Het NAS NOOB topic - help

Gestart door xander32, augustus 05, 2016, 14:44:19

Vorige topic - Volgende topic

xander32

... ik ben om en ga een nas kopen. Waarschijnlijk een Synology (single bay). Maar ik heb een heel aantal zaken niet helder, Kunnen jullie mij uit de brand helpen?

1. hoe sluit ik een nas aan op de router, wat voor een kabel heb ik nodig?
2. dien ik zaken handmatig in te voeren zodat de nas in het netwerk zichtbaar wordt, of is het plug and play?
3. laat ik vervolgens de NA11 (en SBT) aangesloten op de router of dien ik die rechtstreeks aan te sluiten op de nas?
4. indien dat laatste; wat voor een kabel heb ik daarvoor nodig?
5. hoe krijg ik de Minimserver op de nas en werkend?

Ik heb nog veel meer onduidelijkheden, maar eerst deze maar  :-D

Ik stel ze maar op ons forum, waarschijnlijk helpen wij dan ook nog anderen weer.

Bert5001

Robert je mag mij morgenmiddag bellen na 14.00 dan vertel ik je er alles over

Verstuurd vanaf mijn SM-T520 met Tapatalk

211

Hoi,

1 - Met een ethernet kabeltje (CAT-5e of CAT-6) rechtstreeks op je router.
2 - Plug and Play, eerst aansluiten, dan aanzetten (stroom er op)
3 - Altijd alle componenten op de router aansluiten
4 - niet van toepassing
5 - Standaard heeft de Synology al een eigen DLNA server voor-geïnstalleerd... (je NA11 en SBT zien die vanzelf in het netwerk.

Stap-1 : Er zijn even een paar dingen die je ook moet weten/regelen :

- Sluit eerst de bende aan, dan aanzetten en 1 à 2 minuten wachten (eerste keer).
- een NAS configureer je altijd vanaf een PC welke ook in je netwerk hangt (lees handleiding)
- Elke NAS heef een eigen mappenstructuur waar je muziek, foto's en video moet plaatsen (lees handleiding)
- Geef je NAS een logische (voor jou herkenbare naam, en dan wel even rebooten daarna)
- Zet alle Opties uit welke je niet direct gebruikt om geheugen en CPU te besparen

Stap-2 : Als alles draait en je NA11 en STB zien de DNLA-Server van je NAS , kan je je later druk maken over andere zaken :
- Wil ik extra beveiliging
- Hoe ga ik de backup van mijn NAS regelen
- Wil ik een Privé cloud vanaf mijn NAS zodat ik wereldwijd bij mijn eigen muziek en foto's kan zien

Stap 3 (heel veel later)

- Wil ik een andere DNLA server
- Wil ik Logitec Media Server voor de STB ook op de NAS installeren (Minimaal 1 GB RAM noodzakelijk).
- ...

Na stap 1 ben je eigenlijk al klaar. De rest is facultatief....

Zolang je maar geniet....

sjoek

Citaat van: 211 op augustus 05, 2016, 16:51:00
Hoi,

1 - Met een ethernet kabeltje (CAT-5e of CAT-6) rechtstreeks op je router.
2 - Plug and Play, eerst aansluiten, dan aanzetten (stroom er op)
3 - Altijd alle componenten op de router aansluiten
4 - niet van toepassing
5 - Standaard heeft de Synology al een eigen DLNA server voor-geïnstalleerd... (je NA11 en SBT zien die vanzelf in het netwerk.

Stap-1 : Er zijn even een paar dingen die je ook moet weten/regelen :

- Sluit eerst de bende aan, dan aanzetten en 1 à 2 minuten wachten (eerste keer).
- een NAS configureer je altijd vanaf een PC welke ook in je netwerk hangt (lees handleiding)
- Elke NAS heef een eigen mappenstructuur waar je muziek, foto's en video moet plaatsen (lees handleiding)
- Geef je NAS een logische (voor jou herkenbare naam, en dan wel even rebooten daarna)
- Zet alle Opties uit welke je niet direct gebruikt om geheugen en CPU te besparen

Stap-2 : Als alles draait en je NA11 en STB zien de DNLA-Server van je NAS , kan je je later druk maken over andere zaken :
- Wil ik extra beveiliging
- Hoe ga ik de backup van mijn NAS regelen
- Wil ik een Privé cloud vanaf mijn NAS zodat ik wereldwijd bij mijn eigen muziek en foto's kan zien

Stap 3 (heel veel later)

- Wil ik een andere DNLA server
- Wil ik Logitec Media Server voor de STB ook op de NAS installeren (Minimaal 1 GB RAM noodzakelijk).
- ...

Na stap 1 ben je eigenlijk al klaar. De rest is facultatief....

:gp: zo simpel is het
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

WimPeu

Iets in mij zegt dat Xander toch die minimserver wil installeren...

Voor de SBT moet je ook een eigen server installeren maar die zit in het DSM pakket dus kun je zo aanklikken en installeren.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

211

Citaat van: WimPeu op augustus 05, 2016, 17:39:07
Iets in mij zegt dat Xander toch die minimserver wil installeren...

Voor de SBT moet je ook een eigen server installeren maar die zit in het DSM pakket dus kun je zo aanklikken en installeren.

Kan en klopt... Maar om een nieuweling niet direct de stuipen op het lijf te jagen heb ik eerst maar eens de basics geschetst...

Kleine stapjes....
Zolang je maar geniet....

Maus

Voordat hij z'n hele hebben en houwen aan het net knoopt wellicht eerst wat beveiliging doen?

WimPeu

Citaat van: Maus op augustus 05, 2016, 17:47:34
Voordat hij z'n hele hebben en houwen aan het net knoopt wellicht eerst wat beveiliging doen?

Zoals ik het begrijp wil hij alleen zijn muziek op de Nas zetten.

Ik zou wel een 2 bay nemen dan kun je in Raid 1 een 1:1 backup draaien van wat je op je Nas hebt staan.
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

xander32

Top Bert, maar morgenmiddag zit ik in de Achterhoek, gaat op dat moment jiet lukken  :no:.

Citaat van: Bert5001 op augustus 05, 2016, 16:22:56
Robert je mag mij morgenmiddag bellen na 14.00 dan vertel ik je er alles over

Verstuurd vanaf mijn SM-T520 met Tapatalk

xander32

Dank mannen voor de concrete antwoorden notworthy.

Ja; ik wil graag Minimserver installeren, die doet het erg fijn i.c.m. de NA11 (stabiel, vlot en overzichtelijk),
Ja; ik zou de nas en diens content graag beveiligen,
Ja; ik ga de nas enkel inzetten voor de muziek, enkel voor het gebruiksgemak,
Nee; ik hoef geen 2 bay, omdat ik onderwijl drie externe hdd's heb waarop mijn gehele collectie staat, waarvan er eentje op een ander adres ligt. Dat is wat mij betreft veiligheid genoeg aangaande de back-up. Ik begrijp dat het back-up verhaal wat gemakkelijker is met een 2bay, maar het uitbreiden van mijn collectie gaat met zo'n 30 albums per jaar, dat leed is te overzien. De meerprijs van een 2 bay nas en een extra hd is dat mij niet waard  :no:.

Ik lees plug and play; ik hoef dus niets in te stellen betreft een (vast) ip adres etc? Want daarbij loopt het altijd spaak bij mij :|.

Matt

Citaat van: WimPeu op augustus 05, 2016, 17:49:50
Zoals ik het begrijp wil hij alleen zijn muziek op de Nas zetten.

Ik zou wel een 2 bay nemen dan kun je in Raid 1 een 1:1 backup draaien van wat je op je Nas hebt staan.

Veronderstel dat de data die op de nas moet komen te staan nu ook op een andere schijf staat, dus eigenlijk heeft die al een back up van de data (maar dan enkel muziek, niks qua instellingen van de nas)
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

WimPeu

Heb zelf de Muziek, Foto's, home video's en documenten op deze manier gebackuped. Daarnaast idd ook nog een 1:1 kopie op een externe HD. Ik ga er vanuit dat de Nas alles goed bewaard in raid 5 mocht 1 van de 4 schijven het gaan begeven maar met de genoemde mappen is het better safe than sorry.

xander32

Ik zie er wel de voordelen van in, maar deze in mijn situatie(mijn gebruik) niet opwegen tegen de meerkosten.

Citaat van: WimPeu op augustus 05, 2016, 19:04:04
Heb zelf de Muziek, Foto's, home video's en documenten op deze manier gebackuped. Daarnaast idd ook nog een 1:1 kopie op een externe HD. Ik ga er vanuit dat de Nas alles goed bewaard in raid 5 mocht 1 van de 4 schijven het gaan begeven maar met de genoemde mappen is het better safe than sorry.

Faxe

1. hoe sluit ik een nas aan op de router, wat voor een kabel heb ik nodig?

Niks toe te voegen aan de eerdere antwoorden.

2. dien ik zaken handmatig in te voeren zodat de nas in het netwerk zichtbaar wordt, of is het plug and play?

Dit ligt ook aan hoe je netwerk nu is ingericht. Hebben alle apparaten een vast IP adres dan zul je op de NAS nog wel iets moeten instellen voor dat het werkt. Heb je een DHCP server draaien in je netwerk dan zul je waarschijnlijk niet veel te doen om hem in je netwerk te handen.

3. laat ik vervolgens de NA11 (en SBT) aangesloten op de router of dien ik die rechtstreeks aan te sluiten op de nas?

4. indien dat laatste; wat voor een kabel heb ik daarvoor nodig?

5. hoe krijg ik de Minimserver op de nas en werkend?

Is niet heel lastig maar vraagt wel wat kennis van het besturingssysteem van Synology. Met wat telefonische ondersteuning kan het niet moeilijk zijn om dit aan de praat te krijgen.

Verder is het de vraag of je NAS kant en klaar koopt of koop je een Synology Nas met een harde schijf die je vervolgens zelf moet inbouwen en het besturingssysteem van Synology op moet installeren.