een grote of twee kleinere subwoofers

Gestart door CBdicX, februari 01, 2016, 18:32:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

"Simpele" vraag:

1x 15 inch subwoofer of 2x 12 inch subwoofers ?
Ik heb Audyssey XT32 met Sub EQ dus kunnen er twee subs afgeregeld worden.

xander32

Twee x 12". Daarmee kan je de bass beter verdelen over de ruimte.

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Marvin


CBdicX


sjoek

2 x 15 en dan zeggen dat het 2 keer 12 inch is? :angel:
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Zep

4 subwoofers (10 of 8 inch) schijnt nog beter te zijn  :-)
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

CBdicX


CBdicX

Stel dat ik voor 2x 12 ga, heb ik hier mijn L kamer met sub 1 rechts achter de MLP waar ik de sterkste LFE op de MLP krijg.
Is dan de optie voor de 2e sub links achter of links voor theoretisch de beste positie ?

Zep

#9
Schuiven, trial and error,  en je weet het....en vooral over de vloer kruipen met je oren omhoog  :wink:
Sub 1 naast FR ook nog een optie?
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

CBdicX

Nee, naar FR is niet mogelijk vanwege beperkte ruimte.
Ik dacht wel aan een "probleem" en dat is als ik Sub 2 naast FL zet, ik waarschijnlijk een 0 ga creƫren op de MLP.
De MLP is nagenoeg exact het midden van de kamer dus Sub 1 en 2 staan even ver van de MLP.
Dan zou toch met Sub 2 naast FL, en Sub 1 rechts achter, dan kans op een 0 in het midden het groots zijn ?
Vandaar dat ik dacht aan links en rechts achter.....

Zep

Mijn gevoel zou ook zeggen kruislings, maar dan nog proberen aangezien de akoestiek van vele zaken afhankelijk is. Als de subs niet downfiring zijn kun je ook nog experimenteren met de richting van de woofers.

Dit zie je ook wel eens als optie:



Misschien interessant artikel voor je: http://www.soundandvision.com/content/subwoofers-4-2-or-1-0#Jz2C53phKyedgpzC.97

Zelf heb ik ook een L-kamer, dat maakt het een stuk lastiger. Maar het staat nu zo dat het perfect op de sweetspot klinkt, de rest van de kamer maakt me minder uit aangezien ik echt daar ga zitten om muziek te luisteren.  :-D


*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

CBdicX

Bedankt voor de info !!
Net wat je zegt, het komt neer op kamer akoestiek, wat bass kan maken en breken.
Ik ga beide posities wel uit testen, dus links voor / rechts achter, en links achter / rechts achter.
Werkt geen van beide, gaat er 1 sub retour.
Van rechts achter ben ik zeker, dat is een goede plek voor 1 sub.
Zou daar ook een 15 inch neer kunnen zetten maar ik had (en heb) de stille hoop dat 2x 12 het beter doet dan 1x 15.
Leuke hobby..........  :-)