PM11S3 versus PM14S1se

Gestart door CBdicX, juli 10, 2016, 09:13:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

Ik zat weer eens in een "recycle" mode en heb mijn surround set weer ingeruild tegen een puur stereo opstelling.
Dus de X7200WA eruit (alles via H&C) en ik had de keus om de PM14S1se of de Denon PMA2500NE te behouden en die uit te breiden met een Internet streamer.
Waar mijn idee naar uit ging was toch een vorige set, de PM11S3 met de NA11S1.
Dus na een gesprekje met Marcel is dat het geworden met inruil van PM14, 2500NE en de X7200WA.

Ik moet er maar eens mee stoppen want zo word het een onbetaalbare hobby....

Goed, de handel ingepakt en verstuurd naar Oostrum en de PM11S3 reeds ontvangen waar zo'n DACje van 15 euro (ja, vijftien euro inclusief verzending !!!!!!!!  :-o) aan vast hangt.
Die heb ik nodig want zonder receiver hangt alles aan de TV, en van de TV optisch via de DAC naar de PM.
Ik ben nog wachtende op de NA, die komt aankomende week, ben benieuwd naar het geluid verschil tov de 15 euro DAC, het zal toch wel......  :wink:

PM11 is toch anders dan de PM14, waar dat specifiek in opvalt is het laag, met name de pre-out.
Ik heb 2 Klipsch R112SW aan de pre-out zitten die via de 14 niet echt konden overtuigen.
Ik merkte in films een behoorlijk verschil in gemis in de lage regiones, wat ik ook instelde op de subs, het kwam er niet uit, harder zetten had geen nut, ik miste gewoon lage frequenties.
Ik ging ervan uit dat dit gewoon het verschil was tussen een stereo amp en een receiver met zijn bass management en specifieke sub outs.
Maar nu met de 11 heb ik weer terug wat ik met de receiver ook had, een laag die het huis doet schudden met bepaalde muziek tracks en zeker in actie films.
Exact dezelfde kabels, opstelling en volume, subwoofer x-over ect dan met de 14, maar wat een verschil.
Heb geen idee hoe dit verschil ontstaat maar het is opmerkelijk, een groot voordeel voor de 11 als LFE je ding is met een stereo opstelling.

Een volgende punt is het volume tussen de 11 en de 14.
Waar ik met de 14 op ongeveer de helft speelde, nu met de 11 is dit duidelijk hoger (ondanks meer vermogen van de 11)
Wel is het zo dat ik mijn fronts nu Bi-wire, dus speaker A + B, waar dit met de 14 alleen speaker A was, die heeft 1 set uitgangen.
Geeft het gebruik van speaker A + B dit verschil, dus dat ik dan wat harder moet spelen ?

Al met al een goede stap geweest en een gesleep met audio apparatuur wat mij een pols probleempje heeft gegeven  :-( , een teken dat ik er echt mee moet stoppen.
Nu de NA nog op zijn plaats, en dan maar eens rusten........

Hoe zwaar is die PM10 eigenlijk ?
  :-D LOL :-D


Rob46

#1
Gefeliciteerd met deze hereniging! Mooie componenten en dito keus!

Het verschil tussen de 11 en de 14 is eenvoudig te verklaren: de 11 is heel anders opgebouwd met andere componenten dan de 14. De 11 is daarom ook, logischerwijs, duurder. Hoewel er forum leden (audiofielen) zijn die blijven zeggen dat dit allemaal geen verschil maakt, immers: 'een versterker doet alleen maar versterken', toch? Vandaar dat mijn Accuphase hetzelfde aan kwaliteit levert dan een .......... Ik had zoveel geld kunnen besparen........ :-)

CBdicX

En dan is ook nog de warmte ontwikkeling zeer verschillend tussen de 11 en de 14.
Waar de 14 toch wel wat warmte naar buiten brengt, is de 11 gewoon koel te noemen.
En de 11 "smoelt"  gewoon lekker  :-D

xander32

Je zou een lintje moeten krijgen voor de wijze waarop je de economie stimuleert  :yes:.

CBdicX

Citaat van: xander32 op juli 10, 2016, 16:45:55
Je zou een lintje moeten krijgen voor de wijze waarop je de economie stimuleert  :yes:.

Ik heb gehoord dat Marcel een nieuwe Mercedes gaat kopen.......  :wink:  :-D

CBdicX

Iemand nog een idee betreft deze vraag:

Geeft het gebruik van speaker A + B dit verschil, dus dat ik dan wat harder moet spelen ?

