speakers in serie

Gestart door CBdicX, oktober 06, 2016, 17:48:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

Hallo, graag een antwoord als dat mogelijk is op het volgende:

als ik 2 speakers in serie zet, dus + en - met elkaar verboden, en een + van de ene speaker, en - van de andere naar de receiver, kunnen deze speakers dan het dubbele vermogen aan, of maakt dat niet uit ?
Speakers zijn 6 ohm.'

Bedankt....

Cornelis1921

De luidspreker gedraagt zich dan als een weerstand, dus... Dick, succes! notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

CBdicX

Citaat van: Cornelis1921 op oktober 07, 2016, 15:06:43
De luidspreker gedraagt zich dan als een weerstand, dus... Dick, succes! notworthy
Helaas begrijp ik de opmerking niet, is in serie zetten ok of slecht ?
En hoe  gedraagt een in serie gezette speaker(s) zich ?

Marvin

Ze kunnen niet meer vermogen aan.

Crooijmaster

in serie als in: de rode draad door de rode terminal doorrijgen naar de rode terminal op de volgende speaker en de kring sluiten door 1 draad terug door de zwarte terminals te rijgen.

Het lijkt me dat het vermogen per speaker halveert. Dat is misschien wat te simpel gedacht omdat een luidspreker zich niet als een normale ohmse weerstand gedraagt vanwege alle wisselspanning en wisselwerking in de spoelen.
In de weergave verwacht ik naast een lager volume minder controle.

alles nog buiten beschouwing van de extra lengte ls.kabel die nodig is  :angel:

Ben benieuwd naar je ervaring :yes:
Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5

polleke_cgc

Waarom zou je de luidsprekers in serie zetten ? Dat verdubbelt de impedantie, en in principe halveer je daarmee het vermogen dat de versterker kan leveren.
Als je ze in parallel zet dan halveert de impedantie en verdubbelt in theorie het vermogen : niet dat er veel versterkers zijn die daarin slagen.

Frits Denon

Als de dempingsfactor van de versterker hoog genoeg is (lees stabiel genoeg is) zal dat mee kunnen vallen.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Maurice

CBdicx, is een basiscursus electronica niet iets voor jou? Er zijn ook wel eenvoudige boeken die de basisprincipes uitleggen, kan heel verhelderend werken. Neem gelijk de werking van filters mee, wat spoelen en weerstanden doen in een audiosignaal.

De korte samenvatting: in serie zetten van luidsprekers is slecht (om meerdere redenen).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

Slecht of niet maar hoe wil je twee laag/mid drivers van elk 4 Ohm dan aansluiten ?

Toch niet parallel hoop ik  :-o
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Crooijmaster

Citaat van: Maurice op oktober 18, 2016, 15:30:36
CBdicx, is een basiscursus electronica niet iets voor jou? Er zijn ook wel eenvoudige boeken die de basisprincipes uitleggen, kan heel verhelderend werken. Neem gelijk de werking van filters mee, wat spoelen en weerstanden doen in een audiosignaal.

De korte samenvatting: in serie zetten van luidsprekers is slecht (om meerdere redenen).
:roll:
Ik denk dat hij hier op zoek is naar anderen die het snappen dit in lekentaal voor hem uit kunnen leggen.
Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5

TurboMarco

Ik vind de tip van Maurice anders erg goed  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maurice

Citaat van: Crooijmaster op oktober 18, 2016, 18:59:58
:roll:
Ik denk dat hij hier op zoek is naar anderen die het snappen dit in lekentaal voor hem uit kunnen leggen.
Ok, het filter en de ls units van de eerste speaker gaan het signaal aan de tweede speaker dusdanig beïnvloeden dat deze nergens meer naar klinkt.

Elke luidspreker apart is ontworpen met een bepaald maximaal vermogen dat ze mechanisch en electrisch kunnen verwerken. Door er twee achter elkaar te zetten verandert dit niet.

P = U^2/R
Voltage is vast, de R verdubbel je (waar ik dan even voorbij ga dat luidsprekers geen zuiver ohmse weerstand heeft, maar een impedantie die frequentie  afhankelijk is). Daardoor wordt er twee keer zoveel elektrisch vermogen gevraagd. Als de versterker dit kan leveren, geen probleem (technisch gezien), maar het gaat mis op de eerste uitleg.

Oftewel, er is geen enkele reden om twee luidsprekers achter elkaar te willen zetten. Iets anders is het als je luidsprekers ontwerpt en twee units in serie zet.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude