Crossover settings

Gestart door mistyforyou, april 17, 2016, 10:00:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Stadium III

Heren mooi om te zien wie wat wil en doet  :-D

Wat IK zou doen is dit ,
Laat de Adyssey eens bepalen wat de crossovers moeten zijn voor de luidsprekers
Dit ivm de ruimte waar de luidsprekers instaan en de boost die aan het laag mee gegeven word zo dan ook de dalen die je minder zult horen
Bij de eerste Audyssey meting zal er een ruwe richtlijn gegeven worden hoe de grote zal zijn en de crossover

Wat ik kan zeggen bij de fronts is dat die in mijn mening bij muziek weergave best op full range mogen staan
Dit omdat als men stereo wil luisteren een subwoofer mag maar bij deze speakers ook geen noodzaak is
Mocht je dit willen doen let dan wel op dat ze bij films soms ook wel aardig wat te verduren krijgen door de ingemixte bass weergave
Wil je toch de subwoofer erbij in hebben dan zou ik op 60 of anders op 40 hz de front speakers laten afvallen
Dan gaat het laag naar de subwoofer en zul je 2.1 gaan draaien fronts staan dan op small

De center zou ik op small zetten en dan gaan crossen vanaf de 60 hz dit kan ook nog naar 80 hz gaan maar dat is de plaatsing afhankelijk hoe de center reageerd in de ruimte
Center zijn doeleinde is dialogen bij 5.1 weergeven maar let ook op ik heb wel eens meegemaakt dat er ook bij beplaalde mixen zeer veel laag naar de center gestuurd word dus small is zeker een aanrader

De rears gaan eigenlijk altijd op small en de crossover die daaruit gehaald word is net als voorgaand weer ruimte en type afhankelijk

Subwoofer en nu komt het  :-D
LFE voor subwoofer altijd 120 hz !
Dit is omdat het LFE kanaal tot 120 hz informatie bevat, ja maar waarom kan alles dan nog hoger gezet worden dit is omdat er 5.1 setjes zijn waar je 5 identieke speakertjes een croosver punt hebben eventueel boven de 200 of meer hz , daar wil je geen LFE doorheen hebben
Dan staat de subwoofer voor LFE op 120 hz mooi goed gedaan , nu de rest nog
De afval punten die geselecteerd zijn door audyssey gaan ook naar de subwoofer toe via dezelfde kabel en de dezelfde processor
Hoe dan verder de subwoofer in te stellen Crossover op de subwoofer op max zetten en de reciever gaat dan zijn LFE + de frequentie's van de overige speakers naar de subwoofer sturen ,hier hoor je niks meer of minder van

De plaatsing is zeer belangrijk van de subwoofer om hem in de ruimte te kunnen verstoppen voor waarneembaarheid
Dit is als wat Xander32 aangaf boven de 80 hz kan hij aanwijsbaar worden dus staat hij niet op de optimale postitie
Wat ikzelf in mijn situatie heb gedaan is dat mijn front op large staat en de rest op small
Crossover op 120 hz voor LFE en dan is het klaar
Waarom staat de front op large omdat laag spreiding door de kamer dan mooier is als met 40 hz afkappen
Verder laat de speaker het laag geweld heerlijk toe en hoef ik er mijn eigen niet druk om te maken
De afval punten van center en rear zijn door Audyssey bepaald en heb daar zelf een aanpassing in gedaan om de afval punt omhoog te leggen voor de center

Heren Suc 6

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

RHK

Ok, het kan geen kwaad om dat ook eens te proberen(alleen fronts op large bv.) Het is toch beroerd rotweer, hagel hier,
dus maar eens even luisteren. Thanks!
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

RHK

By the way, jij hebt een Klipsch sub? bevalt die? Of is Rel vergelijkbaar?
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Stadium III

De klipsch is voor zijn formaat een geweldige film sub !
De rel was muzikaal 10x beter maar heb er voor film geen minuut spijt van dat ik hem verkocht heb
En aangezien film op 1 staat voort tevreden man hier ( Ben opzoek naar 2e klipsch )
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

RHK

Ok, maar de Klipsch speelt denk ik met muziek toch ook wel lekker mee?
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

mistyforyou

Ben zelf ook zeeeeer tevreden met mijn B&W ASW610er

Voor degenen die aan het experimenteren zijn en aan 't spelen zijn met de kabels.
Hoogste tijd om al die stofnesten op te ruimen.  :yes:

xander32

 :wink:

Citaat van: RHK op april 24, 2016, 09:53:34
Ok, maar de Klipsch speelt denk ik met muziek toch ook wel lekker mee?

Citaat van: Stadium III op april 24, 2016, 09:43:01
De klipsch is voor zijn formaat een geweldige film sub !

De rel was muzikaal 10x beter maar heb er voor film geen minuut spijt van dat ik hem verkocht heb
En aangezien film op 1 staat voort tevreden man hier ( Ben opzoek naar 2e klipsch )

xander32

#53
Het voordeel van het tot 120hz door laten lopen van het lfe weegt schijnbaar op tegen het nadeel aangaande de plaatsbaarheid, lees het naadloos integreren *) van een subwoofer in het geluidsbeeld  :yes:.

