Hier dan een klein verslag over mijn ervaringen met de Onkyo.....en in vergelijking met de NA6005. Moet ik eerst zeggen dat de NA helemaal niet slecht is, integendeel......gewoon ook heel goed. Op mijn SCM11 luidsprekers was het eigenlijk een heel goede match maar op de SCM40 bespeurde ik teveel van het warme en ronde van de NA en werd vooral het laag wat minder omlijnd.
Nu is het laag van de SCM40 sowieso meer aanwezig (was ook de bedoeling) ten opzichte van de SCM11 en dus wel verklaarbaar. En ondanks ATC met zijn gelosten behuizing van nature strak in het laag zijn had ik het gevoel dat het nog beter zou kunnen met een andere netwerkspeler.
Graag wilde ik wel de warme sound behouden maar met voldoende detail en geen wollig laag. Meestal wordt het dan al gauw te analytisch en te scherp voor mij....kunnen mijn oren absoluut niet tegen. Ik lees vrij veel over audio en al geruime tijd vond ik de nieuwe AKM dac interessant omdat hij zeer muzikaal bleek te zijn en een warme natuurlijke signatuur zou hebben. Nu zou je meteen weer de discussie kunnen aanzwengelen of een dac op zich invloed op het geluid zou kunnen hebben. Misschien een aparte topic?
Vond in dit kader hier een interessant artikel over, deze had betrekking op de nieuwe AKM dac die TEAC heeft inget op o.a. de NT-503, volgens de ingenieurs van TEAC:
TEAC's reason for choosing AKM's DAC: "because we love the sound".
Interviewer: Users often talk about the characteristics of the DAC sound, and many users say, "This type of sound is only possible because of the DAC that's installed".
Kato: Yes, we definitely hear that often. However, that is against our intention. Each DAC has its own tone color, and it is true that the DAC's own tone color has an impact on the product. We, as a set manufacturer, create the entire set based on that one flavor of sound. We make tone color adjustments so that we can make products with the correct music expressive ability capable of delivering musical accurately to the listeners, while retaining the individual characteristics of the equipment.
I see. I understand now. A wide range of DAC chips have been released from various manufacturers, and I think each manufacturer conducts sales campaigns. Under these circumstances, what led you to change the DAC chip vendor and go with AKM's for the UD-503/NT-503?
Kato: That's an easy one. Simply put, we love it.
Interviewer: I see, you love it. (laughs) Very simple.
Kato: Yes. We love the tone color. Of course, at the first stage of development, we listened to various companies' DACs to familiarize ourselves with the tone colors available and then decided on which one to use.http://www.absolutesound.com.sg/news-updates/why-did-teac-use-the-ak4490-dac-in-the-ud-503/Zo te lezen bestaat er bij een dac dus een "tone color" en kunnen ze vervolgens "tone color adjustments" toepassen. Dus het is meer dan alleen nullen en enen verwerken? Sowieso het toepassen van filters geloof ik. In ieder geval vaker gelezen dat de AKM dac "een warmer geluid produceert zonder in te boeten aan detailvorming" en dat maakte mij nieuwsgierig. Nu had ik al sowieso de eisen dat ik een speler wilde met een display, voor en achter een usb aansluiting, de mogelijkheid tot meerdere streamingsdiensten, een mooie opbouw en.....euuu, de kleur zwart.
Die zijn er niet veel maar gelukkig nu weer een nieuwe generatie netwerkspelers.
De Onkyo is zeker gebruiksvriendelijk, alles werkt vanzelfsprekend en ik heb het instructie boekje niet nodig gehad. Met de Onkyo app navigeert hij snel tussen de gekozen bronnen zoals Spotify, Tidal, Deezer, Tunein, Smartphone, Music server, Airplay of tussen Inputs DAB, FM, USB(F) en USB(R). Het inlezen van bestanden gaat lekker rap, daar wilde de Marantz soms nog wat langzaam zijn. Ook de Onkyo app werkt stukken beter en sneller in verhouding tot de Marantz app.
Nu het geluid, en dan in vergelijking met de NA kan ik zeggen dat ze op elkaar lijken qua warmte maar enkele verschillen hoor:
het laag strakker, meer punch en beter onder controle, meer (micro) detail...het geluid plaats zich verder naar links en rechts, het "3D" gevoel toegenomen. Meer lucht rond instrumenten en stemmen. Algeheel een wat "schonere" klank en tevens minder sissende ssssss-en.
En hoewel ik nog niet zo lang geleden heb gezegd dat Spotify op de NA6005/8005 geen verschil gaf was ik zeer verbaasd dat de Onkyo daar echt stukken beter presteert....had ik niet! Verwacht.
Ook geen idee hoe dit kan?
Nogmaals, niets ten nadele van de NA6005, het geheel is ook afhankelijk van de set opstelling, luidsprekers en akoestiek, maar in mijn setting zeker de overstap waard.
In ieder geval in die mate tevreden dat ik geen behoefte meer heb om verder te zoeken.
Gisteren in Duitsland nog vlug even de nieuwe Audio gekocht, stond "toevallig" de allereerste review in van de Onkyo NS-6170: überragend
Is er beter? Vast wel, maar zeker niet voor 700 euro.....naar mijn bescheiden mening uiteraard.
Hoop dat ik jullie een beetje heb kunnen vermaken met mijn korte amateur review.
http://www.akm.com/akm/en/product/datasheet1/?partno=AK4490EQ