De aankoop & het inrichten van een NAS - waar op te letten?

Gestart door xander32, juni 20, 2016, 06:42:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

xander32

... maar dan draaien er onderwijl drie servers op 't ding, gaat dat geen conflicten geven?

sjoek

Ik denk dat dat wel wat meevalt. Tenzij de nas niet snel genoeg zou zijn maar daar zit ik met 2 liedjes tegelijk streamen niet over in.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Bert5001

LMS is wel een zwaar programma voor een nas maar daar kom je vanzelf achter


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jowa

Ik had LMS en de DS servers draaien voor alle media.
Met de laatste versie uPnP aangezet binnen LMS.
Ik heb nu alleen nog de DS server draaien voor photos naast LMS, omdat de db van LMS wel erg groot werd.
Werkt prima en LMS is ook benaderbaar als uPnP media server voor non Squeeze(lite) devices.

@Xander, vergeet niet Perl te installeren voordat je LMS installeer. Beide zijn standaard packages van Synology.

Je hebt MiniMserver ook niet nodig als je de uPnP plug-in enabled binnen LMS.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Maus

Ik kom er ook even tussendoor met een vraag... :oops: 8-)

Ik heb een DS215J en die heeft in de software een mediaspeler zitten. Ik kan op play drukken maar waar speelt hij het dan af? Is er een mogelijkheid om een USB geluidskaart aan de NAS te koppelen?

xander32

Thx Joost, begrijp ik het goed dat er in LMS een optie is welke ik kan aanzetten zodat de Marantz NA11 ook op LMS kan draaien?

Betekent dat dan ook dat ik de NA11 middels IPeng kan bedienen?


Citaat van: jowa op oktober 01, 2016, 19:07:56
Ik had LMS en de DS servers draaien voor alle media.
Met de laatste versie uPnP aangezet binnen LMS.
Ik heb nu alleen nog de DS server draaien voor photos naast LMS, omdat de db van LMS wel erg groot werd.
Werkt prima en LMS is ook benaderbaar als uPnP media server voor non Squeeze(lite) devices.

@Xander, vergeet niet Perl te installeren voordat je LMS installeer. Beide zijn standaard packages van Synology.

Je hebt MiniMserver ook niet nodig als je de uPnP plug-in enabled binnen LMS.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Maus

Citaat van: Maus op oktober 01, 2016, 20:01:54
Ik kom er ook even tussendoor met een vraag... :oops: 8-)

Ik heb een DS215J en die heeft in de software een mediaspeler zitten. Ik kan op play drukken maar waar speelt hij het dan af? Is er een mogelijkheid om een USB geluidskaart aan de NAS te koppelen?

Ja al gelukt, sorry niet goed gegoogled ;) :D

jowa

Thx Joost, begrijp ik het goed dat er in LMS een optie is welke ik kan aanzetten zodat de Marantz NA11 ook op LMS kan draaien?
Je dient de uPnp/DLNA MediaInterface te activeren, staat onder Inactive Plug-ins. LMS komt dan binnen o.a. Windows te voorschijn als een Media Server. LMS is dan ook als uPnP/DLNA media server benaderbaar vanaf je NA-11.

Betekent dat dan ook dat ik de NA11 middels IPeng kan bedienen?
Dat weet ik niet. Ik heb geen NA-11  nopompom. Maar de combi SBT/SA-KI-Pearl voldoet prima  pompom

Wat ik nu wel kan is, na het enablen van de third-party Shairtunes2 plugin binnen LMS, het direct streamen van Spotify Music naar m'n SBT. Dus gewoon de Spotify Music app gebruiken op je phone/tablet  hello

xander32

Dank voor de uitleg, voor de moeite Joost, top notworthy.
Binnenkort ben ik een weekendje home alone en dan zal ik eens zien of ik het geïnstalleerd krijg.

Citaat van: jowa op oktober 01, 2016, 20:58:58
Thx Joost, begrijp ik het goed dat er in LMS een optie is welke ik kan aanzetten zodat de Marantz NA11 ook op LMS kan draaien?
Je dient de uPnp/DLNA MediaInterface te activeren, staat onder Inactive Plug-ins. LMS komt dan binnen o.a. Windows te voorschijn als een Media Server. LMS is dan ook als uPnP/DLNA media server benaderbaar vanaf je NA-11.

