Marantz SR7010 met Atmos en Auro Amp Assign

Gestart door MaTi, september 25, 2016, 11:58:37

Vorige topic - Volgende topic

jos

Hallo CBdicX,
Op dit moment heb ik een 9.2.2 opstelling staan waar in het geval van Dolby Atmos én in het geval van DTS:X wel degelijk de Front Wides worden aangestuurd. Wat bedoel je met 'front wide wordt sowieso niet gebruikt?'.
mvrgr Jos

CBdicX

Citaat van: jos op december 01, 2016, 17:22:37
Hallo CBdicX,
Op dit moment heb ik een 9.2.2 opstelling staan waar in het geval van Dolby Atmos én in het geval van DTS:X wel degelijk de Front Wides worden aangestuurd. Wat bedoel je met 'front wide wordt sowieso niet gebruikt?'.
mvrgr Jos

Hallo Jos,

natuurlijk kan gesimuleerd Wides gebruiken, maar Wide zit niet meer in het DTS:X en Atmos signaal.
Maar je bent uiteraard vrij om te upmixen naar wat voor speaker setup dat ook, gelukkig maar !
Zowel Auro, Atmos en DTS:X hebben Wide niet meer in het signaal zitten, wat wel kan is dat er een mix plaat vind tussen front en surround, wat dan naar Wide word gestuurd als de gebruiker deze heeft.
Dolby doet (kan) dat, Auro niet, en DTS doet het ook niet.
Als je de DTS:X demo disk afspeelt komt Wide niet voor.

Er zijn zelfs Wide liefhebbers in de USA die om die rede de update naar DTS:X niet uitvoeren en DTS NEOX houden, maar of dat nu zoveel beter is ?

Als ik het verkeerd heb hoor ik het graag......... :wink:

Groet,
Dick

jos

Volgens mij geldt voor zowel Dolby Atmos als DTS:X dat het object-based audio betreft. De signalen die naar de speakers gestuurd worden, worden als object gezien door de versterker waarop in real-time wordt berekend welke speaker welk geluid dient te produceren.
Zowel Dolby Atmos als DTS:X kunnen daarbij door de SR7010 op 11.2 worden weergegeven. Het betreft in dat geval volgens mij geen upmixing.

Als Dolby Digital of DTS 7.1 wordt ontvangen dan is het mogelijk om met Dolby Surround Upmixer (DSU) dan wel DTS:neuralX te upmixen. In het geval van DSU worden er géén Front Wides aangestuurd, upmixen is dus naar max 9 speakers + sub, in mijn setup 7.2.2. In het geval van DTS:neuralX is het wél mogelijk te upmixen naar 11 speakers + sub. In mijn geval 9.2.2.

CBdicX

Citaat van: jos op december 03, 2016, 17:33:09
Volgens mij geldt voor zowel Dolby Atmos als DTS:X dat het object-based audio betreft. De signalen die naar de speakers gestuurd worden, worden als object gezien door de versterker waarop in real-time wordt berekend welke speaker welk geluid dient te produceren.
Zowel Dolby Atmos als DTS:X kunnen daarbij door de SR7010 op 11.2 worden weergegeven. Het betreft in dat geval volgens mij geen upmixing.

Als Dolby Digital of DTS 7.1 wordt ontvangen dan is het mogelijk om met Dolby Surround Upmixer (DSU) dan wel DTS:neuralX te upmixen. In het geval van DSU worden er géén Front Wides aangestuurd, upmixen is dus naar max 9 speakers + sub, in mijn setup 7.2.2. In het geval van DTS:neuralX is het wél mogelijk te upmixen naar 11 speakers + sub. In mijn geval 9.2.2.

Hallo Jos,

ik heb het nog even nagevraagd op het AVS forum in de US wat er nu wel en niet ondersteund word via de originele stream.

Hier het antwoord:

DTS:X geen Front Wide (hard coded 7.1.4)
Auro3D: geen Front Wide (hard coded 10.1)
Atmos: wel Front Wide (hard coded 24.1.10 !!)

De upmixers kunnen het wel als de receiver het ook ondersteund, maar het ging om de 3 originele streams.
Ik had gelezen dat geen van de 3 Wide meer ondersteunde, dat is dus onjuist, Atmos wel.
Mocht de receiver het voor DTS:X wel doen, dan is het een gemaakte mix tussen Front en Surround.
Als het goed klinkt, lekker zo laten, dan doen die Wides in ieder geval iets  :wink:
Bij mijn favoriet, Auro 3D, doen de SB speakers het niet (wel in 2D  :-o ), als dit gesimuleerd gedaan kan worden zou ik al blij zijn  :-D

Dus lekker genieten van je Wides !!

