Graag advies voor vervanging cd-speler (streamen, 2e hands cd speler etc)

Gestart door richy, september 17, 2016, 21:34:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

richy

Beste mensen,
Ik hoop op wat advies want ik zie door de bomen het bos niet meer, of beter gezegd door de streamingruis de CD-speler niet meer :wink: Aanleiding van mn zoektocht is een haperende NAD C-540 CD speler. Ik moet dus sowieso IETS gaan doen. Ik heb me enigszins verdiept in streaming, bijv bluesound + tidal.
Huidige opstelling: NAD C-540 CD speler, audiolab 8000SE, Dali Zensor 5 speakers. Daarnaast heb ik veel muziek op mn laptop (mp3+FLAC) dat ik via een NAD wireless USB DAC1 via bluetooth naar dezelfde versterker stuur. Naast CD-probleem heb ik ook algemeen geluidskwaliteit probleem: ik vind het gewoon wat tegenvallen. Kan aan veel liggen natuurlijk. Ik heb gehoord dat mn versterker echt een goede is. Ik merk wel (licht) verschil tussen mn streaming en CD, maar zelfs cd vind ik matig uit de box klinken. Nu wil ik eigenlijk in 1 klap en m'n CD-probleem oplossen en een stapje maken in mn geluidskwaliteit. M'n set is nog niet zo oud, dus ik zie het niet zitten om nu nieuwe boxen te kopen want dat is meteen het duurst.

Mijn overwegingen/vragen:
- ik kan mn cd speler gewoon weg doen, een streamer kopen en evt (incl bij bluesound) een ripper om mn cd's over te zetten. Voordeel: 1 manier van spelen. Nadeel: i.c.m. tidal, duur. Tidal heeft echt niet alles van mijn muziek (1 van mn favo bands tool zal ik op cd moeten blijven draaien of cd rippen). 20 euro per maand betaal ik alleen als ik echt 1 muziekbibliotheek (offline) kan bijhouden waar zowel huidige mp3's als (lossless) tidalmuziek in zit.

- Ik kan ook een nieuwe cd speler kopen en even mn huidige NAD DAC houden voor streamen. Ook beetje in afwachting van wat streaming komende jaren gaat doen. Dan zal ik waarschijnlijk de cd-speler als overbrugging gebruiken totdat ik over paar jaar goede streaming aankoop i.c.m. betere boxen. Alleen kan ik niet goed inschatten of ik i.c.m. deze boxen een verbetering kan verwachten...? Heeft een slechte laser invloed op kwaliteit vd muziek naast het soms verspringen? Aangezien NAD ook geen verkeerde was op papier (gratis 2e hands van vriend overgenomen). Daarnaast de vraag: kan ik beter een nieuwe speler van een paar honderd kopen of voor dat geld een 2e hands echte high end (of heeft dat geen zin met deze boxen of doordat laser toch op gegeven moment weer vergaat). En de vervolgvraag: ik zie bijv een Audiolab 8000cd  2e hands, en mijn aanname is dan dat dat i.c.m. mijn versterker een goede combi is of maakt dat weinig uit? Zouden jullie altijd cd-speler luisteren in winkel (dan wordt het dus een nieuwe) of 2e hands topper ook gewoon kopen?

Mn gevoel zegt: het is raar om cd's te gaan blijven kopen en lezen met dure cd-spelers als de nulletjes en eentjes direct(er) via streaming uit te lezen zijn. Maar: cd uit kast trekken blijft leuk, en vroeger klaagde ook niemand met goede set om cd's te draaien. Daarnaast ben ik bang voor afhankelijkheid van goede internetverbinding.

Veel te veel vragen natuurlijk, ik ben met ieder tip blij!  notworthy
groet van Richard in lichte wanhoop frusty

TurboMarco

#1
Een htpc voor het gemak en een cd/dvd/bd speler voor de nostalgie  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

sjoek

Citaat van: TurboMarco op september 18, 2016, 02:18:03
Een htpc voor het gemak en een cd/dvd/bd speler voor de nostalgie  :yes:

:gp: dan heb je alles.

En vooral als ik lees dat tidal niet al je favoriete muziek heeft en je daarvoor cd's zult moeten blijven kopen zou ik zeggen hou dan ook mooi een cd speler.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

richy

Citaat van: TurboMarco op september 18, 2016, 02:18:03
Een htpc voor het gemak en een cd/dvd/bd speler voor de nostalgie  :yes:

Thanks. Een hele htpc is niet echt nodig want kijk geen tv en wil gewoon laptop blijven gebruiken. Of bedoel je dit niet? Daarnaast ga ik beide nu niet doen (financieel), dus dan wordt het CD-speler eerst kopen. Kunnen jullie misschien naar m'n vragen daarover nog kijken? 2e hands/nieuw, per se luisteren met je apparatuur, audiolab, te verwachten verbetering met deze boxen?

groeten

sjoek

Tsja als je de mogelijkheid hebt altijd zelf luisteren. En bij nieuw heb je garantie en 2e hands niet dus dat kan een gok zijn. Verder denk ik dat je aan bijvoorbeeld een cd6005 van marantz al een hele goede speler hebt. Of dit een echte upgrade in de set is durf ik geen uitspraken over te doen.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

xander32

Volgens mij spelen er iig twee zaken die niet direct van doen hebben met elkander;

- Jouw cdp is defect (aan het geraken), geen gek idee om die te vervangen door de jou genoemde. Er zijn zeker hoorbare verschillen tussen cdp's, maar in de klasse waarin jij aan het zoeken bent zijn die denk ik te verwaarlozen en zou ik voor de mooie combi met jouw versterker gaan. Wellicht heeft de synergie betreft merk en serie dan ook nog een positief effect op het geluid,

- In het algemeen valt jou de geluidskwaliteit tegen; akoestiek/opstelling van de ls/de ls. zelf. In die richting (en in deze volgorde) zou ik de oplossing gaan zoeken.

xander32

p.s.   ook ik koop nog steeds cd's, ondanks dat ik geen cdp meer heb. Ik ripp deze en bewaar het schijfje als back-up. Reden; de aankoop van een album als d/l is nu (nog) steevast duurder dan het album als cd ...