Marantz SR-14mkII in de war door Dolby Digital-Plus / E-Ac3 va XS4all

Gestart door Marantz-Sansui, juli 22, 2016, 19:21:53

Vorige topic - Volgende topic

Marantz-Sansui

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik heb gekeken of ik nog ergens een topic zag om mij voor te stellen, maar niet gevonden.

Daarom maar even kort hier, voor ik mijn "probleem" op tafel gooi.

Ik ben Kevin 28 jaar, werkende in de techniek (Elektrotechniek).

Sinds een aantal jaar gebruik ik tot zeer grote tevredenheid een Marantz SR-14MKII met een CD-17ki aangevuld met een zelfbouw Kodi Mediacenter en een Sony BDP-S300 Blu Ray speler.

De Marantz stuurt een set JBL ti-600 / ti-200 / ti-100c aan.
Aangevuld met een Rel Quake mk2 Hobo Hifi SE Subwoofer.
De front ti-600 speakers zijn zwaar gemodificeerd met audyn caps, intertechniek luchtspoelen en taralabs bekabeling. De modificatie staat vast niet in verhouding tot de waarde van de speakers maar het geluid is er gigantisch van opgeknapt en heeft de speakers echt naar een ander niveau gebracht.

Ik luister nog geregeld old-fasion cd's, maar speel ook veel losseless muziek via kodi af. Tevens af en toe een film of serie.

#nu het probleem:

Ik heb al maanden last dat van tijd tot tijd de receiver geen geluid geeft en deels niet te bedienen is. Hij schakeld dan wel gewoon in.

Na wat zoeken leek het relais wat digitaal en analoog om schakeld, niet te schakelen. Op deze print zat een slechte soldeer verbinding welke een transistor betrof die het relais stuurde. Dit hersteld en ik dacht dat mijn probleem gefixt was.
Gezien hij toch deels open was, gelijk de hele receiver doorgeweest om slechte soldeerverbindingen te herstellen. Toch best een groot aantal gevonden!

Het probleem was niet weg. Na heel veel error and trial blijkt dat de tv decoder van XS4ALL in sommige uitzendingen "dolby Digital-Plus" (E-AC3) uit zend. Een hogere sample frequentie, bitrate en aantal kanalen.
Zodra ik de optische kabel uit de receiver trek, werkt alles als van ouds. Zelfde resultaat als ik de tv ontvanger helemaal uitschakel. (Voeding eraf).

In het verleden kon ik de tv decoder fixed op 2.0 of dolby digital zetten, die optie is na diverse software updates verwijderd.
Ik zou natuurlijk de tv ontvanger analoog aan kunnen sluiten, maar dit is toch jammer. De digitale radio klinkt via de optische aansluiting gewoon erg goed.

Klinkt iemand dit probleem bekend? Het is voor mij totaal nieuw dat via een optische aaansluiting een signaal verstuurd kan worden wat de receicer zodanig niet leuk vind dat hij er eigenlijk gewoon "vast loopt".

Kennis van mij heeft een Sony ES receiver uit ongeveer dezelfde periode. Ook zonder dolby digital plus ondersteuning. Ok
Ook XS4ALL zelfde decoder en optisch aangesloten. Hij heeft nergens last van.

Betreft overginds een Arcadyan HMB2260 TV decoder.

Ben benieuwd naar jullie mening!

Groet Kevin 

rexp