Twee Stereo versterkers voor Bi-amp gebruik

Gestart door CBdicX, november 04, 2016, 16:41:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Hallo,

als ik twee versterkers wil gebruiken om verticaal bi-amp toe te passen, dus 1 voor de bassen en 1 voor de mid/tweeters, welke van de twee zal warmer worden ?
Dit om te bepalen welke er onderop moet, ik denk de koelste.

Ik dacht dat de versterker die het minste werk verzet (de tweeter amp) dat die het warmst word, die moet ongebruikte watts omzetten in warmte, of niet ?

En graag alleen antwoord op deze vraag, niet of bi-amp nu wel of niet werkt ! :wink:

Vast bedankt voor de gedachte  :-)

Maus

Versterker voor laag moet meer doen dus loopt theoretisch meer stroom doorheen.

Naar mijn weten alleen klasse A bakken verstoken alle vermogen zelf weg.

CBdicX

Citaat van: Maus op november 04, 2016, 17:33:51
Versterker voor laag moet meer doen dus loopt theoretisch meer stroom doorheen.

Naar mijn weten alleen klasse A bakken verstoken alle vermogen zelf weg.

Hallo Maus,
dus als er meer stroom doorheen gaat word de versterker dan warmer of juist koeler in gebruik ?

Maus

Warmer.

Maar speel je zo hard dan, dat ze tegen overhitten aan zitten? Maakt verder niet zo uit welke er bovenop staat. Als de warmte boven de amp maar weg kan en het stel niet in een dicht kastje staan.

sjoek

Citaat van: Maus op november 04, 2016, 17:47:06
Warmer.

Maar speel je zo hard dan, dat ze tegen overhitten aan zitten? Maakt verder niet zo uit welke er bovenop staat. Als de warmte boven de amp maar weg kan en het stel niet in een dicht kastje staan.

:gp: en anders wanneer ze heel warm worden een paar computer ventilatoren toevoegen.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

CBdicX

Citaat van: Maus op november 04, 2016, 17:47:06
Warmer.

Maar speel je zo hard dan, dat ze tegen overhitten aan zitten? Maakt verder niet zo uit welke er bovenop staat. Als de warmte boven de amp maar weg kan en het stel niet in een dicht kastje staan.

Hard spelen, nee, absoluut niet.
De versterkers staan open en bloot, dan zet ik de "warmste" (woofer amp) onderop.
Heb nu een Yamaha S701 staan als test, maar wat scheelt dit behoorlijk met de warmte die een Denon 1520 ontwikkeld, terwijl de Yamaha meer vermogen kan leveren.
De Yammie blijft gewoon koel waar de Denon behoorlijk warm is, misschien door de twee trafo's.

Ik wil als het door gaat de 701 voor de woofers gebruiken en een 501 voor de mid/tweeters.
Die is iets lager in watts, maar dat is voor mid/tweeter toch wat minder van belang, en niet onbelangrijk, die 501 is technisch geheel het zelfde, en ruim 200 euro lager in prijs  :-)
De algehele "politie agent" blijft de Denon AVR X6200W, voor muziek in Direct mode, de Yammies op de L/R pre-out van de 6200.

Maus

Nog goedkoper is om 1 versterker te gebruiken.

CBdicX

Citaat van: Maus op november 04, 2016, 18:05:55
Nog goedkoper is om 1 versterker te gebruiken.

Bi-amp, niet Bi-wire..........  :-D :wink:

Brutus

Onlangs kwam deze zelfde vraag op het andere topic voorbij, hier werd gezegd dat dit zo weinig zin heeft gezien de tweede versterker nagenoeg niets hoeft te doen en het eigenlijk nutteloos is en het prima met gewoon 1 versterker af kan.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

CBdicX

#9
Citaat van: Brutus op november 05, 2016, 02:16:29
Onlangs kwam deze zelfde vraag op het andere topic voorbij, hier werd gezegd dat dit zo weinig zin heeft gezien de tweede versterker nagenoeg niets hoeft te doen en het eigenlijk nutteloos is en het prima met gewoon 1 versterker af kan.

Vergeet niet dat een zogenaamde "slapende versterker" die dan het mid/hoog doet, zeker ook wattage sprongen moet maken, misschien minder dan de woofer versterker, maar beide hebben genoeg te doen.

En dit is nu net de al jaren gaande discussie tussen voor en tegenstanders van Bi-amp.
Deze discussie word met veel passie gevoerd en een "winnaar" zal er nooit uitkomen omdat "bewijs" nu eenmaal lastig is, maar dat geld voor nagenoeg 90% van de audio "verbeteringen".
Ik ga dan ook nog eens passief Bi-ampen wat door de audio puristen gezien word als "fools Bi-amp".

(ik zeg altijd, de meeste winst zit tussen de oren, en er niet in.
Speakerkabels, interlinks, voedingskabels, voeding, stekkerblokken, en niet te vergeten, ieder jaar nog betere versterkers, speakers en speaker innovaties !)