CBdicX

Citaat van: jos op december 03, 2016, 17:33:09

Dit bericht kreeg ik vandaag van een van de grootste D&M dealers in the US op mijn vraag:

Is "Front Wide" still a part of DTS:X and Atmos ?
Did read both stopped supporting the Wide channels, is this true ?

Yes to both, rather simply, all of the major brand AVR mfr's have dropped support for Front Wide on their 2016 models.

Voor de 2016 modellen lijkt het toch echt einde oefening voor Front Wide.

master30

gelukkig, dan ben ik nu klaar met 7.1(2).4 (atmos/ dtsX) of 5.1.5 auro 3D
Epson TW-9300 | CIH 220x94,5 | Marantz SR7010 MM7055 2x | 7.1.4  Chario: Fronts Hiper Masterpiece, Surrounds Syntar 200T, BSR Syntar 100T, Center Hiper,  FH + RH Syntar 100, VOG Syntar Center | Stereo Rel Strata 3, Sub SVS PC+20-39 | Bank Clark TST239s 2x

jos

Bedankt CBdicX, interessante discussie! Vandaag nog even wat rondgezocht en onderstaand gevonden. Als de audio daadwerkelijk object based is zou het dus niet uit moeten maken welke speaker setup je hebt staan. Maximale sinaalprocessing capability van SR7010 is 11.1 dus 7.2.4 of 9.2.2. Op de DTS:X bluray schijnt wel altijd een 7.1 of 5.1 audiostream te staan die wordt gebruikt bij non-DTS:X capable receivers voor backware compatibility.

Vooralsnog geen DTS:X disk in huis. Zodra ik deze heb laat ik de 'info'  van de SR7010 hier op foto zien.

"DTS:X is channel and speaker layout agnostic. In other words, even though DTS:X in the home theater environment is designed to be optimally used with an 11.1 (or 7.1.4 in Dolby Atmos terms) channel and speaker layout, DTS:X will remap its sound object distribution according to the channel and speaker system it has to work with. In other words, if that helicopter is supposed to originate in the top right front of the sound field, DTS:X will place that helicopter in that space as close as possible within a given the speaker layout, even if no dedicated height speakers are present (although having height speakers results in more accurate sound placement)."

CBdicX

Citaat van: jos op december 05, 2016, 19:03:15
Bedankt CBdicX, interessante discussie! Vandaag nog even wat rondgezocht en onderstaand gevonden. Als de audio daadwerkelijk object based is zou het dus niet uit moeten maken welke speaker setup je hebt staan. Maximale sinaalprocessing capability van SR7010 is 11.1 dus 7.2.4 of 9.2.2. Op de DTS:X bluray schijnt wel altijd een 7.1 of 5.1 audiostream te staan die wordt gebruikt bij non-DTS:X capable receivers voor backware compatibility.

Vooralsnog geen DTS:X disk in huis. Zodra ik deze heb laat ik de 'info'  van de SR7010 hier op foto zien.

"DTS:X is channel and speaker layout agnostic. In other words, even though DTS:X in the home theater environment is designed to be optimally used with an 11.1 (or 7.1.4 in Dolby Atmos terms) channel and speaker layout, DTS:X will remap its sound object distribution according to the channel and speaker system it has to work with. In other words, if that helicopter is supposed to originate in the top right front of the sound field, DTS:X will place that helicopter in that space as close as possible within a given the speaker layout, even if no dedicated height speakers are present (although having height speakers results in more accurate sound placement)."

Hallo Jos,

hier staat toch echt dat Front Wide (want daar hadden wij het over) niet gebruikt word, want Atmos 7.1.4 is zonder Front Wide:

"DTS:X is channel and speaker layout agnostic. In other words, even though DTS:X in the home theater environment is designed to be optimally used with an 11.1 (or 7.1.4 in Dolby Atmos terms)

Dit gaat over re-mapping van speakers die op een andere plek zitten dan wat DTS:X zou willen, en bijvoorbeeld het gebruik van Dolby Atmos Enabled speakers.

Maar goed, je hoeft niet te wachten op je DTS DVD, hier kan je downloaden wat je wilt en alles uit proberen.

http://www.demo-world.eu/2d-demo-trailers-hd/

En nog voor de goede orde, iedereen met een 2015 of ouder receiver model, kan Front Wide gebruiken, niet meer bij 2016 modellen.
Jou 7010 is van 2015, dus zit je goed met Front Wide  :-D