Pure Direct

Gestart door sonsan, maart 24, 2016, 10:06:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

sonsan

Ik gebruik mijn SR5005 meestal voor het luisteren naar muziek. Ik heb dan eigenlijk altijd de DD IIX Music of, in geval van DTS, de Auto functie ingeschakeld. Ik heb een 7.1 opstelling, speakers op small en een crossover van 80hz.
Nu is mijn vraag het volgende. Als ik nu overschakel naar Pure Direct wat gebeurt er dan met de speakerinstellingen en crossover? In Pure Direct worden alle eventuele geluidseffecten uitgeschakeld en heb je puur stereo, dus ook geen subwoofer. Dat zou betekenen dat de speakers in dit geval geluid onder de 80hz niet zouden weergeven. Tenzij de speakers door de instelling van PuurDirect weer op Large gezet zouden worden.
M.a.w. wat gebeurt er met de speakerinstellingen (en crossover) als ik PuurDirect gebruik?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  Performance 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Spikes25

Beste Sonsan,

Ik kan jou geen antwoord geven wat er gebeurd. Wat ik je wel kan vertellen dat ze voor mij deze " direct"  functies  bij een volgende up-date mogen verwijderen.
Als je iets beter geluid wilt horen zet dan je mobieltje aan.
Heeft ook niets te maken met mijn speakers, ik heb deze bij mij thuis beluisterend op een "echte' versterker, zonder treble of bas, alleen voorzien van een keuze knop, en een volume knop.
Misschien zie of beter gezegd, hoor ik het verkeerd !

Luisteren na muziek zet ik de boel op stereo, minder vermoeiend voor mij om na te luisteren. Soms wel leuk om de keuze knop even op dolby of iets dergelijks te zetten.
DTS, vind ik ook een verkeerde keuze om na muziek te luisteren let wel dit is persoonlijk, ik lees jou niet de wet voor. DTS is meer voor effecten in films
Maar gewoon even al de instellingen afgaan. Wat ik goed vind aan de receivers van Marantz, het zijn geen echo putten, wat sommige andere merken wel hebben, te veel galm.
Mocht je toch iets mooi ontdekken, laat van je horen.
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

sonsan

Beste Spikes25,

Ik kwam op deze vraag omdat ik een kennis op bezoek had die alleen (high end) stereo beluisterd. Ik wilde mijn (mid range) set laten horen en daardoor kwamen we op een gegeven moment in de Pure Direct modus.
Volgens mijn wilt Marantz daarmee een situatie bereiken die jij benoemt, een puur stereo geluid zonder toeters en bellen. Immers nagenoeg alles wordt in de PD modus uitgeschakeld, zelfs het display....
Volgens mij gebruiken toch veel Marantz bezitters deze instelling dus of Marantz deze ooit zal verwijderen weet ik ook niet!
Als je veel in Dolby of DTS luisterd dan klinkt PD in eerste instantie wat 'kaal' maar na enige gewenning klinkt het best wel goed. Minder bombastich, rustiger. Mijn high end kennis was daarvan wel gecharmeerd. Alleen kwamen we er niet uit wat de crossover en de small/large instelling nog in deze PD modus deed.

Ik ben een groot liefhebber van muziek opgenomen op 5.1 of DTS. Zeker als je live opnamen beluisterd. Je waant je midden in de concertzaal, zeker als alle speakers (7.1) meedoen! Maar ook goed opgenomen muziek van b.v. de Eagles klinkt waanzinnig in surround. Luister ook maar eens een keer naar Aero van Jean-Michelle Jarre. Speciaal opgenomen in 5.1 en DTS. Een ware belevenis. Speciale effecten op deze dvd komen je van alle kanten tegemoet.
Maar zoals je al schreef is alles persoonlijk. Wat ik mooi vind hoeft een ander niet mooi te vinden (gelukkig)

Maar ik kan me niet voorstellen dat andere Marantz bezitters zich nooit afgevraagd hebben wat de crossover en speakerinstelling doet in de PD modus. Als ik zie dat al bijna 80 forumbezoekers mijn vraag gelezen hebben en er (gelukkig) 1 reageert verbaasd me dat wel een beetje....
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  Performance 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin

Luidsprekers worden op Large gezet en het geluid komt 1 op 1 vanaf de bron, staat neem ik aan ook in de gebruiksaanwijzing verscholen. Dus geen Xover vanuit je bass management, maar zoals het op de bron staat. Dus door de subwoofer komt alleen het LFE signaal zonder bijmenging van de overige luidsprekers. Wat wel in takt blijft zijn de afstanden en luidheid die ingesteld staan van de luidsprekers onderling.

Marvin

En als je pure direct gebruikt bij een surround bron dan zou het ook gewoon surround moeten zijn en geen stereo zoals je aangeeft.

sonsan

#5
Oké, duidelijk. Geen crossover en speakers op Large. Een eventueel LFE word dan wel mee gestuurd. Dit heb ik nergens kunnen vinden in de gebruiksaanwijzing. Die had ik uiteraard al meerdere malen doorgespit.....

Ik heb nog geen surround in de Pure Direct modus geprobeerd. Ik weet dus niet wat er dan gebeurt. Ga ik nog eens proberen. Zou dus surround moeten blijven begrijp ik omdat de bron ook surround is.

Edit: zojuist DTS geluisterd in PD modus en dit blijft inderdaad surround. Ook de sub doet dan mee, echter zeer zwak.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  Performance 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin

Ook worden de niet gebruikte audio en video bronnen uitgeschakeld, wat in theorie minder ruis zou opleveren. Heb ik even moeten opzoeken hoor. Zo zit er ook weer een verschil in pure direct en source direct. Zelf heb ik een 'oude' 9200 en daar zit enkel source direct op. Voor mij altijd wel de meest gebruikte instelling voor tv en Xbox. Video en muziek gaat via een pc over de analoge 7.1 ingang, daar zat voor mij de grootste verbetering in. Maar daar kunnen meerdere factoren in mee spelen. Bijvoorbeeld doordat de bass management door de pc wordt bepaald. Op de analoge 7.1 aansluiting is vanuit de Marantz niet veel in te stellen. Enkel afstanden en db's. Maar ook dat laat ik aan de pc over.