DTS-HD Master i.c.m. PLIIxMUSIC

Gestart door sonsan, november 02, 2015, 20:21:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

sonsan

Sinds een week in de wereld van Marantz gestapt. Na jarenlang Sony ES receivers te hebben gehad wilde ik de overstap maken omdat een combi Marantz-Mordaunt Short Mezzo6 een ideale zou zijn.
Ik heb een instapper aangeschaft, de SR5005 om te kijken of het bevalt. Dan komt er vanzelf wel een keer een receiver uit de 7000 serie.... :-)
Ik moet zeggen dat ik al zeer tevreden ben. Het totale geluidsbeeld is veel fraaier, beter gedetailleerd e.d. Ik hoor nu fragmenten in muziekpassages (die ik goed ken) wat ik voorheen niet hoorde!
Maar er is een geluidsinstelling waar niet uit kom.
Bij de Sony ES receivers kon ik bij een DTS-HD ( Master) geen extra surround modus instellen zoals PLIIX MUSIC of PLII MOVIE. Bij deze receiver kan dat wel. En dat snap ik niet helemaal. Als ik een DTS-HD MASTER bron afspeel dan heb ik toch al in principe een 5.1 ( in mijn geval 7.1) ? Waarom dan toch een surroundmodus toevoegen?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  Performance 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Stadium III

Je kunt idd altijd wat veranderen ,maar lekker op auto laten staan
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

sonsan

Ja, maar als ik Auto gebruik dan heb ik niet vaak 7.1... Zeker bij een 2.0 ingang signaal, zoals tv, is het wel fijn als dat door PLII Movie of Music wordt uitgebreid naar 7.1.
Maar het blijkt dat er dus ook DTS-HD Master is die uit een 2.0 signaal bestaat. En dat wist ik niet, ik dacht dat DTS altijd minimaal 5.1 was....

Ander vraagje, als ik PLII gebruik bij een TV signaal kan ik dan beter de Music of Movie kiezen?
Natuurlijk wat voor mij het beste klinkt..... maar wat is gebruikelijk?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  Performance 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin

#3
Movie wordt wat meer door het midden gestuurd en muziek wat breder over links en rechts.

Maar een digitale tv decoder digitaal aangesloten heeft ook de mogelijkheid om het geluid in 5.1 uit te sturen. Misschien de moeite waard eens wat instellingen door te lopen. 

sonsan

Ik heb een digitale settopbox van KPN (glasvezel) en die heeft inderdaad Dolby Digital 5.1. Maar door het inschakelen van PLII-Movie of Music krijg ik 7.1
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  Performance 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin

Zie de toegevoegde waarde er niet van. Als iets 5.1 is lekker zo afspelen.  Is iets 2.0, zelfde verhaal. Is iets nou echt 7.1, ok dan heb je er wat aan. Maar dat mag ieder voor zichzelf bepalen uiteraard.

sonsan

Zo belangrijk is het nu ook allemaal niet maar ik wil graag gebruik maken van de technische mogelijkheden van deze receiver en van de 7.1 speakers die ik niet voor niks heb aangeschaft..... :wink:
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  Performance 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Perfect_audio

Citaat van: sonsan op november 08, 2015, 20:25:32
Zo belangrijk is het nu ook allemaal niet maar ik wil graag gebruik maken van de technische mogelijkheden van deze receiver en van de 7.1 speakers die ik niet voor niks heb aangeschaft..... :wink:

Oké, ik zie verwarring.
Het beste kies je het signaal dat door de bron wordt aangeboden, dus DTS HD of Dolby HD enz.
Heb je een stereosignaal, dan kun je dat omzetten naar 5.1 of 7.1 met de formats PLII Movie of Music dan wel andere formats. Daar zijn die formats voor. Movie voor films, Music voor muziek.
Heb je een mooi bronsignaal, dan maak je daar onveranderd gebruik van. Zo haal je het beste uit het apparaat.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

sonsan

Citaat van: Perfect_audio op november 08, 2015, 21:37:44
Oké, ik zie verwarring.
Het beste kies je het signaal dat door de bron wordt aangeboden, dus DTS HD of Dolby HD enz.
Heb je een stereosignaal, dan kun je dat omzetten naar 5.1 of 7.1 met de formats PLII Movie of Music dan wel andere formats. Daar zijn die formats voor. Movie voor films, Music voor muziek.
Heb je een mooi bronsignaal, dan maak je daar onveranderd gebruik van. Zo haal je het beste uit het apparaat.

