Marantz PM250

Gestart door AkTeVox, juni 28, 2016, 20:00:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AkTeVox

Afgelopen weekend in het bezit gekomen van een in mint staat verkerend Marantz setje met o.a. een PM250 - SD3000 - ST300.
De Tuner werkt perfect met heldere ontvangst en prima stereo signaal.
Bij het cassettedeck zijn de snaren drap geworden, alles is gereinigd en de nieuwe zijn besteld.

De versterker is aan een revisie toe. Als het volume helemaal dicht staat komt er nog een zacht mono geluid uit de speakers/koptelefoon. Draai je het volume iets hoger gaat het over in een stereo signaal. Stel je de volumeknop op 9 uur gaat het verschrikkelijk vervormen. 

De PM250 was eigenlijk mijn allereerste versterker die ik als 16 jarige met mijn spaarcentjes. Deze versterker heeft eigenlijk sentimentele waarde voor me daarom dat ik deze graag zou herstellen. Elco's zijn vandaag voor een deel binnengekomen de rest is opkomst.Heeft er iemand van onze  forum techniekers ervaring met deze storing?

Grtz,
Frank

HAL9000

Frank,

Zijn beide kanalen schoor of maar een kanaal?

er zitten D667 (666)  en B647 torren voor de drivers en voeding.  Bij de voeding kunnen ze kapot gaan. ook zitten er 2 weerstanden van ik dacht een 220ohm en de ander 33 of 22 ohm.  Ik weet het niet zeker meer.  Je ziet dat ze duidelijk verkleurd zijn. En vaan veel losse tin bindingen bij de voeding.

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

AkTeVox

Jon,

Beide kanalen klinken echt goor zodra je het volume iets opendraait. Bij volume op 0 klinkt het zacht en in mono.
Ondertussen zijn de meeste elco's binnen en gemonteerd op enkele 3.3uF na die nog komende zijn.
Probleem is er nog steeds ook na het door solderen van de bindingen. Alle weerstanden in de voeding zien er prima uit. Ik verdenk de voorversterker als boosdoener. Als ik een signaal na de voorversterker op beide kanalen zet klinkt het heel krachtig en onvervormd.  Uiteraard hebben de regelaars en het volume hier geen werking.

http://myalbum.com/album/QPXFmAlzGc7H


Grtz,

Frank

HAL9000

Neen,  de voorversterker bestaat uit L en R , beiden kunnen niet defect zijn.  Het moet iets centraal zijn. 
Ik weet bijna zeker dat jouw voeding  defect is.   
Kijk naar de 9mm transistoren (iets langer)  d667 b647  in het midden!!!  die zijn kapot. 
En die weerstanden die ik heb genoemd staan in de buurt zouden 22ohm en 220Ohm moeren zijn.  Zijn niet verbrand, echter zijn niet mooi glimmend als de anderen er om heen.


Jon 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Rob46

Prachtig, al die technische termen, inzicht en behulpzaamheid! Ik heb de techneuten van dit forum enige tijd in activiteit gemist.....leuk om te lezen dat jullie nog steeds met onze mooie hobby bezig zijn!

AkTeVox

#5
Jon,

De bewuste torren 2x D666 - 1x D667 - 1x B647 en ALLE elco's zijn ondertussen vervangen.
Weerstand van 22 Ohm is o.k. maar de 220Ohm (R806) meet een waarde van 14 kOhm.  :-o
Dit zal vermoedelijk de resterende boosdoener zijn.  :wink:
Bedankt voor jouw hulp!!!! HB HB HB HB HB HB HB hello hello hello hello hello hello


HAL9000

Citaat van: Rob46 op juli 10, 2016, 11:12:38
Prachtig, al die technische termen, inzicht en behulpzaamheid! Ik heb de techneuten van dit forum enige tijd in activiteit gemist.....leuk om te lezen dat jullie nog steeds met onze mooie hobby bezig zijn!

ja hoor alleen wat druk, en heb weinig nieuwe dingen om ta laten zien.

@AkTeVox gelukkig!!!!
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

AkTeVox

Met de hulp van Hal9000 doet de PM250 het terug als de eerste dag!




Bedankt Jon!!!

Cornelis1921

Citaat van: AkTeVox op juli 26, 2016, 19:24:24
Met de hulp van Hal9000 doet de PM250 het terug als de eerste dag!




Bedankt Jon!!!
notworthy pompom
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Zep

Superwerk, zou willen dat ik het kon  :-P
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Matt

top! Veel luisterplezier :-)
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

Vinyl_Fuchs

Goed bezig heren, weer een marantz-set van de verdoemenis gered. Keep them running.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

HAL9000

Citaat van: AkTeVox op juli 26, 2016, 19:24:24
Met de hulp van Hal9000 doet de PM250 het terug als de eerste dag!




Bedankt Jon!!!

super!!!  Ik was vergeten de track & trace te geven  frusty
Ben blij dat hij goed is aangekomen! 


zo  NU DISCO!!!   :mrgreen: HB HB :mrgreen:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!