PM14S1 sepecial edition als eindversterker ?

Gestart door CBdicX, november 09, 2015, 08:30:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

Ik heb sinds kort de PM14S1 SE  :-D
Bevalt prima, mooi detailrijk geluid in films, muziek en dialogen, het beste tot heden !

Ik gebruik ik een receiver voor mijn HDMI bronnen en zaken zoals beeld, Wifi en Blauwe tand.
Via de L/R pre-out gaat er een RCA naar de PM en die doet het geluid.
Nu heb ik 2 mogelijkheden, ik sluit de RCA op een ingang aan zoals CD of een Line ingang, of ik zet de PM in de stand "eindversterker".
Wat geeft nu het best mogelijke geluid vanaf de PM, via de CD of Line ingang zodat de voorversterker van de PM ook gebruikt word, of alleen de PM als eindversterker ?

Ik dacht dat alle KI veranderingen ect gedaan zijn in de voorversterker van de PM, verlies ik die geluid "handtekening" van Ken als ik de PM als eindversterker ga gebruiken ?

Faxe

Cd speler en dergelijke aansluiten op de PM 14S1 SE. Beste geluid krijg je waarschijnlijk als je de PM voor- en eindversterker gebruikt.

xander32

Citaat van: Faxe op november 09, 2015, 18:22:00
Cd speler en dergelijke aansluiten op de PM 14S1 SE. Beste geluid krijg je waarschijnlijk als je de PM voor- en eindversterker gebruikt.


:gp:

CBdicX

#3
Citaat van: Faxe op november 09, 2015, 18:22:00
Cd speler en dergelijke aansluiten op de PM 14S1 SE. Beste geluid krijg je waarschijnlijk als je de PM voor- en eindversterker gebruikt.
Dus gewoon de pre-out L/R RCA op CD of Line ingang van de PM, duidelijk   :-)
Heb het trouwens ook wel anders gehoord dat het gebruik van P.Direct qua geluid niet anders zal zijn (?) en dan het voordeel is dat de PM niet reageert op de remote van de (Marantz) receiver.

Reageert de PM wel dan kan ik het "oog" wel afplakken en de PM op 80% volume zetten, de rest regel ik dan met de receiver.
Ik dacht zelf ook dat het "Ken Ishiwata" gevoel er in zat ook dmv de voorversterker......

CBdicX


QuattroNL

Citaat van: CBdicX op november 09, 2015, 19:27:29
Dus gewoon de pre-out L/R RCA op CD of Line ingang van de PM, duidelijk   :-)
Nou nee. Faxe bedoelt het anders (of je leest het verkeerd 😄):
De stereobronnen zoals cd-speler sluit je aan op je stereoversterker.
In surround kan je dan het beste de pre-out van je receiver verbinden met de P.direct input van je PM.
Dan heb je het voordeel van 1 volumeregeling, staat het volume van de PM niet per ongeluk snoeihard als je overschakeld van surround naar stereo én gebruik je de input waar ie voor bedoelt is.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

CBdicX

#6
Citaat van: QuattroNL op november 09, 2015, 20:06:07

Nou nee. Faxe bedoelt het anders (of je leest het verkeerd 😄):
De stereobronnen zoals cd-speler sluit je aan op je stereoversterker.
In surround kan je dan het beste de pre-out van je receiver verbinden met de P.direct input van je PM.
Dan heb je het voordeel van 1 volumeregeling, staat het volume van de PM niet per ongeluk snoeihard als je overschakeld van surround naar stereo én gebruik je de input waar ie voor bedoelt is.
Ok, en wat dan betreft het "overslaan" van de PM voorversterker met P.direct, ben ik dan niet gebruik aan het maken van een signaal weg die de Ken aanpassingen overslaat ?
En bij mij loopt alles via de receiver, geen losse dingen aan de PM, al mijn muziek en ander bronnen zijn digitaal, en alle bronnen zijn individueel qua volume afgeregeld.

Maar wat lees ik dan verkeerd aan:
Beste geluid krijg je waarschijnlijk als je de PM voor- en eindversterker gebruikt.
dus de normale ingangen gebruiken, of niet dan ?