ron
Duidelijk, ik snap hem. Aanvankelijk dacht ik dat DTS HD of Dolby HD altijd minimaal 5.1 was. Maar dat hoeft dus niet begrijp ik....
Alleen begrijp ik je laatste regel niet helemaal: bij een mooi bronsignaal maak je onveranderd gebruik daarvan. Wat bedoel je met ' mooi bronsignaal' ?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  Performance 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Perfect_audio

Citaat van: sonsan op november 09, 2015, 20:06:14
Duidelijk, ik snap hem. Aanvankelijk dacht ik dat DTS HD of Dolby HD altijd minimaal 5.1 was. Maar dat hoeft dus niet begrijp ik....
Alleen begrijp ik je laatste regel niet helemaal: bij een mooi bronsignaal maak je onveranderd gebruik daarvan. Wat bedoel je met ' mooi bronsignaal' ?
Daarmee bedoel ik dat als je bron DTS of Dolby surround is, je dat gewoon gebruikt.
Alleen bij stereo (hetzij Dolby stereo of PCM stereo) kun je de extra formats gebruiken om meer luidsprekers te laten spelen.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

sonsan

Dat is juist het verwarrende, ook bij DTS HD Master b.v. kan ik toch de PLII formats instellen en gebruiken. Zo had ik laatst een 2.0 DTS Master ( ik wist niet eens dat die in een 2.0 bestond...) en om dat om te zetten naar 7.1 kon ik PLIIx Music/Movie inschakelen.
Bij mijn vorige Sony ES receiver kon dat dus niet. Alleen bij Stereo en Dolby stereo kon ik PLII instellen en bij alle DTS soorten dus niet.
Maar als ik het goed samenvat is het zo, bij DTS of Dolby HD geen formats toevoegen en dan eventueel een 2.0 of 5.1 op de koop toenemen i.p.v. 7.1 en alleen bij (Dolby) stereo PLIIx inschakelen. Klopt dit zo?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  Performance 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Perfect_audio

Citaat van: sonsan op november 10, 2015, 16:09:46
Dat is juist het verwarrende, ook bij DTS HD Master b.v. kan ik toch de PLII formats instellen en gebruiken. Zo had ik laatst een 2.0 DTS Master ( ik wist niet eens dat die in een 2.0 bestond...) en om dat om te zetten naar 7.1 kon ik PLIIx Music/Movie inschakelen.
Bij mijn vorige Sony ES receiver kon dat dus niet. Alleen bij Stereo en Dolby stereo kon ik PLII instellen en bij alle DTS soorten dus niet.
Maar als ik het goed samenvat is het zo, bij DTS of Dolby HD geen formats toevoegen en dan eventueel een 2.0 of 5.1 op de koop toenemen i.p.v. 7.1 en alleen bij (Dolby) stereo PLIIx inschakelen. Klopt dit zo?

Jeetje, wat ingewikkeld.
2.0 DTS Master heb ik nog nooit gehad. Beetje vreemd. Is uiteindelijk gewoon stereo. Kun je omzetten naar een surroundformat als dat beter klinkt.
Uiteindelijk is het een kwestie van wat je zelf mooi vindt. Niets moet in je eigen luisteromgeving!

ron

PS Schiet me nu te binnen: op een dvd of br heb je nog wel eens verschillende geluidsformaten. Om oudere niet-surroundafspelers te kunnen gebruiken heb je dan ook een 2.0 track. Digitaal (Dolby of DTS) maar uiteindelijk stereo. Op je surroundreceiver ga je zo'n 2.0 track natuurlijk niet kiezen.
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Marvin

Gewoon op automatisch zetten. Als het dan 5.1 is neem je het gewoon voor lief dat er een aantal luidsprekers niets doen.
Wat ik eerder ook zei dus. En verder moet je het inderdaad zelf bepalen hoe en wat je luistert. Jouw huis, set, -en oren.