High res audiobestanden en standaard dac

Gestart door Maurice, september 01, 2016, 11:21:19

Vorige topic - Volgende topic

Maurice

Waarschijnlijk een stomme vraag, maar ik zit niet zo in deze wereld.

Ik heb een aantal hoge resolutie audiofiles die nu door de htpc worden afgespeeld en via de analoge uitgang naar de voorversterker gaat. Niet ideaal, want de dac op de geluidskaart is waardeloos.
Nu heb ik een (gebruikte) dac op het oog, namelijk de PS Audio Digital Link III DAC, die naar het lijkt alleen te kunnenupsamplen naar hogere bitrates, maar ik kan niet achterhalen of deze ook high res input aankan.
Kan ik de high res bestanden wel of niet afspelen via dit ding?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Faxe

TurboMarco

Je gaat toch enkel geluid weergeven met die dac ?
Vind je CD kwaliteit dan niet meer toereikend ?
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Maurice

Lijkt niet te gaan...

Nu heb ik een crappy geluidskaart in de htpc,  een ps4 en een tv die alleen een digitale uitgang hebben, dus niet via de audioset kunnen.
Rev. Maurice

TurboMarco

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Crooijmaster

http://www.highend-audio.be/pdf/manuals/DLII-owners-manual.pdf
(de naam in de link klopt niet maar je krijgt wel de DL3 manual)

twee dingen die me op papier niet bevallen aan dit apparaat:
1. de dac upsampled ALLES wat niet 96 of 192 khz is, ook niet 'passende' clocks zoals CD (44,1kHz naar 96 of 192kHz).
Ik heb een Stello DAC beluisterd waar upsampling optioneel was. Ik vond de upsampling geen succes bij dat apparaat.

2. geen ondersteuning voor DSD (SA-CD), alleen PCM

twee dingen die me wel bevallen:
1. PS audio, naam staat voor kwaliteit

2. XLR uitgangen, met de gangbare belangrijkste ingangen (USB-B, coax en spdif)

Het apparaat lijkt alles te accepteren van 16/24bit tot 192kHz clock, maar erg duidelijk is de handleiding daarover niet.

De DL3 is ongetwijfeld een verbetering op de DAC van je geluidskaart, desondanks zou ik je aanraden een DAC te  overwegen met DSD ondersteuning.

succes

Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5

polleke_cgc

Citaat van: Crooijmaster op september 01, 2016, 23:32:18
1. de dac upsampled ALLES wat niet 96 of 192 khz is, ook niet 'passende' clocks zoals CD (44,1kHz naar 96 of 192kHz).
Ik heb een Stello DAC beluisterd waar upsampling optioneel was. Ik vond de upsampling geen succes bij dat apparaat.

Upsampling is in principe inderdaad niet goed, maar het hangt wel af wat ze dus met upsampling bedoelen.

In principe kan je de werking van een 1 bit DAC (zoals ze vandaag de dag uiteindelijk allemaal werken) ook uitleggen als "upsampling" en dan is het geen probleem...

Maurice

Citaat van: Crooijmaster op september 01, 2016, 23:32:18
http://www.highend-audio.be/pdf/manuals/DLII-owners-manual.pdf
(de naam in de link klopt niet maar je krijgt wel de DL3 manual)

twee dingen die me op papier niet bevallen aan dit apparaat:

2. geen ondersteuning voor DSD (SA-CD), alleen PCM

twee dingen die me wel bevallen:
1. PS audio, naam staat voor kwaliteit

2. XLR uitgangen, met de gangbare belangrijkste ingangen (USB-B, coax en spdif)

Het apparaat lijkt alles te accepteren van 16/24bit tot 192kHz clock, maar erg duidelijk is de handleiding daarover niet.

De DL3 is ongetwijfeld een verbetering op de DAC van je geluidskaart, desondanks zou ik je aanraden een DAC te  overwegen met DSD ondersteuning.

succes
Thanks, gaf veel duidelijkheid. De link III gaat het denk ik niet worden dan. Accepteert alleen lage bitrates als ingang.
De upsampling van PS Audio schijnt juist wel erg goed te werken, blijkt uit alle reviews. Kom inderdaad bij Stello tegen dat deze tegenvalt.
Ik weet niet of ik dsd ga missen, heb het nu ook niet. Wordt wel weer een stuk duurder.

Een andere mogelijkheid is een voorversterker met dac er in, maar ja, wat dan?
Rev. Maurice

TurboMarco

5.1.4

Philips 75PUS8303

xander32

Maurice

Nee, neig toch weer naar de goedkope oplossing...  Dan maar geen high res
Rev. Maurice

sjoek

Citaat van: Maurice op september 03, 2016, 19:30:34

heel herkenbaar dit, zit zelf ook al een hele tijd te twijfelen over een dac. vooral nu ik mijn ''hoofdset'' naar mijn muziekkamer heb gebracht. alle digitale muziek word nu via een 3.5 mm jack van pc naar tulp naar de pm 7004 gebracht.

zelf ben ik bang dat als ik goedkope dac ga kopen er te weinig verschil in zit. en verschil met de ud5005 en de 6170 te groot blijft. Maar gaat een duurdere dac mij zoveel meer brengen?
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

xander32

En wat is dan de goedkope oplossing? High res, volgens mij heb ik zelf ook een aantal albums al geruime tijd in mijn bezit, maar heb er tot op heden nog geen tijd aan besteedt ... Ik mis niets met de standaard flac, nog sterker, de hele dag heb ik via Spotify geluisterd en heb daar enorm van genoten ...

Citaat van: Maurice op september 03, 2016, 19:30:34

TurboMarco

Citaat van: sjoek op september 03, 2016, 20:05:54
heel herkenbaar dit, zit zelf ook al een hele tijd te twijfelen over een dac. vooral nu ik mijn ''hoofdset'' naar mijn muziekkamer heb gebracht. alle digitale muziek word nu via een 3.5 mm jack van pc naar tulp naar de pm 7004 gebracht.

zelf ben ik bang dat als ik goedkope dac ga kopen er te weinig verschil in zit. en verschil met de ud5005 en de 6170 te groot blijft. Maar gaat een duurdere dac mij zoveel meer brengen?
Ik denk dat een duurdere dac je weinig tot niets gaat brengen wanneer het om evt klankverbeteringen gaat  .
Ik vind een dac met meer dan voldoende aansluitingen gewoon erg goed ,dus een ruime mate van in en uitgangen moet de norm zijn ,en daarom alleen al heb ik uiteindelijk voor een ht bak gekozen .
Het nadeel van analoge uitgangen kan zijn dat de uitgangsniveaus enorm verschillen van elkaar ,de 3.5 minijack is daar geen uitzondering op .

5.1.4

Philips 75PUS8303

xander32

Is er niet iemand waarvan je een 'duurdere dac' kan lenen, kan uitproberen?