Citaat van: CBdicX op september 05, 2016, 00:07:27
Hoe is dit verhaal nu eigenlijk afgelopen............ ?
Het verhaal...
Paar weken terug bij Overgaauw de 803 en 802 bekeken. Na een prettig gesprek kon ik anderhalve week later bij hun langskomen om deze speakers te beluisteren op een door hun bestelde PM11S3. Ik had geen zin om nog een keer met mijn eigen amp te gaan sjouwen. Ik heb in de tussentijd een mooi bedrag terug kunnen krijgen als inruil voor mijn CM10 S1's, eigenlijk kon ik de deal niet weigeren en dat ga ik ook niet doen, maar daarover later meer.
De PM11S3 hebben ze een paar dagen laten inspelen...
Op de bewuste dag heb ik zo'n 3 uur lang naar de 803 en 802 geluisterd. Wat een geweld en detail. Diverse muziekstijlen kwamen aan bod, van klassiek (Bach) naar clubhouse... klaarblijkelijk doet akoestiek toch een hoop. Ik vond namelijk dat de 803 zich heel goed kon opboksen tegen de 802. Bij de andere hifi zaak waar ik deze combi had gehoord, vond ik het verschil meer te bevatten. De rust die de 802 weergaf, miste ik in de 803 die toen wat scheller leek te zijn en toen wist ik zeker dat het lang luisteren naar een 802 dan weer wat prettiger voor je oren zal zijn.
Enfin, ik heb heel wat zitten beluisteren maar dat ook Overgaauw tijdens onze eerste meet and greet me al waarschuwde is dat de PM11S3 mogelijk toch te zwak zou zijn voor de 802, bleek in de praktijk echt niet zo te zijn. De verkoper in kwestie liet ook weten dat hij na de installatie van de versterker zijn collega's erbij riep en zich verbaasde over het gemak dat de amp de speaker kon aansturen en inderdaad ik heb de amp echt wel goed aangesproken ook met hogere volumes. Het geluid blijft strak, het detail is gewoonweg uitmuntend. De Esoterik set die daar ook stond van vele duizenden (met extra nullen) euro's was naar mijn idee niet naar verhouding, maar ach ja... wie ben ik?
De 802 speelde in tegenstelling tot de 803 niet heel veel anders. Wel was deze iets rustiger, speelde iets meer wijder. De 803 was iets speelser, directer. Zo kan je het eigenlijk wel noemen. Vrouwlief was ook mee, die vond de 802 ook iets beter en rustiger klinken, maar ja... toegegeven het zijn best forse speakers. Zij vond de 803 wat huiskamer vriendelijker en dat voor een vrouw die dag zegt
Ik vind het lastig... mijn gevoel zegt niet, je moet de 802 nemen of de 803. Mijn gevoel zegt meer. Kijk naar de akoestiek in je (toekomstige) woonkamer, kijk naar de prijs...
Het is 5k verschil tussen beide speakers en dan nog welke kleur? Satijnwit met die afgrijselijke zilveren kop (dat vind ik zooooo jammer) of ga je voor de niet-krasvrije hoogglans zwart. Ik heb nu de CM Center en CM1's in het satijnwit voor het homecinema gedeelte. Kies ik voor de hoogglans zwarte 802 of 803, dan staat het geheel dan weer niet omdat de kleuren weer anders zijn. Ga ik dan in de toekomst weer geld uitgeven voor een andere center en achterspeakers? Ik denk dat het antwoord weer ja zal zijn.
Het prijsverschil vind ik erg meewegen... we praten over speakers van 22k voor de 802 en 17k voor de 803. Naar mijn idee al enorm veel geld, je kan het maar 1x uitgeven en welke geeft je nou het meest ok gevoel?
Akoestisch kan je in de woonkamer nooit hetzelfde bereiken zoals die ene momentopname bij de luistersessie, althans zeg nooit nooit, maar je moet er niet standaard van uitgaan. Kies ik voor de 803, dan pas je je gehoor automatisch aan op de speakers lijkt me en naar verloop van tijd weet je toch niet beter. Maar ja... toegegeven de stap van CM10 naar 803 is al enorm huge!
Ik ben er nog niet over uit zoals jullie het lezen.