Citaat van: TurboMarco op maart 09, 2016, 18:59:37
Nee die miljoenen mensen die maar één versterker gebruiken zijn gek
Oren zijn de meest betrouwbare meetinstrumenten ,en het onderwijs kan je ook maar beter afschaffen .
Maar wat als die versterker een keer stuk gaat ? ,breng je die dan naar de kerk of een reparateur
Hoewel ik begrijp en met je eens ben dat HiFi liefhebbers in het algemeen er goed aan doen het hoofd koel te houden trek je imho wat overhaaste en onlogische conclusies.
- miljoenen mensen met één versterker hebben vooral geen interesse, besef óf zijn tevreden met wat zij hebben.
De kleine groep die overblijft heeft het geld er niet voor (over). WAF factor speelt ook nog een rol trouwens.
- Oren zijn zeker geen objectieve meetinstrumenten maar een belangrijke schakel in de geluidswaarneming van het gehoor.
Bi-amping zit aan het eind van de curve om de laatste beetjes geluidsbeleving te pakken tegen relatief hoge kosten. Dat de laagweergave beter werd bij Cbdicx is daar een voorbeeld van. Iets dat je gewapend met je redenatie vanuit de theorie, vermogensmetingen en opgegeven rendemenstschattingen niet had verwacht misschien.
Het geluidsdetail zit niet in enkel in de Watts, dB's en Ohmse gemiddelden.
In plaats van ongeloof dat iemands gehoor iets waarneemt zou je (men) juist op zoek moeten gaan waar je je metingen (kwalitatief en of kwantitatief) moet verbeteren om erachter te komen hóe dat dan kan.
Bekennen dat je het dan nog niet weet waarom iets beter of slechter klinkt siert en is geen teken van zwakte. Simpelweg roepen dat het niet zo is siert niet en komt over als een poging te verbergen dat je kennis niet compleet is. Dit is geen aanval of verwijt trouwens, zo komt het op mij over, ik doe het zelf aldoor
Iets dat je wellicht gewent bent af te ronden, te verwaarlozen of mss niet eens te meten blijkt dan mogelijk toch een rol te spelen. Natuurkundige principes garanderen dat het vindbaar is, kwestie van goed/beter onderzoeken dus.
Ik geloof(!) dat een ingenieur van een high end merk dat doet, Ken c.s. bijvoorbeeld, en dat daarom deze merken zich onderscheiden van de massa.
Een mooi voorbeeld van zo een man vond ik 1 de online posts van een ingenieur van de Audiolabs M-DAC. Een gedreven man die tot het gaatje ging om finesses te verklaren. Desondanks vond ik het apparaat niet bij mijn smaak passen en heb ik het ingeruild en de bookmarks verwijderd maar ik dacht dat hij ergens op dit forum post:
http://www.pinkfishmedia.net/forum/forumdisplay.php?f=5De zelfbenoemde electrische experts met een mts-diploma die het verschil in geluidbeleving door luidsprekerkabels/versterkers/interlinks/DAC's etc op voorhand onzin noemen zijn legio.
Toch zit er duidelijk waarneembaar verschil tussen geselecteerde apparatuur en materialen.
Zijn de luisteraars gek? Misschien, omdat ze er teveel geld aan uitgeven omdat ze totaal geen kennis van techniek en kostprijzen hebben.
Voorbeeld: Ik luister momenteel met geleende Dragonfly III interlinks, prima spul, erg duur ook. Er blijkt een relatief goedkope kabel onder schuil te gaan van een fractie van de kosten. Marketing met tech blah blah doet wat met je beoordelingsvermogen en portemonnaie.
Zijn de gediplomeerden gek?
Nee (waarschijnlijk) niet gek maar wel bevooroordeeld door het geloof in eigen kennis en staan daarom niet open voor iets wat strijdig is met het vooroordeel. Dat is jammer. Beter blijft zo de vijand van goed genoeg.
Vooroordeel is ook ZEKER iets wat luisteraars ook overkomt trouwens. Vynil liefhebbers bijvoorbeeld
(geintje jongens)
- over onderwijs;
een begrip van de natuurkundige principes staan aan het begin van geluidsreproductie.
Als je deze principes hebt geleerd is de aanname snel gemaakt dat de finesses in die geluidsreproductie onzin zijn, want slecht/moeilijk meetbaar en rekenkundig verwaarloosd. Ook begonnen met datzelfde onderwijs.
(Onderwijs dat nimmer Hifi doceert. Het onderwijs focust IMHO teveel op trucjes en kennisreproductie ingesteld en te weinig op vragen stellen & onderzoek maar dat is een andere discussie.)
Zelf kom ik enkel nog voor uitvaarten en een incidenteel huwelijk in de kerk.
Ik laat daar mijn kinderen niet achter, en zeker ook mijn versterker niet.
Die versterker, mits kapot, vertrouw ik liever toe aan iemand die misschien de finesses van de geluidsweergave onzin vind maar wel met een rokende soldeerbout gouden vingers heeft en weet welk type tin, torren en condensatoren superieur zijn. Ik prijs en benijd hen om hun vakmanschap, maar ik vraag ze niet persé om hifi advies. Dat is een ander hoofdstuk dat niet alleen om electronica draait.
Voordat je op basis van theorie iets als onzin(nig) bestempeld, éérst luisteren (het experiment, meten) en pas achteraf conclusies trekken - 'Listen without prejudice'.
Een tot waarheid verworden theorie zonder experiment is niet meer dan een geloof. Best om dat in de kerk te laten.