Zep

Citaat van: CBdicX op juli 10, 2016, 18:20:47
Iemand nog een idee betreft deze vraag:

Geeft het gebruik van speaker A + B dit verschil, dus dat ik dan wat harder moet spelen ?

Heb hier wel een theorie over (heb het zelf ook ooit ervaren) maar is puur mijn idee dus geen feit.

Bij stabiel kwaliteitsvermogen kun je luider spelen en blijft het aangenaam klinken, bij minder stabiel vermogen klinkt het misschien wel snel luider maar wordt het ook sneller minder aangenaam.
Omdat het allemaal makkelijker en aangenamer gaat lijkt het minder luid maar (misschien) blijken de decibellen bij meten toch hoger te liggen?.

Als analogie zou je het voorbeeld van een zware motorfiets kunnen nemen;  eentje met dikke cilinders en veel vermogen accelereert op zijn "sloffen΅ en je gaat al snel veel harder dan je denkt.....daarentegen zou je het gevoel kunnen hebben dat je op een lichte motorfiets met veel minder vermogen (maar veel meer lawaai) veel harder gaat.....tot bij het verkeerslicht die andere motorfiets naast je staat met zijn dikke cilinders ;-)

Nogmaals, een idee omdat ik dit ook heb ervaren met versterkers cq vermogen....verneem het graag van de meer technische mensen onder ons  :-D
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Crooijmaster

Heel mooi!
heb je je teufels ook zonder subs erbij aangestuurd met de pm11s3?
het is een upgrade die mij wel iets lijkt. (Ik krijg alleen moeder de vrouw nog niet overtuigd)
Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5

CBdicX

Citaat van: Zep op juli 10, 2016, 20:19:51
Heb hier wel een theorie over (heb het zelf ook ooit ervaren) maar is puur mijn idee dus geen feit.

Bij stabiel kwaliteitsvermogen kun je luider spelen en blijft het aangenaam klinken, bij minder stabiel vermogen klinkt het misschien wel snel luider maar wordt het ook sneller minder aangenaam.
Omdat het allemaal makkelijker en aangenamer gaat lijkt het minder luid maar (misschien) blijken de decibellen bij meten toch hoger te liggen?.

Als analogie zou je het voorbeeld van een zware motorfiets kunnen nemen;  eentje met dikke cilinders en veel vermogen accelereert op zijn "sloffen΅ en je gaat al snel veel harder dan je denkt.....daarentegen zou je het gevoel kunnen hebben dat je op een lichte motorfiets met veel minder vermogen (maar veel meer lawaai) veel harder gaat.....tot bij het verkeerslicht die andere motorfiets naast je staat met zijn dikke cilinders ;-)

Nogmaals, een idee omdat ik dit ook heb ervaren met versterkers cq vermogen....verneem het graag van de meer technische mensen onder ons  :-D

Er zit wel wat in lijkt mij, als ik wat harder speel met de 11, en dan weer terug ga naar "normaal" volume, dan merk je pas hoe hard het eigenlijk was.
Dat ga je niet doen met een versterker die op zijn tenen loopt, die overstuurt en dan ga je vanzelf lager zitten.
Dus ik denk ook dat dit misschien wel de rede zou kunnen zijn, harder gaan spelen omdat het gewoon goed klinkt.

CBdicX

Citaat van: Crooijmaster op juli 11, 2016, 08:09:14
Heel mooi!
heb je je teufels ook zonder subs erbij aangestuurd met de pm11s3?
het is een upgrade die mij wel iets lijkt. (Ik krijg alleen moeder de vrouw nog niet overtuigd)

Ja ook zonder, maar met sub(s)  is toch een aardige stap lager.
De D5 loopt door tot ca 30 Hz maar dan heb je geen druk meer, dat valt weg onder de 40 Hz, dus exact wat Teufel aangeeft als ondergrens, 42 Hz.
Je merkt duidelijk dat de subs veel dieper gaan, ook in subwoofer test bestanden die ik met en zonder subs getest heb.
De D5 doet het zeker niet slecht zonder sub, maar met is toch wel aan te raden, zeker in films en stevige stereo muziek (House).
Ik heb er dan 2, een op links (voor) en een op rechts (achter).
Deze kruislinks opstelling geeft de prettigste bass, met alleen achter heb ik meer bass maar ook meer verstoring in kasten en inhoud, rinkelende kopjes en glazen.
Met 2 subs heb ik dit niet en geeft het meer druk op de luisterplek.

Maar ook de 11 draagt bij aan een duidelijk verbeterd effect in het laag tov de 14.