Citaat van: xander32 op april 23, 2016, 15:56:08
LFE is een (sub)bass kanaal, welke al dan niet deel uitmaakt van de content. Daarvoor hebben ze voorts hardwarematige een speciale uitgang op de receiver en een ingang op de sub voor bedacht.
Dat het LFE reikt tot 120 hz, wil m.i. niet autom. zeggen dat je dan de sub ook dat allemaal voor moet schotelen. Hoe hoger je de sub door laat lopen, hoe meer die traceerbaar zal zijn in het geluidsbeeld. Lijkt mij onwenselijk.
Juist omdat het een separaat bas kanaal is, kan het naar mijn idee geen kwaad om deze volledig door een sub op te laten pakken.
De "gewone" bas wordt via de cross-over verdeeld over speakers en sub.
Met een "gewone" muziekdrager heb je volgens mij geen LFE track en maakt de instelling LPF for LFE niet uit; de cross-overs regelen de verdeling van bas.
De dragers met LFE zijn volgens mij DVD en Blu-ray waarbij de LFE veelal het brute explosie geweld bevat.
Die explosies van de .1 track mogen van mij best door de sub worden weergegeven; de "gewone" bas in de 5. track wordt in dat geval weer verdeeld door de cross-overs.
Dat is in elk geval mijn interpretatie van het hele verhaal; wellicht kan een van de experts hier de volledige (juiste) onderbouwing hier toelichten?
@PerfectAudio wellicht?
@Xander32, je "kent" nu in elk geval minimaal 2 personen die de LPF for LFE op 120 Hz hebben staan ondanks "grote" luidsprekers