Ik blijf het bijzonder vinden, daar die plaatsbaarheid boven een bepaalde frequentie een gegeven betreft, welke je (deels) kan beïnvloeden door een zorgvuldige op- en afstelling van de subwoofer. Echter is al hetgeen je verricht betreft die op- en afstelling, er toch op gericht om de ls. zoveel als mogelijk te laten verdwijnen in het (meerkanaals) geluidsbeeld?



*) Is dat anno 2016 te realiseren doordat de ontwikkeling aangaande de software(Audyssey)  in de afgelopen jaren wellicht zo'n vlucht heeft genomen?




Citaat van: Stadium III op april 24, 2016, 09:12:08
Heren mooi om te zien wie wat wil en doet  :-D

Wat IK zou doen is dit ,
Laat de Adyssey eens bepalen wat de crossovers moeten zijn voor de luidsprekers
Dit ivm de ruimte waar de luidsprekers instaan en de boost die aan het laag mee gegeven word zo dan ook de dalen die je minder zult horen
Bij de eerste Audyssey meting zal er een ruwe richtlijn gegeven worden hoe de grote zal zijn en de crossover

Wat ik kan zeggen bij de fronts is dat die in mijn mening bij muziek weergave best op full range mogen staan
Dit omdat als men stereo wil luisteren een subwoofer mag maar bij deze speakers ook geen noodzaak is
Mocht je dit willen doen let dan wel op dat ze bij films soms ook wel aardig wat te verduren krijgen door de ingemixte bass weergave
Wil je toch de subwoofer erbij in hebben dan zou ik op 60 of anders op 40 hz de front speakers laten afvallen
Dan gaat het laag naar de subwoofer en zul je 2.1 gaan draaien fronts staan dan op small

De center zou ik op small zetten en dan gaan crossen vanaf de 60 hz dit kan ook nog naar 80 hz gaan maar dat is de plaatsing afhankelijk hoe de center reageerd in de ruimte
Center zijn doeleinde is dialogen bij 5.1 weergeven maar let ook op ik heb wel eens meegemaakt dat er ook bij beplaalde mixen zeer veel laag naar de center gestuurd word dus small is zeker een aanrader

De rears gaan eigenlijk altijd op small en de crossover die daaruit gehaald word is net als voorgaand weer ruimte en type afhankelijk

Subwoofer en nu komt het  :-D
LFE voor subwoofer altijd 120 hz !
Dit is omdat het LFE kanaal tot 120 hz informatie bevat, ja maar waarom kan alles dan nog hoger gezet worden dit is omdat er 5.1 setjes zijn waar je 5 identieke speakertjes een croosver punt hebben eventueel boven de 200 of meer hz , daar wil je geen LFE doorheen hebben
Dan staat de subwoofer voor LFE op 120 hz mooi goed gedaan , nu de rest nog
De afval punten die geselecteerd zijn door audyssey gaan ook naar de subwoofer toe via dezelfde kabel en de dezelfde processor
Hoe dan verder de subwoofer in te stellen Crossover op de subwoofer op max zetten en de reciever gaat dan zijn LFE + de frequentie's van de overige speakers naar de subwoofer sturen ,hier hoor je niks meer of minder van

De plaatsing is zeer belangrijk van de subwoofer om hem in de ruimte te kunnen verstoppen voor waarneembaarheid
Dit is als wat Xander32 aangaf boven de 80 hz kan hij aanwijsbaar worden dus staat hij niet op de optimale postitie
Wat ikzelf in mijn situatie heb gedaan is dat mijn front op large staat en de rest op small
Crossover op 120 hz voor LFE en dan is het klaar
Waarom staat de front op large omdat laag spreiding door de kamer dan mooier is als met 40 hz afkappen
Verder laat de speaker het laag geweld heerlijk toe en hoef ik er mijn eigen niet druk om te maken
De afval punten van center en rear zijn door Audyssey bepaald en heb daar zelf een aanpassing in gedaan om de afval punt omhoog te leggen voor de center

Heren Suc 6

RHK

Die plaatsbaarheid is m.i. een van de belangrijkste dingen hierin. Ik wil eigenlijk niet horen waar mn sub staat, zodoende ben ik herhaaldelijk aan het experimenteren en fine tunen om het optimale te bereiken. Dat heeft ook te maken met de plek van mn sub in de huiskamer, die is niet ideaal, maar toch is het al aardig gelukt om die, zoals jij denk ik bedoelt, in het geluidsbeeld te integreren. Maar ik denk dat er nog meer uit te halen valt, dus ik zit nog steeds in de verbetermodus.  :-P
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Stadium III

De software waarmee we voort regelen heeft idd veel meer mogelijkheden om goed te integreren
Verder blijft voor de Audyssey meting belangrijk om de basis goed te hebben zodat de puntjes op de i gezet kunnen worden
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4