Betekent dat dan ook dat ik de NA11 middels IPeng kan bedienen?
Dat weet ik niet. Ik heb geen NA-11  nopompom. Maar de combi SBT/SA-KI-Pearl voldoet prima  pompom

Wat ik nu wel kan is, na het enablen van de third-party Shairtunes2 plugin binnen LMS, het direct streamen van Spotify Music naar m'n SBT. Dus gewoon de Spotify Music app gebruiken op je phone/tablet  hello

jowa

Succes er mee. Gaat je vast lukken  :yes:

De DSDPlayer plugin heb ik ook geïnstalleerd, de dsf-files hebben voor zover ik kan zien geen tags.
Dus nu bezig met goede namen geven, welk dan door LMS worden gebruikt als labels i.p.v. tags.
Even kijken of m'n Genesis files er nu goed uit zien in LMS.

jowa

Helaas, met mijn set-up van LMS op een DS-212+ (ARM processor) gaat DSD niet werken.  nopompom
Ik krijg het in zoverre werkend dat ik op de SBT de DSF-files kan selecteren, echter krijg ik een foutmelding.
Na zoeken op de verschillende fora, blijkt wel te werken met een Intel-based NAS/PC waarop LMS staat.


xander32

Jammer, maar wel weer een ervaring rijker :yes:.

Citaat van: jowa op oktober 02, 2016, 18:46:26
Helaas, met mijn set-up van LMS op een DS-212+ (ARM processor) gaat DSD niet werken.  nopompom
Ik krijg het in zoverre werkend dat ik op de SBT de DSF-files kan selecteren, echter krijg ik een foutmelding.
Na zoeken op de verschillende fora, blijkt wel te werken met een Intel-based NAS/PC waarop LMS staat.

jowa

Ik heb het afspelen van DSF files via de SBT toch werkend gekregen  pompom
In ieder geval sort of.  nopompom
De arm-processor in m'n NAS trek het realtime omzetten blijkbaar niet. Ik krijg nu een paar seconde geluid en vervolgens "rebuilding buffer".

Ingeval er mensen zijn die het wel willen proberen, volgt nu wat je dient te doen voor een Synology NAS met arm-processor en LMS Server 7.9

Je dient als eerste de EDO plug-in te installeren op de SBT om samplerates hoger dan 88.2 MHz te kunnen verwerken via USB.

Vervolgens dient DSDPlayer en een package te worden geïnstalleerd binnen LMS Server op de Synology server om alles werkend te krijgen.

Uitleg in de volgende reply  :-D



jowa

Stappen voor installatie DSDPlayer binnen LMS:
1) Ga naar de pagina Plugins van de LMS Server settings: http://LMS IP-adres:9002/settings/index.html?
2) Scroll door naar helemaal beneden van deze pagina en voeg bij "Additional Repositories" de volgende link toe:
      - Druk op de Apply button, LMS Server gaat nu herstarten,
   - Wacht een aantal minuten, geef LMS Server de tijd om op te starten.
4) De DSDPlayer plugin komt vervolgens bij "3rd party plugins" te staan,
   - Vink deze aan en druk nogmaals op Apply,
   - LMS Server gaat vervolgens weer herstarten om de plugin te installeren,
   - De basis is nu gelegd.
5) Nu gaan we een extra package installeren onder Linux van Synology, ingeval je een ARM versie hebt,
   - Check in de Information tab van LMS Server welke Perl versie je hebt. Ik heb: Perl Version: 5.18.4 - armle-linux,
   - Download de juiste versie van DSD-player voor ARM via:
        - In mijn geval is dat dsdplay-0.1-4e1d21e-armv5el.tar.gz,
   - Download de file en copieer deze naar de Synology server, bijv. naar de map "public",
6) We gaan nu de download op de juiste plek unzippen en extracten:
   - Log via een CLI interface (bijv Putty) via SSH in op de Synology server met een user met admin-rechten,
   - Ga naar de 'Bin'-folder waar de DSDPlayer plugin is geïnstalleerd, bij mij is dat:
     
/volume1/@appstore/SqueezeCenter/Cache/InstalledPlugins/Plugins/DSDPlayer/Bin
   - In de 'Bin'-folder zullen twee folders staan:
          - i386-linux
          - x86_64-linux
   - Wat mist is nog een folder 'arm-linux' of 'armhf-linux' folder (afhankelijk of je een armv5 of armv6 hebt).
   - Maak de juiste folder aan:    
          mkdir arm-linux
     of
          mkdir armhf-linux
   - Geef de folder de juiste eigenaar met:
          chown admin:users arm-linux
   - Ga naar de folder 'arm-linux':
          cd arm-linux
   - Copieer de file dsdplay-0.1-4e1d21e-armv5el.tar.gz naar deze folder:
          cp /volume1/public/dsdplay-0.1-4e1d21e-armv5el.tar.gz .
   - Gunzip en extract de package:
          gunzip dsdplay-0.1-4e1d21e-armv5el.tar.gz
          tar xvf dsdplay-0.1-4e1d21e-armv5el.tar
   - In de folder arm-linux zullen nu twee extra files staan:
          arm-linux$ls -lsa
          4 drwxr-xr-x 2 admin users    4096 Oct  4 10:08 .
          4 drwxr-xr-x 5 admin users    4096 Oct  4 00:53 ..
         32 -rwxr-xr-x 1 admin users   30659 Mar 19  2016 dsdplay
       1212 -rwxr-xr-x 1 admin users 1237768 Mar 19  2016 dsdplay-static
   - Verwijder de file 'dsdplay-0.1-4e1d21e-armv5el.tar'
          rm dsdplay-0.1-4e1d21e-armv5el.tar
   - Zet de juiste eigenaar op de nieuwe files:
          chown admin:users dsdplay dsdplay-static
   - Check m.b.v. ldd of de juiste libs kunnen worden gevonden door dsdplay:
          ldd dsdplay
   - Ingeval deze libFLAC.so.8 en/of libsoxr.so.0 niet kan vinden:
        libFLAC.so.8 => not found
        libsoxr.so.0 => not found
        libm.so.6 => /lib/libm.so.6 (0x40031000)
        libgcc_s.so.1 => /lib/libgcc_s.so.1 (0x400da000)
        libc.so.6 => /lib/libc.so.6 (0x400f6000)
        /lib/ld-linux.so.3 (0x40000000)
     doe dan het volgende:
          rm dsdplay
          mv dsdplay-static dsdplay
   - DSDPlay is nu klaar binnen LMS Server,
7) We gaan nu verder met LMS Server binnen de GUI van LMS Server en Synology:
   - Restart LMS Server via de Package Center van Synology, zodat de juiste settings zichtbaar gaan worden binnen LMS Server,
8) Ga na de herstart van LMS Server naar de webGUI van LMS Server en ga naar de tab Advanced --> File Types,
   - Ga naar de settings van DFF en DSF en selecteer FLAC --> dsdplay,
   - Ingeval er aan je SBT een DSD-DAC hangt of je een squeezelite client hebt, selecteer bij DSF en DFF --> Native. Anders zet je deze op Disabled,
9) Ga naar de tab Player en selecteer de juiste Player, in mijn geval Squeezebox Touch,
10) Selecteer Basic Settings --> DSDPlayer
   - Selecteer de juiste Soxr Quality, bijv Medium Quality. Deze setting is afhankelijk van de performance van je Synology server en je netwerk,
   - Selecteer het geprefereerde Soxr Filter, bijv Linear Phase,
   - Selecteer het type Soxr Steep Filter: bijv Soxr Steep Filter,
   - Druk op [Apply] om de settings te bewaren,
11) Doe dit voor alle client die je hebt,
12) Mogelijk krijg je bij DSDPlayer nog de mogelijkheid wel/niet te kiezen voor DoP. Dit zal bij een Sqeezelite client zo zijn,
13) Rediscover je muziek files, resync je clients cache en check of je Synology NAS met arm-processor de performance aan kan.


Zo niet, kan je de dsf files omzetten naar FLAC via foobar2000  :-D.

xander32

Uhm, heeeeel eenvoudig dus :no:.
Dank voor jouw uitgebreide how-to Joost.