Crossover settings

Gestart door mistyforyou, april 17, 2016, 10:00:49

Vorige topic - Volgende topic

mistyforyou

Ik kan met de Marantz SR7007 niet lager dan 80HZ gaan voor de Sub. Dan springt die weer naar 250Hz

mistyforyou

Low pass filter van de ASW610sub staat overigens op Out. Neem aan dat het zo moet staan.

Marvin

mistyforyou

Hoi.

Met wat gespeel met de Volume ( Line ) op de Sub staat het geluid nu prima.
Moet overigens bij films die knop behoorlijk terug zetten. Bij beluisteren van muziek staat die ongeveer op de helft.

Settings: Sub LFE 120HZ. CM9 60HZ en de CM2Center-CM1 staan op 80HZ

Zep

Met de sub op 120hz moet het vast ergens dreunen in de huiskamer, vooral als hij gepoort is  :wink:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

mistyforyou

Valt reuze mee. Heb een vrij grootte kamer en geen onderburen. hahha

xander32

Sub staat echt veel te hoog, moet minimaal 40 hz. naar beneden, liefst nog ietwat meer voor het beste resultaat.

mistyforyou

LFE content in films is tot 120hz
Als je dus LFE bv op 80 zet, mis je 40hz

Als je 60hz crossover kiest, zou je iets moeten missen, omdat je luidsprekers waarschijnlijk +/-3 of 6 db op 60hz hebben:
in andere woorden, bij 60hz mis je 3 of 6 db volume.
Vandaar dat het dus beter is een iets hogere X-over te kiezen om geen dip in je frequentie te krijgen.

https://audyssey.zendesk.com/entries/74454-Bass-Management-and-LFE-NOT-the-same-thing-

xander32

Nee jongen, je snapt het nog niet helemaal; al jouw ls geven bass weer. De sub, welke ook gewoon een ls is, laat je de sub bass weergeven, om de overige ls daarvan te ontzien. Daar ligt zijn domein, zijn kracht. Alles iig. onder de 80 hz. Alles boven de 80 hz. zal door jouw overige en m.n. de front ls. worden weergegeven, indien je het bass management van de receiver goed gebruikt. Persoonlijk zou ik de grens zelfs nog wat lager leggen dan die 80, op zo'n 60 Hz. Maar indien 80hz; de subwoofer dekt dan alles vanaf 80 hz en lager af, de overige ls vanaf 80 hz en hoger.

Het verschil in volume wordt voorts juist door de receiver opgevangen (lees; gelijk getrokken).

Citaat van: mistyforyou op april 23, 2016, 06:54:59
LFE content in films is tot 120hz
Als je dus LFE bv op 80 zet, mis je 40hz

Als je 60hz crossover kiest, zou je iets moeten missen, omdat je luidsprekers waarschijnlijk +/-3 of 6 db op 60hz hebben:
in andere woorden, bij 60hz mis je 3 of 6 db volume.
Vandaar dat het dus beter is een iets hogere X-over te kiezen om geen dip in je frequentie te krijgen.

https://audyssey.zendesk.com/entries/74454-Bass-Management-and-LFE-NOT-the-same-thing-

mistyforyou

JONGEN :gaap: Ben inmiddels een volwassen man van 51 jaar. maar goed.

Ik zal wat je al eerder in een post aangaf alles lager uitproberen.
Fronts op 50HZ
Surround & Center op 60HZ en de Sub naar 65HZ

xander32

Ik vond 'jongen' een safe keuze, maar had wellicht beter 'heer' kunnen gebruiken  :yes:. Het is/was iig. niet vervelend bedoelt.

Ik heb het linkje van je doorgelezen en lees er ook hetzelfde als jou, maar desondanks ben ik nog geen ht-set tegen gekomen, niet bestaande uit een satellietsysteem, waarin de sub zo hoog (> 80 hz) was gefilterd.

Ik zou het gewoon even proberen en uiteindelijk hetgeen jij het lekkerst vind klinken instellen. Het proberen kost je niets, enkel wat tijd.

Citaat van: mistyforyou op april 23, 2016, 09:07:53
JONGEN :gaap: Ben inmiddels een volwassen man van 51 jaar. maar goed.

Ik zal wat je al eerder in een post aangaf alles lager uitproberen.
Fronts op 50HZ
Surround & Center op 60HZ en de Sub naar 65HZ

mistyforyou

No hard feelings.   notworthy

Ik kom hierop terug als ik het uitgeprobeerd heb. Het is nog een beetje te vroeg.  hhaha

DansaN

Citaat van: xander32 op april 23, 2016, 09:27:34
Ik vond 'jongen' een safe keuze, maar had wellicht beter 'heer' kunnen gebruiken  :yes:. Het is/was iig. niet vervelend bedoelt.

Ik heb het linkje van je doorgelezen en lees er ook hetzelfde als jou, maar desondanks ben ik nog geen ht-set tegen gekomen, niet bestaande uit een satellietsysteem, waarin de sub zo hoog (> 80 hz) was gefilterd.

Ik zou het gewoon even proberen en uiteindelijk hetgeen jij het lekkerst vind klinken instellen. Het proberen kost je niets, enkel wat tijd.
Haal je hier crossover en LPF for LFE niet door elkaar?

xander32

LFE is een (sub)bass kanaal, welke al dan niet deel uitmaakt van de content. Daarvoor hebben ze voorts hardwarematige een speciale uitgang op de receiver en een ingang op de sub voor bedacht.

Dat het LFE reikt tot 120 hz, wil m.i. niet autom. zeggen dat je dan de sub ook dat allemaal voor moet schotelen. Hoe hoger je de sub door laat lopen, hoe meer die traceerbaar zal zijn in het geluidsbeeld. Lijkt mij onwenselijk.

DansaN

Citaat van: xander32 op april 23, 2016, 15:56:08
LFE is een (sub)bass kanaal, welke al dan niet deel uitmaakt van de content. Daarvoor hebben ze voorts hardwarematige een speciale uitgang op de receiver en een ingang op de sub voor bedacht.

Dat het LFE reikt tot 120 hz, wil m.i. niet autom. zeggen dat je dan de sub ook dat allemaal voor moet schotelen. Hoe hoger je de sub door laat lopen, hoe meer die traceerbaar zal zijn in het geluidsbeeld. Lijkt mij onwenselijk.
Juist omdat het een separaat bas kanaal is, kan het naar mijn idee geen kwaad om deze volledig door een sub op te laten pakken.
De "gewone" bas wordt via de cross-over verdeeld over speakers en sub.

Met een "gewone" muziekdrager heb je volgens mij geen LFE track en maakt de instelling LPF for LFE niet uit; de cross-overs regelen de verdeling van bas.
De dragers met LFE zijn volgens mij DVD en Blu-ray waarbij de LFE veelal het brute explosie geweld bevat.
Die explosies van de .1 track mogen van mij best door de sub worden weergegeven; de "gewone" bas in de 5. track wordt in dat geval weer verdeeld door de cross-overs.

Dat is in elk geval mijn interpretatie van het hele verhaal; wellicht kan een van de experts hier de volledige (juiste) onderbouwing hier toelichten?
@PerfectAudio wellicht?

@Xander32, je "kent" nu in elk geval minimaal 2 personen die de LPF for LFE op 120 Hz hebben staan ondanks "grote" luidsprekers ;-)