welke sub

Gestart door natuursteen, oktober 08, 2015, 16:32:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

natuursteen

 hallo
bedankt voor alle reacties.
De ruimte is 11 meter lang en 4.3 meter breed.
aan de zijkant zit nog een open ruimte vast van 4 bij 4 meter.
De luisterpositie is op 3.5 meter vanaf de luidsprekers.

xander32

Ruim 60m2 en dat bevreemd het jou dat twee 18 cm units onvoldoende druk opbouwen?
Zet er twee 18 inch subwoofers bij en dan gaat het vast goed komen :wink:.

xander32

Wat zeker ook uitmaakt; de afstand waarop je v.d. ls zit. En wellicht kan je/kan iemand een akoestiek meting doen. Dan heb je meer in beeld hoe het (o.a.) met de bass staat en kan je daarop passende maatregelen nemen. Wellicht een paar subs toevoegen :yes:.



Citaat van: natuursteen op oktober 10, 2015, 18:16:13
hallo
bedankt voor alle reacties.
De ruimte is 11 meter lang en 4.3 meter breed.
aan de zijkant zit nog een open ruimte vast van 4 bij 4 meter.
De luisterpositie is op 3.5 meter vanaf de luidsprekers.

natuursteen

Bedankt voor die laatste tip.
hier kan ik zeker iets mee, 2 stuks 18 inch sub is nogal wat.
ik dacht meer aan 2 van 12 inch.
maar misschien beter eerst voor een meting zorgen ja.
zijn 2 subs, 1 in iedere hoek aan de voorzijde wel in te regelen?
Of kan het zijn dat dit niet lukt ivm akoestische redenen?

Marvin

Ja dat is in te regelen. 2x12" moet de ruimte wel kunnen vullen.

natuursteen

Even een update,
nieuwe situatie met wat akoustische aanpassingen.
geeft id een hele verbetering hello
de gordijnen waren niet gepland, het zijn eigenlijk fop-stroken, maar ze kunnen bijna helemaal dicht.
nog geen sub gekocht, wel een op het oog.
komende week valt de beslissing

pietjepc

Ziet er netjes uit! :yes:
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

pameijer

Op HTforum is een powerbuy voor Rythmik actief, erg strakke subs en puur voor muziek is een 10 of 12 inch sub voldoende.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

hchifi.nl

Luister je nu met de speakers in de lengte van de kamer ?

Hoe luid draai je wanneer je denkt laag te missen ?
H&C Hifi, al ruim 20 jaar een begrip !

Nu bereikbaar via Whatsapp !! 06-13638838

Onze openingstijden :
ma GESLOTEN
di GESLOTEN
wo 10.00u-19.30u
do 10.00-19.30u
vr 10.00u-20.30u
za 10.00u-17.00u

Tel. 0031 (0) 478-515

natuursteen

Bij deze een plattegrond
bij het rode kruis wil ik een sub neerzetten.
hij moet subtiel en strak zijn voor muziek, en eigenlijk veel output om bij film de sunfire te vervangen.
de sunfire wil ik dan via pre-out op de marantz de voorkanalen(epos els3) bij de film hoek aan laten vullen.
het lfe kanaal moet dan op main+sub(rode kruis) komen.

De sub(rode kruis) wordt dan ook op line level aangesloten op een stereo versterker voor het luisteren van muziek.

Dit is althans mijn idee, en ik hoop dat het allemaal gaat werken.



Citaat van: hchifi.nl op december 12, 2015, 15:41:41
Luister je nu met de speakers in de lengte van de kamer ?

Hoe luid draai je wanneer je denkt laag te missen ?

Eigenlijk dus in de lengte richting ja

ik mis eigenlijk wat fundament in de muziek, heb dit met de sunfire geprobeert, en dat gaf wel wat verbetering.
maar het zou wat strakker kunnen.
en bij bv r&b of pop, met wat meer bas in het nummer, zou je ook wel wat mogen voel vind ik.
alicia keys of celine dion bv, klinkt al behoorlijk.

pameijer

Citaat van: natuursteen op december 12, 2015, 20:32:01
hij moet subtiel en strak zijn voor muziek, en eigenlijk veel output om bij film de sunfire te vervangen.
Zeg ik: Rythmik  :yes:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

natuursteen

Ik denk dat het in dat geval wel een 15 inch(gepoort) moet zijn.
Ivm de afstand tot de luisterplaats van de film hoek.(ongeveer 8 meter) of is die afstand te groot? En heb ik 2 subs nodig?
1 gesloten voor stereo (rythmik)en 1 gepoorte voor film, of voor film een tweede sunfire.

Marvin

2 dezelfde in het hoekje links en rechts. Geen LFE kanaal gebruiken maar de één op de line-out of luidspreker klem links en ééntje rechts. Luidsprekers op de sub aansluiten. Zo de Xover van de sub gebruiken om je fronts rond 75hz te ontzien en dat in z'n geheel door de subs te laten doen. LFE uit, dus als zijnde geen sub aangesloten. Dan gaat al het LFE door de fronts die dus vanaf 75 tot lager enkel door de subs gaan.

pameijer

Citaat van: marvin op december 13, 2015, 21:15:16
2 dezelfde in het hoekje links en rechts. Geen LFE kanaal gebruiken maar de één op de line-out of luidspreker klem links en ééntje rechts. Luidsprekers op de sub aansluiten. Zo de Xover van de sub gebruiken om je fronts rond 75hz te ontzien en dat in z'n geheel door de subs te laten doen. LFE uit, dus als zijnde geen sub aangesloten. Dan gaat al het LFE door de fronts die dus vanaf 75 tot lager enkel door de subs gaan.
Zoals je het nu schrijft probeert de frontspeaker nog steeds <75 dB weer te geven, die speaker heeft geen benul van het feit dat er een sub op hem aangesloten is. Of zie ik iets over het hoofd? De lagere regionen worden door de de fronts én de subs weergegeven, dus ontzien doe je ze niet.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Marvin

Afhankelijk van de subwoofer uiteraard.
Maar ik heb twee subs staan die actief filteren en vanaf 75hz naar de fronts sturen.