Bi-amp versus Stereo vermogen

Gestart door CBdicX, maart 08, 2016, 11:12:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

Hallo,
worden wat minder gevoelige speakers (85 dB) makkelijker aangestuurd door 2 versterkers (Bi-amp) dan door gebruik van 1 versterker gewoon in Stereo mode ?
Versterkers zijn 2x PM14S1se in Bi-amp mode, speakers worden Teufel Definion 5 (4 ohm).

Luidsprekers max. belastbaarheid (IEC - Long Term) 250 Watt
max. belastbaarheid (IEC - Short Term) 350 Watt
Gevoeligheid (2.83 V / 1 m) 85 dB
min. aanbevolen versterkervermogen 50 Watt
SPL 104 dB/1m
Impedantie 4 Ohm
Frequentiebereik van/tot 42 - 22000 Hz
Tweeter (aantal per speaker) 1
Tweeter (doorsnede) 25,00 mm
Tweeter (materiaal) Stoffen dome tweeter, gelaagd
Mid range (aantal per speaker) 1
Mid range (doorsnede) 105,00 mm
Mid range (materiaal) Aluminium-hexacone-kevlarsandwich-
membraan
Woofer (aantal per speaker) 3
Woofer (doorsnede) 130,00 mm
Woofer (materiaal) Aluminium-papiervezelsandwich-
membraan
Akoestisch principe 3-kanaals
Opbouw behuizing Gesloten
Materiaal behuizing MDF
Afwerking behuizing Hoogglans lak
Netto volume 45 Liter
Statief geïntegreerd Ja
Aansluitingsklemmen Schroefklemmen, verguld
Geschikt voor bananenstekker Ja
Bi-Amping/Bi-Wiring Ja
Maximale doorsnede kabel 6,00 mm
Geschikt voor AV-receiver Ja
Afmetingen Diepte 37,00 cm
Breedte 21,80 cm
Hoogte 108,90 cm
Gewicht 30,75 kg

TurboMarco

Het antwoord is nee ,immers veranderd er aan het rendement (gevoeligheid) van de luidsprekers niets .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op maart 08, 2016, 12:03:41
Het antwoord is nee ,immers veranderd er aan het rendement (gevoeligheid) van de luidsprekers niets .
Maar heeft een versterker het niet makkelijker om 1 speaker (Bi-amp) te doen dan 2 speakers (Stereo) ?

TurboMarco

Als één enkele versterker deze luidsprekers niet aan kan sturen kan je wel zeggen dat het een uiterst slechte versterker is ,maar gelukkig voor jou is dat niet aan de orde .
Bovendien gaat er maar een fractie van het afgegeven vermogen naar de tweeters .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op maart 08, 2016, 13:22:53
Als één enkele versterker deze luidsprekers niet aan kan sturen kan je wel zeggen dat het een uiterst slechte versterker is ,maar gelukkig voor jou is dat niet aan de orde .
Bovendien gaat er maar een fractie van het afgegeven vermogen naar de tweeters .
Ik dacht net zoiets als DAF in Parijs-Dakkar, die vrachtwagen met twin motoren.
Dat deed De Rooij om om meer vermogen te krijgen en alles wat makkelijker te laten rijden (wat ook het geval was).
Deze gedachte gaat dus niet op met een versterker per speaker.....

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Tja, lachen niet......  :wink:
Maar waar komt dan het "voordeel" vandaan om speakers Bi-amp aan te sturen ?
In diverse testen en reviews zie je toch wel eens de conclusie dat zeker een wat lager gevoelige speaker voordeel kan hebben van een 2 versterker setup.

Marvin

Ik denk dat je beter bent met actieve luidsprekers en actieve filtering icm DSP.

CBdicX

Misschien begrijp ik het niet helemaal, dan hoor ik het graag.

Ik ga een minder gevoelige speaker aansturen met een PM14 waar 2 trafo's in zitten, 1 voor links en 1 voor rechts.
Nu vragen laag gevoelige speakers meer stroom om op een bepaald volume nivo te spelen tov van een hoog gevoelige speaker.
Nu ga ik 2 PM14's inzetten, dus per speaker 2 trafo's ipv 1.
Die 2 trafo's kunnen dan toch meer/makkelijker stroom per speaker leveren dan 1 trafo ?

TurboMarco

Citaat van: marvin op maart 08, 2016, 18:52:04
Ik denk dat je beter bent met actieve luidsprekers en actieve filtering icm DSP.
:yes:
Alleen in dat geval hebben meerdere eindversterkers enige nut .
Het rendement van de luidsprekers(lees drivers) worden daarmee geoptimaliseerd .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: CBdicX op maart 08, 2016, 22:11:53
Misschien begrijp ik het niet helemaal, dan hoor ik het graag.

Ik ga een minder gevoelige speaker aansturen met een PM14 waar 2 trafo's in zitten, 1 voor links en 1 voor rechts.
Nu vragen laag gevoelige speakers meer stroom om op een bepaald volume nivo te spelen tov van een hoog gevoelige speaker.
Nu ga ik 2 PM14's inzetten, dus per speaker 2 trafo's ipv 1.
Die 2 trafo's kunnen dan toch meer/makkelijker stroom per speaker leveren dan 1 trafo ?
Al ga je drie PM14's inzetten maakt het nog steeds niets uit .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

#11
Citaat van: TurboMarco op maart 08, 2016, 22:27:58
Al ga je drie PM14's inzetten maakt het nog steeds niets uit .
Leg nu eens uit in begrijpelijke taal waarom dit niets zou uitmaken, terwijl Bi-amp toch zeer veel toegepast word, met name in de High-end wereld.
Ook speaker fabrikanten beweren toch vaak dat Bi-amp een verbetering van het geluid kan geven.

