Rippen versus originele cd

Gestart door Rob46, november 13, 2015, 17:00:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Rob46

Nu heb ik toch sterk het vermoeden dat, na vele luisteruurtjes, een geripte cd beter klinkt dan het origineel. Dan doel ik op detaillering en ruimtelijkheid. Vreemd, beide zijn FLAC kwaliteit?

Is, of valt dit uit te leggen?

sjoek

Gebruik je dezelfde dac voor afspelen van de rip en de cd?
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

xander32

Hier klinkt het zilvere schijfje vanuit de cdp nog steeds beter dan diens rip in flac via de SBT.
Wellicht eens omzien naar een upgrade van die laaste  :roll:.

Citaat van: Rob46 op november 13, 2015, 17:00:19
Nu heb ik toch sterk het vermoeden dat, na vele luisteruurtjes, een geripte cd beter klinkt dan het origineel. Dan doel ik op detaillering en ruimtelijkheid. Vreemd, beide zijn FLAC kwaliteit?

Is, of valt dit uit te leggen?

DansaN

Mag ik in dit topic eens vragen met welke hardware en software men hier cd's ript?

On topic vermoed ik overigens dat Sjoek een goed punt heeft en dat voor de cd speler de externe DAC niet wordt gebruikt.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

sjoek

Citaat van: DansaN op november 13, 2015, 17:36:36
Mag ik in dit topic eens vragen met welke hardware en software men hier cd's ript?


persoonlijk rip ik met foobar tegenwoordig.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Rob46

Citaat van: sjoek op november 13, 2015, 17:03:17
Gebruik je dezelfde dac voor afspelen van de rip en de cd?

Gaat via dezelfde dac..... :yes:

Rob46

Rippen via de Bluesound Vault 2......en dat is fraai, heel fraai....

sjoek

Citaat van: Rob46 op november 13, 2015, 17:50:31
Gaat via dezelfde dac..... :yes:

dat is toch vreemd dan.  :-o dan zou ik het ook niet weten. Hier klinkt de cd ook nog net wat beter dan de squeezebox maar dat verschil is voor mij verwaarloosbaar.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

xander32

De SBT kent een zeer goede prijs-kwaliteit verhouding, maar komt te kort in een direct vergelijk met mijn cdp, die doet het toch net ietwat beter. Het klinkt allemaal net wat meer vloeiend en meer sprankelend via de cdp.


Citaat van: sjoek op november 13, 2015, 17:59:20
dat is toch vreemd dan.  :-o dan zou ik het ook niet weten. Hier klinkt de cd ook nog net wat beter dan de squeezebox maar dat verschil is voor mij verwaarloosbaar.

WilliamB

#9
Ik heb een keer een vergelijk gedaan met mijn SA11s1 en SBT aangesloten op mijn MF-M1 DAC.
Mijn SA is iets detai rijker en voller, maar een super groot verschil ervaarde ik niet

Ik kan goed leven met mijn SBT.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

xander32

Een SBT is zeker niet behelpen, verre van dat. Plug & play, middels een tablet door heel je collectie swipen en kwaliteiten genoeg om jou van de muziek te laten genieten. Echter, een externe dac en een upgrade voeding zijn dan wat mij betreft wel de vereisten. En dan heb je er zo opeens alweer drie kastjes staan ...



Citaat van: WilliamB op november 13, 2015, 19:58:09
Ik heb een keer een vergelijk gedaan met mijn SA11s1 en SBT aangesloten op mijn MF-M1 DAC.
Mijn SA is iets detai rijker en voller, maar een super groot verschil ervaarde ik niet

Ik kan goed leven met mijn SBT.

sjoek

Citaat van: xander32 op november 13, 2015, 19:16:06
De SBT kent een zeer goede prijs-kwaliteit verhouding, maar komt te kort in een direct vergelijk met mijn cdp, die doet het toch net ietwat beter. Het klinkt allemaal net wat meer vloeiend en meer sprankelend via de cdp.

:gp: precies de enige keer wanneer ik het echt opmerk is als ik hetzelfde album eerst digitaal draai en dan cd er in doe. verder is het meer dan voldoende :yes: .
wat ik alleen vreemd vind dat bij de topic starter de cd minder klinkt dan dezelfde cd geript. terwijl het ook nog via dezelfde dac gaat.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Rob46

Citaat van: sjoek op november 13, 2015, 20:24:19
:gp: precies de enige keer wanneer ik het echt opmerk is als ik hetzelfde album eerst digitaal draai en dan cd er in doe. verder is het meer dan voldoende :yes: .
wat ik alleen vreemd vind dat bij de topic starter de cd minder klinkt dan dezelfde cd geript. terwijl het ook nog via dezelfde dac gaat.

Jullie hebben allen gelijk, dat maakt het ook op zi'n minst 'vreemd'. Kan natuurlijk tussen mijn oortjes zitten. Ik ben wel overtuigd van de rol van een DAC zoals genoemd.

Tussenstand: cd in spelert, gaat via coaxiale digitale output naar DAC 8, vervolgens naar de vv, versterkers en luidsprekers. Versie 2: rippen cd, gaat via de Bluesound naar de DAC8, vervolgens hetzelfde traject. Ja, het zijn eentjes en nullekus, maar zou het dan kunnen zijn dat van de cd spelert naar de DAC iets anders gebeurd dan van de Bluesound naar de DAC, wat dat zijn de verschillen in componenten  :? Ben het effe kwijt. Hmmmm, misschien toch een 'verbeelding'?

sjoek

Bluesound ook via coaxial aangesloten met zelfde kabel?
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Rob46

Inderdaad zelfde coaxiale digitale kabel.....