelijkheid in gemaakt waar de TV op gezet kon worden)
Achter heb ik Surrounds van Klipsch, de RP 240S,
Surround Back is 2x Magnat Needle Sat
Height voor en achter is 4x Magnat Needle Sat

Dit klinkt voor mij nu uitstekend, de Teufel Definion 5 is echt een top front speaker.
Ook met de Teufel THX sub heb ik in de roos geschoten, waar vele grote, dure en weet ik wat voor systeem dan ook mij in de steek lieten vanwege een ongunstige luisterplek, doet de sub het uitstekend, gewoon een toevals treffer.
Voor deze Teufel sub stond er zelfs een 15 inch Klipsch te beuken, maar echt lekker was het allemaal niet.
Teufel is helaas, zeker in Nederland, een onder gewaardeerdd merk, en zeer ten onrechte.

Hier wat foto's van de huidige set die er voorlopig in blijft (de Teufel D5 nog met de PM11-NA11 set).
Bij de Klipsch was ik bezig met een "blinde test"  :wink:

CBdicX

#59
En nog een paar, denk dat iedereen wel een idee heeft nu hoe ik er qua audio bij zit  :-D
(miste nog de twee Surround Back Magnats, nu bijgevoegd)