Gisteravond een leuke Slimlineset bemachtigd bestaande uit de 75SR1041 Receiver, de 75AV1041 Soundprocessor en de 75SRCD1020 CD-speler.
De soundprocessor en de CD-speler lijken goed te functioneren maar de receiver zwijgt in alle talen. Aanzetten van het apparaat levert een klik op gevolgd door nog twee relaisklikjes. De voeding lijkt dus wel te werken en een deel van de PCB ook. Maar ja, da's niet voldoende....
Bij uitwendige inspectie zag ik tussen de louvres van de boven-afdekplaat dat er een warmteontwikkeling was geweest precies ter hoogte van de spanningsregelchip (zie aluminium-koelelement op de foto van Jon (HAL9000)). Koelelement in mijn exemplaar is overigens koper(legering?) en sterk verkleurd in vergelijking met het koelelement ervoor.
Als dit ding is uitgefikt verwacht ik ook niet veel goeds van de condensatoren en weerstanden en de tweede spanningsregelaar daar omheen.
Bovendien had de vorige eigenaar al aangegeven dat de display langere tijd niet functioneerde maar dit geen afbreuk deed aan de werking van het apparaat zelf (het was alleen een gedoe met afstemmen van de juiste radiozender....
)
Minor is het slecht openen van de voorklep. Dit lijkt een uitgedroogd en uitgelubberd aandrijfrubbertje te zijn (waar te koop?).
Voordat ik de display aanpak lijkt me vervanging van de spanningsregelaars en de omliggende weerstanden en condensatoren aan de orde. Daarna kijken of ik elders nog droge solderingen vind.
Oorzaak lijkt me dat de set veel te warm in een niet geventileerd stereomeubel (met enkele cm bovenruimte) heeft gestaan (werd door vorige eigenaar beschreven als antwoord op mijn vraag daarover).
Iemand nog suggesties, waaraan heb ik niet gedacht en waar moet ik verder op letten?
Ik heb overigens de post van Jon/HAL9000 hierover al gelezen:
Citaat van: HAL9000 op oktober 04, 2012, 21:01:37
Ik heb nu al vaker deze marantz slimline serie voor mijn neus gehad. relatief een goede lijn van marantz maar, door zijn compactheid wel enkele problemen door hitte en slechte soldeer plekken. Waardoor veel storingen kunnen optreden. ....
.... cassettedeck, was kapot ging niet meer aan. Door die ELNA elko's in combi met hitte en slechte bindingen springen soms de veiligheid weerstandjes. Die vervangen samen met de elko's in de voeding en de spanningsregelaar verbeterd van 78m15 0.5A -->7815 1.0A Word minder warm en is op langer termijn veel gunstiger.
....
De receiver heeft 2 aandachtspunten. Eerste is de voeding, deze word erg warm. hier zijn veel print bindingen los uit het tin. En de elko's zijn vaak gaar. 2e de aansluitingen achter staan ook vaak los uit het tin!. ....
....leuke cd speler, klein en compact. Weinig hitte punten of slijtage te merken.
Heb wel de elko's bij de voeding vervangen en de aansluitingen achter vertint.......