TurboMarco

"high-end wereld",wat moet ik daarmee ?
In de eerste plaats is high-end een kretologie waarbij men allerlei subjectieve en suggestieve beweringen probeert te staven op basis van het gehoor ,hoe onbetrouwbaar dan ook veel mensen hechten daar een oordeel aan .

CiteerOok speaker fabrikanten beweren toch vaak dat Bi-amp een verbetering van het geluid kan geven.

Mag ik daar een concreet voorbeeld van ? ,en dan het liefst met een meetrapport .

Maar goed ,ik geef een voorbeeld van hoe een luidsprekersysteem werkt ....(in Jip en Janneke taal) .
De meeste tweeters zijn tussen de 5 tot 20 Watt belastbaar ,en dat zeer kortstondig anders gaan ze in rook op .
Een bass speaker kan daarentegen veel meer hebben ,en die vraagt ook veel meer van een versterker .
Kort samengevat gaat de meeste energie van een versterker dus naar die bass speaker ,maar een fractie van die energie gaat naar een tweeter .


(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op maart 08, 2016, 23:42:08
"high-end wereld",wat moet ik daarmee ?
In de eerste plaats is high-end een kretologie waarbij men allerlei subjectieve en suggestieve beweringen probeert te staven op basis van het gehoor ,hoe onbetrouwbaar dan ook veel mensen hechten daar een oordeel aan .

Mag ik daar een concreet voorbeeld van ? ,en dan het liefst met een meetrapport .

Maar goed ,ik geef een voorbeeld van hoe een luidsprekersysteem werkt ....(in Jip en Janneke taal) .
De meeste tweeters zijn tussen de 5 tot 20 Watt belastbaar ,en dat zeer kortstondig anders gaan ze in rook op .
Een bass speaker kan daarentegen veel meer hebben ,en die vraagt ook veel meer van een versterker .
Kort samengevat gaat de meeste energie van een versterker dus naar die bass speaker ,maar een fractie van die energie gaat naar een tweeter .
Dus wanneer een speaker, die inefficiënt werkt, meer energie vraagt om in mijn geval 3 bass drivers per speaker aan te sturen, kan je dat toch beter doen met 2 voedingen per speaker, dan 1.....
Heeft de versterker het makkelijker en doet zijn werkt met minder moeite.

VANZOMERENG

#14
ARTIKEL / FRANK SPEET | 13 DECEMBER 2002

VERTICAAL BI-AMPEN
Als je echter twee stereo (eind)versterkers wil gebruiken dan sluit je de tweeters en de woofers apart aan, elk op een aparte versterkeruitgang. Zie ook de onderstaande figuur.  De opdeling van het audiospectrum vindt dan nog altijd in de luidspreker plaats, want de eindversterkers geven gewoon het volledige spectrum weer. De eindversterker die op de tweeter van de luidspreker is aangesloten ziet dus in het lagetonenbereik geen belasting en de op de woofer aangesloten versterker ziet in het hogetonenbereik geen belasting.

Aangezien het hogetonendeel in de muziek veel minder energie bevat als het lagetonendeel zouden we voor de tweeters een lichtere eindversterker kunnen gebruiken.

HORIZONTAAL BI-AMPEN
Als je echter twee identieke eindversterkers tot je beschikking hebt, merk, type en dus ook uitgangsvermogen, dan zou je ook aan elke eindversterker een luidspreker kunnen aansluiten, in welk geval je dus de ene eindversterker voor het linkerkanaal en de andere voor het rechterkanaal gebruikt

In jouw geval
In jouw geval i.c.m. het rendementsvraagstuk, zou horizontaal BI-Ampen, in aanmerking komen,
met hierbij de kanttekening:
- de stereoversterker moet op mono omschakelaarbaar moeten zijn
- bij bovengenoemd mono-gebruik, het vermogen per versterker/per kanaal  sterk toeneemt (verdubbeld)

Echter.......
Dan nog is het effect marginaal
- bij een rendementsverschil van 3 db, betekent dit een 2x zo hoog vermogen nodig om dit te compenseren
- bij rendementsverschil van 10 db, betekent dit een 10x zo hoog vermogen nodig om dit te compenseren

Dus een speaker met rendement 94/db/m/w  heeft 10 maal zo weinig versterkerpower nodig
t.o.v. een speaker met 84/db/m/w

Al het bovenstaande... puur vanuit het vraagstuk beredeneert van rendement en geluidsdruk/volume

Los hiervan zijn er zat van die audiofiele hotemetotems, die toch verticaal en/of horizontaal BI-Ampen
maar meer omdat ze hiermee betere geluidskwaliteit willen bewerkstelligen of gewoon altijd wat
te experimenteren moeten hebben om v/d straat af te zijn. 

Behoor jij nu ook al tot deze categorie ?   :-D

Bij BI-AMPEN (met name horizontaal) zou het inderdaad kunnen zijn, dat de basweergave strakker/gecontroleerder  wordt i.v.m. toegenomen voedingscapaciteit.

Gewoon rekening houden met het feit, dat als je speakers koopt met een zeer lage rendement
en je hiernaast ook nog de pannen v/h dak af wilt spelen, dat de keuze in versterkers
in een bepaalde prijsklasse, een lastige klus wordt.

Oplossing:  speakers eruit   :-D   of voor weinig geld een klasse D (eind)versterker aansmurfen met bakken aan power.   
Een 2e PM14S kan wellicht iets verbetering brengen maar het effect is m.i.z. te klein t.o.v. de extra investering

Of als je tevreden bent, houden wat je hebt.

Voorbeeld: http://www.nubert.de/nupower-d/p2241/?category=225


By the way:  zeer fraaie speakers en voor een scherpe prijs !