Faxe

Als je al je bronnen aansluit op de reciever heb je volgens mij niks aan een mooie geïntegreerde versterker als de PM14S1.

xander32

Alle meerkanaalsbronnen sluit je aan op de receiver, de stereobronnen op de pm14.
De pm14 via p direct input op de receiver aansluiten.

Wanneer je dan meerkanaals software afspeelt, gaat de voorversterking via de receiver en functioneert de pm14 puur als eindversterker.

Wanneer je stereo software gaat afspelen, heb je niets met de receiver van doen, die blijft uit en benut je zowel de voor als de eindversterking van de pm14.

xander32

... maarre, je had toch een 11s3? Waarom nu dan een 14?

CBdicX

Citaat van: Faxe op november 09, 2015, 21:14:40
Als je al je bronnen aansluit op de reciever heb je volgens mij niks aan een mooie geïntegreerde versterker als de PM14S1.
Hoe krijg ik dan al mijn digitale stereo audio bestanden naar de PM ?

CBdicX

Citaat van: xander32 op november 09, 2015, 21:45:33
Alle meerkanaalsbronnen sluit je aan op de receiver, de stereobronnen op de pm14.
De pm14 via p direct input op de receiver aansluiten.

Wanneer je dan meerkanaals software afspeelt, gaat de voorversterking via de receiver en functioneert de pm14 puur als eindversterker.

Wanneer je stereo software gaat afspelen, heb je niets met de receiver van doen, die blijft uit en benut je zowel de voor als de eindversterking van de pm14.
Ik heb maar 2 speakers, BD speler (alleen HDMI) staat op PCM uit, Mediaspeler (HDMI) staat op PCM uit, Horizon box staat op HDMI uit Stereo.
Op de Mediaspeler staat al mijn muziek en download films, die andere 2 spreken voor zich.
Ook gebruik ik de Internet radio van de receiver.
Hoe dan ook is het Stereo geluid opmerkelijk beter dan via de receiver die dan op Stereo of Direct staat, zonder de PM.
Het gaat mij erom hoe de signatuur van de PM zoveel mogelijk behouden blijft, direct aangesloten via de pre-out of toch als p.direct, daar gaat het mij om.

capri9000


QuattroNL

Ook al sluit je 'm aan via een line-in, dan nog zal ook de voorversterker van de surround receiver gebruikt worden dus daar ga je dan al met je mooie Ken-voorversterker  8-)
Alleen als je 'm als geintegreerde versterker gebruikt zal je optimaal kunnen genieten van z'n volledige kunnen.

Of koop een mooie DAC met meerdere digitale inputs en sluit daar je digitale bronnen op aan, dat geeft denk ik nog het mooiste geluid (afhankelijk van de DAC). Kan mogelijk de receiver ook weer de deur uit.

Maar probeer het zelf eens en beluister zelf wat je het beste vindt klinken. Als je al verschil gaat horen want dat is niet altijd het geval clown1
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

DansaN


Citaat van: CBdicX op november 09, 2015, 22:16:08
Ik heb maar 2 speakers, BD speler (alleen HDMI) staat op PCM uit, Mediaspeler (HDMI) staat op PCM uit, Horizon box staat op HDMI uit Stereo.
Op de Mediaspeler staat al mijn muziek en download films, die andere 2 spreken voor zich.
Ook gebruik ik de Internet radio van de receiver.
Hoe dan ook is het Stereo geluid opmerkelijk beter dan via de receiver die dan op Stereo of Direct staat, zonder de PM.
Het gaat mij erom hoe de signatuur van de PM zoveel mogelijk behouden blijft, direct aangesloten via de pre-out of toch als p.direct, daar gaat het mij om.
Receiver de deur uit, blu-ray via HDMI op tv aansluiten, net als mediaplayer en horizon box.
Tv audio optisch aansluiten via een goede DAC.
Voor muziek kun je de mediaplayer direct via de DAC aansluiten.

Alternatief voor DAC is bijvoorbeeld bluesound node2; tv audio optisch via de node en de node gebruiken om je muziek te streamen (en als internet radio te gebruiken?).

Naar mijn idee heeft een receiver niet zo veel toegevoegde waarde in jouw opstelling.
Er zal vast een logica achter zitten, maar ik snap de trip van pm11s3 naar receiver naar receiver+pm14se niet (al is wisselen en proberen natuurlijk onderdeel van de hobby).


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk