Het hele "height" effect moet je met een korreltje zout nemen imo.
Heb in het (korte) verleden alles geprobeerd, 4 kaatsende (officiƫle Atmos) speakers, en speakers opgehangen aan een hoog kamerscherm richting luisterplaats gericht, en speakers zoals de Klipsch RP140 in de hoek van plafond en muur, 2 voor, 2 achter.
In alle gevallen is het maar zo zo, en plafond speakers zullen daar niets aan veranderen.
Ten eerste zijn het maar ambient effecten, meestal zelfs zachter dan de surrounds, wat ervoor zorgt dat je vaak twijfelt of ze sowieso werken.
Dan heb ik wat testen gedaan met Atmos films om te horen hoe hard en hoe vaak ze werken (dus alles uit behalve de Atmos speakers) nou, dat valt vies tegen.
Als je 10% van de film haalt heb je mazzel, en dan is het vaak nog zacht ook !
Het is een mooie truc om meer speakers en duurdere receivers te verkopen.
De werkelijke effecten vallen tegen, de (correcte) plaatsing is lastig.
En hoezo wil ik regen van boven horen vallen ?Ik hoor regen buiten pas vallen als de druppels de grond raken, dus dan zouden grond speakers beter werken dan hoogte speakers.........
En die over vliegende staaljager hoor je toch wel, met en zonder Atmos.
5.x is al lastig om 100% correcte te krijgen in een gemiddelde woning (de subwoofer moet eigenlijk voor de kamerdeur staan en de suround speakers hangen aan de achterwand waar ook de bank staat !).
En nu hebben wij het over 7.x.4 als je het goed wil doen, en dan spelen onderlinge plaatsing graden ook nog een (belangrijke) rol.
En dan wil DTS:X het weer net even iets anders hebben dan Atmos, om over Auro maar te zwijgen....