Gezien ik mij daar geheel niets van aan trek ga ik dit toepassen, en nogmaals, passief of actief, er blijven twee zeer duidelijk kampen bestaan.
Speaker fabrikanten (die geen versterkers of receivers verkopen) geven de mogelijkheid, en beweren allemaal dat er winst te behalen is, Martin Logan toch niet de kleinste, adviseert om alleen passief te Bi-ampen. :-o

Dan nog de optie, gaat iemand horizontaal (1 amp op mid/hoog, 1 amp op laag) of gaat hij de verticale weg (1 amp op links, 1 amp op rechts) ?
Bij de verticale Bi-amp verdwijnt het nadeel van een van de amp die weinig doet, de mid/hoog, omdat beide amps de niet gebruikte wattjes beschikbaar stellen voor het laag.
Nadeel is dan weer als er vervorming op treed in hoog of laag, dat dit invloed heeft op het gehele audio beeld van die speaker.
Bij horizontaal Bi-amp zal er bij vervorming alleen vervorming zijn in dat betreffende deel.
Ik vind het idee van horizontaal prettig omdat je zo wat meer controle heb puur op het hoog of laag.

Nu zijn dit allemaal theoretische vervormings toestanden die bij (veel te) hoge volumes gaan optreden, en waar de gemiddelde doorzon woning gebruiker geen last van heeft.
Ik zelf vind het idee van 2 versterkers (mits betaalbaar) een prettig idee, iets wat logisch is.
En kijk eens naar audio shows, je ziet eigenlijk niet anders, en er zal natuurlijk ook een commercieel belang mee spelen, dat begrijp ik ook.
Als we eens bij Marantz blijven, Ken Ishiwata heeft al jaren een Bi-amp opstelling in zijn luister kamer (met redelijk op leeftijd Marantz versterkers op de grond) en past het zeer vaak toe in zijn luister sessies.
Leveranciers zoals B&W doen ook niet anders op shows, mocht het ten nadelen zijn zullen zij het zeker niet toepassen.
En of het dan ten voordele is ?
Ik denk van wel, en ander denkt van niet, en dit is nu net onze hobby..........  :-)

(ben ik toch weer in de "discussie" beland  :wink: )

sjoek

Duidelijk verhaal...

Is dat meneer ishiwata zijn luister ruimte? En zijn dat "simpele" boston acoustics a360?
Grappig had ik niet verwacht op zo te zien een hele dikke set die er achter staat.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

CBdicX

#11
Citaat van: sjoek op november 05, 2016, 07:42:21
Duidelijk verhaal...

Is dat meneer ishiwata zijn luister ruimte? En zijn dat "simpele" boston acoustics a360?
Grappig had ik niet verwacht op zo te zien een hele dikke set die er achter staat.

Ja, dit is Ken zijn eigen luister ruimte.
Fijne speakers de Boston's, heb ik een tijdje met de M350 en M250 gespeeld, met een toen nog eigenbouw Dolby Atmos speaker erop, maar ja, je wil wel eens wat anders  :-D
Als je goed kijkt zie je ook een pre-productie AMP1 staan, in het rek links.
Deze foto is al van een jaartje of 2 geleden, er zal misschien nu wel wat anders staan.
Zo te zien 2x PM14S1, de AMP1, een SA 11S3, en wat die 2 op grond zijn weet ik niet, lijkt iets van een oudere PM11.....

sjoek

Mooie speakers :yes:. Ik heb toen der tijd getwijfeld tussen de boston 25 of 250 en de huidige tannoy.  En kon toen de tannoy erg geschikt krijgen dus dat gaf de doorslag.

Maar dat is idd een zeer nette set daar opgesteld en had dan ook verwacht dat zo iemand met een hele andere categorie speakers er aan zou spelen. Leuk om te zien :yes:
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

CBdicX

Citaat van: sjoek op november 05, 2016, 08:41:44
Mooie speakers :yes:. Ik heb toen der tijd getwijfeld tussen de boston 25 of 250 en de huidige tannoy.  En kon toen de tannoy erg geschikt krijgen dus dat gaf de doorslag.

Maar dat is idd een zeer nette set daar opgesteld en had dan ook verwacht dat zo iemand met een hele andere categorie speakers er aan zou spelen. Leuk om te zien :yes:

Zo zie je maar weer, het hoeft echt geen 40.000 euro te kosten zoals Marantz nu wil doen met de PM10 demo bij iEar........

WimPeu

Marantz had toendertijd een deal met BA dus ze deden dit puur uit commerciĆ«le overwegingen. Je denkt toch niet dat Kennie thuis ooit met BA speakers heeft gepeeld?  :-D  De BA's zijn inmiddels weer uit beeld bij Marantz dus nu draaien ze weer demo's met wat echt goed is. Niks ten nadele van BA overigens hoor. Draai zelf met een setje A25's in de tuin en die doen het fantastisch zeker als je kijkt wat het gekost heeft. 
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES