Ervaring PMA2500NE + AVRX7200WA versus PM14S1SE

Gestart door CBdicX, juni 05, 2016, 11:48:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

Hier mijn ervaring qua geluid van de combi X7200WA / PMA2500NE / PM14S1SE.

Als eerste heb ik de X7200 in combi getest met de 2500NE, ik heb de 2500NE genomen omdat ik een zeker idee had dat een "echte" stereo versterker het in stereo (mijn opzet) het beter zal doen dan een receiver in stereo.
(ik zou dan de PM14 in een later stadium verkopen en het op de Denon set houden  :wink:)
Dus ik gebruik de 7200 als voorversterker (pre-out L/R) en de 2500 als eindversterker, de Ex-pre mode.
Een aantal actie films en muziek getest in de setup, en dat beviel goed.
Toen de speakerdraden van de 2500 naar de 7200, zelfde zeer bekende film delen bekeken, en wat DSD muziek er door, en het verschil is minimaal tot niet aanwezig !
Het ietsje kleine verschil wat mijn vrouw en ik waarnamen, is dat de 2500 als eindversterker in de setting ietsje meer druk in het laag gaf.
Maar als ik dit blind zou doen word het nog moeilijk te bepalen welke er versterkt !

Wat de 7200 samen met de 2500 betreft voegt de 2500 niets toe aan de 7200, dit is een "nutteloze toevoeging" aan een top receiver met een stevig prijskaartje.
De 2500 puur als losse stereo versterker werkt natuurlijk prima, het is een dijk van een versterker met alle digitale ingangen en mogelijkheden om analoog en digitaal (dus 100% analoog, digitaal uit geschakeld) te versterken, goede zet van Denon !!
Als ik puur een stereo versterker zou willen hoef ik hier niet lang over na te denken, helaas laat de 2500 de 7200 niet beter of prettiger functioneren qua geluid, eerder wat minder als die wat meer bass druk niet je ding is.

Ik ga dan ook niet verder met de 2500 en gaat deze retour.

Als ik de PM14S1SE retour heb na reparatie zal ik dezelfde test uitvoeren, ben benieuwd.........


WimPeu

Maar het idee van een geïntegreerde versterker achter een recieven is toch om een beter stereo te krijgen door de stereo bronnen rechtstreeks op de geïntegreerde aan te sluiten? Ik verwacht daar ook geen of zeer minimaler verschillen tussen maar goed. Als je echt meer controle zou willen hang dan een dedicated EV achter de 7200!
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

CBdicX

#2
Citaat van: WimPeu op juni 05, 2016, 13:09:55
Maar het idee van een geïntegreerde versterker achter een recieven is toch om een beter stereo te krijgen door de stereo bronnen rechtstreeks op de geïntegreerde aan te sluiten? Ik verwacht daar ook geen of zeer minimaler verschillen tussen maar goed. Als je echt meer controle zou willen hang dan een dedicated EV achter de 7200!
Klopt betreft het direct aansluiten op de 2500, ook daar zit weinig verschil in, maar dat doe ik sowieso niet (wel getest), alles loopt eerst via de 7200, vandaar....

Barre72

Intrigerend !  Ben erg tevreden over mijn combinatie PM7004 (je weet wel waar hij vandaan komt) en NA7004, maar naar de toekomst toe zit ik met een upgradeprobleem : ik zou meer digitale inputs kunnen gebruiken (tv, Telenet digicorder, mediaplayer, ...) én op geen enkele (Marantz) netwerkstreamer zit nog analoge radio (FM).  Een tuner bijplaatsen is geen optie, heb slechts plaats voor drie toestellen (PM, NA en nu een UD5007), dan blijft eigenlijk enkel een AV-receiver over, die beschikken nog wel over een FM aansluiting.

Set 1 : Marantz PM7000N - Marantz UD5007 - Monitor Audio RX6 - LG C7V
Set 2 : Marantz PM7004 - Marantz CD5003 - Pioneer S-A4SPT-PM (Pure Malt) - Raspberry PI + Volumio
NAS : HPE Proliant Microserver + Rocky Linux 9 (NFS, MiniDLNA)

Brutus

@Barre72: misschien is het beter en iets netter om een nieuw topic te openen betreft jouw "probleem" dan dit topic over te nemen met een onderwerp wat hier niet over gaat  :wink:
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Barre72

Citaat van: Brutus op juni 15, 2016, 08:50:51
@Barre72: misschien is het beter en iets netter om een nieuw topic te openen betreft jouw "probleem" dan dit topic over te nemen met een onderwerp wat hier niet over gaat  :wink:

Het gaat hier toch over het verschil (of net het ontbreken hiervan) tussen een stereo versterker en een AV receiver ?
Set 1 : Marantz PM7000N - Marantz UD5007 - Monitor Audio RX6 - LG C7V
Set 2 : Marantz PM7004 - Marantz CD5003 - Pioneer S-A4SPT-PM (Pure Malt) - Raspberry PI + Volumio
NAS : HPE Proliant Microserver + Rocky Linux 9 (NFS, MiniDLNA)

Brutus

Volgens mij gaat het om de specifieke modellen van de TS.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

CBdicX

Ok, de 2500NE is retour gegaan, tenminste, Marcel gaat die voor mij verkopen  :-)
(dus iemand die een dijk van een stereo versterker zoekt........  :wink:)

De 2500 brengt toch niet zoveel meer dan de 7200 in deze setup, alleen als losse stereo versterker is het een ander verhaal, maar goed, hier heb ik nu eenmaal mee te maken.
Ik heb de PM nu terug en dat is in het midden/hoog toch nog iets duidelijker en helderder dan de 2500.
De 2500 (en 7200) heeft zijn kracht in het laag zitten, de PM blinkt uit in het focale gebied, praten, zingen ect.
Zoals ik het nu heb is dat de 7200 de woofers aanstuurt en de PM doet het midden/hoog.
Mocht er nog een center komen dan gaat de PM op de center.
(vraag mij alleen af of een pure 1 kanaal belasting voor een versterker een probleem is ?)

Zou het qua "klankkleur" nog wat uitmaken of ik de PM inzet, zeg maar normaal, of als Power Amp ?


Ben zo tevreden, eens kijken voor hoe lang  :-D LOL


TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op juni 15, 2016, 18:05:40
Het houd je in ieder geval van de straat  :-)
Inderdaad, ik werk mij 3x in de rondte om Marcel iedere keer te betalen  :-D

erwinc

#10
Citaat van: CBdicX op juni 15, 2016, 17:51:20

Zoals ik het nu heb is dat de 7200 de woofers aanstuurt en de PM doet het midden/hoog.


Versta ik je goed: gebruik je een Denon HT receiver en een Marantz geintegreerde versterker om je luidsprekers te bi-ampen? Is de gain van je Marantz dan dezelfde als die van je Denon? Anders werkt dit niet naar behoren.

CBdicX

Citaat van: erwinc op juni 16, 2016, 14:52:12
Versta ik je goed: gebruik je een Denon HT receiver en een Marantz geintegreerde versterker om je luidsprekers te bi-ampen? Is de gain van je Marantz dan dezelfde als die van je Denon? Anders werkt dit niet naar behoren.
Is reeds veranderd naar, de 7200 de fronts, de PM de center, lekker voor dialogen, zang ect.....


CBdicX

#13
Nou, en het word alweer anders........ :-o

7200 en PM14S1 en de 2500NE er uit, PM11S3 en NA11S1 er (weer) in.
(merk nu pas hoe goed die NA11S1 eigenlijk was, zelfs vergeleken met de toch ook wel goede DAC van de X7200WA)
Ik had er toch genoeg van, dat geklooi met al die speakers, en twijfelachtige Height speakers voor de al even twijfelachtige Dolby Atmos en DTS:X effecten.
Tenminste, in mijn kamer met van die "kaats" speakers.

Marcel neemt alles retour (!) en levert een nieuwe set PM11S3 + NA11S1 + 2x Klipsch R112SW die de Teufels Definion 5 gaan ondersteunen.
Hoop nu wat "rust" te vinden, aan de apparatuur zal het niet liggen (en aan mijn vrouw ook niet , die heeft nagenoeg alles in Stereo)  :wink:

En wie weet ruil ik de PM11S3 toch nog in op de PM10  :-o LOL  :-D

Mijn psychiater is gelukkig op vakantie, kan nu nog doen wat ik wil......... :yes:

Zep

Citaat van: CBdicX op juli 03, 2016, 15:16:41
Mijn psychiater is gelukkig op vakantie, kan nu nog doen wat ik wil[/b]......... :yes:

Je kan er ook hier over praten hoor  :wink:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*