Subwoofer nodig

Gestart door walter, augustus 20, 2015, 22:34:02

Vorige topic - Volgende topic

walter

Dag audiofans

Ik heb een vraag bij grote staande luidsprekers heb ik dan een subwoofer nodig?
Of is dit onzin ik weet het hellemaal niet ik dacht eerst dat het voor de bass was maar ik zit er hellemaal naast.
Wie kan mij raad en daad geven

EnNu

Meer informatie is wel handig wat voor staanders heb je hoe stuur je ze aan grote van de ruimte en is het voor films of muziek of beide. En zeker niet onbelangrijk wat is je budget.

Zelf gebruiken een subwoofer. Deze is hoofdzakelijk voor films.
alles op zijn tijd !!

SMarcel

Citaat van: walter op augustus 20, 2015, 22:34:02
Dag audiofans

Ik heb een vraag bij grote staande luidsprekers heb ik dan een subwoofer nodig?
Of is dit onzin ik weet het hellemaal niet ik dacht eerst dat het voor de bass was maar ik zit er hellemaal naast.
Wie kan mij raad en daad geven

Beste Walter,

Het is inderdaad afhankelijk van welke zuilspeaker je dit laat afhangen. Maar om even mijn verhaal hierin te uiten, ik heb hele grote Canton RCL speakers gehad met 2 keer 25cm woofers per kast en die gingen heel laag. Geen sub nodig dus.

Nu in het bezit van 2 paar monitor luidsprekers en ook die gaan kelderlaag, dus ook geen sub nodig.

Alles valt en/of staat met de juiste combinatie.

Maar het belangrijkste is dat jij jouw eigen oren het werk laat doen.

Succes,
Marcel

i-DSI

Dag Walter,

Ik had vroeger een sub, in combinatie met vloerstaanders (Monitor Audio Silver 7i) en daarna in combinatie met 'bookshelf' Monitor Audio Studio2.  Dit was wel leuk voor effecten bij films.
Maar ik heb op een bepaald moment heel die 5.1 zaak buiten gezwierd en op puur stereo teruggegaan.  Nu heb ik Dynaudio Audience 52 SE (ook monitoren) zonder sub.  En het is heerlijk, ook bij films.

Na een tijd ben ik toch weer overgeschakeld naar een basic surround installatie (4.0), met nog steeds de Dynaudio's vooraan en kleine Dali's achteraan.  En toen heb ik de Marantz PM-reeks vervangen door een Pioneer surroundversterker met blue ray speler.  De Marantz PM-reeks gebruik ik in ons buitenverblijf, in combinatie met de oude Monitor Audio Studio2 in puur stereo geluid.

Maar alles nog steeds zonder sub.  Het hangt er dus echt van af wat je zelf wil, mist, ....enz.  Niet bang zijn om eerst wat te experimenteren.
Ik overweeg soms ook nog eens een sub te kopen voor op de Pioneer, maar kon de verleiding wel weerstaan. Ik heb het al meegemaakt en vind het een groot nadeel voor muziek in stereogeluid.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

Cobraatje

Mijn ervaring is dat zowel met vloerstaanders als monitoren een sub zowel met muziek als HT een goede toevoeging is.

Voorwaarde is wel dat het een goede sub(s) is die goed is geplaatst en ingeregeld.
Een slecht geplaatste en ingeregelde sub, is zeker geen toegevoegde waarde.

xander32

Citaat van: Cobraatje op augustus 27, 2015, 00:39:08
Mijn ervaring is dat zowel met vloerstaanders als monitoren een sub zowel met muziek als HT een goede toevoeging is.

Voorwaarde is wel dat het een goede sub(s) is die goed is geplaatst en ingeregeld.

Good post :yes:.

i-DSI

Citaat van: Cobraatje op augustus 27, 2015, 00:39:08

Bedoel je dat het aan de afregeling en/of kwaliteit van de sub ligt?  Was nochtans een duur ding van een bekend merk en ik heb die op drie plaatsen uitgeprobeerd in de woonkamer.
Wat mij het hardst stoorde bij muziek was het aan en uit komen van die sub.  Als er geen diep laag is (hangt van de ingestelde frequentie af, weet ik) dan doet hij niets (is ok), maar als er wel werk aan de winkel is, dan komt hij er 'in' op een allesbehalve discrete manier.  Ik zou hem ook kunnen ingesteld hebben dat hij bijna altijd aan staat en meewerkt, maar dan ben je de mooie balans van je luidsprekers kwijt. Of je kan hem stiller laten werken, maar dan is het leuke voor de film er ook af.
Nee, voor mij is het echt geen must voor stereo, zo een baskast.  Dat is een fenomeen dat er bijgekomen is sinds 5.1 surround gemeengoed werd en daar is dat ook op zijn plaats.
Misschien haal ik het ooit nog wel in huis, zoals gezegd, maar het leven zonder is even mooi en éénvoudiger.

Goeie post hé ;) ?
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

DansaN

Als de sub er 'in' komt op een allesbehalve discrete manier, dan lijkt mij het volume van de sub te hard te staan.
Dat is dus inderdaad eerder te wijten aan een verkeerde afstelling dan aan de sub zelf.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

i-DSI

Jaaaa, ik weet wat je bedoelt.
Maar het is eerder: werken of niet.  Op eender welke normale CD staat er niet echt veel laag dat door een sub moet komen (als je hoofdluidsprekers al een deftig minimum kunnen weergeven).  En dan staat die dus 'af' in 'slaapstand'.  En als er dan eens wat door hoeft te komen, dan merk je dat die aan komt en dat is niet aangenaam.  Dat hangt niet samen met de luidsprekers.
Begrijp me niet verkeerd: bij films vond ik dat echt zalig hoor.  En dat volume was toen ook echt perfect en kwaliteit prachtig.
Het is voor muziek dat ik het niet goed vind. Wel ok voor films.  Aangezien ik thuis meer naar films kijk/luister is dat dan ook de reden dat er heel misschien ooit nog wel eens één in huis komt.
Ik kan me echt wel voorstellen dat er voor muziek ook wel een heel mooie afstelling te vinden is, maar dan ben je het mooie, indrukwekkende effect voor de films wel kwijt.

Marvin

Zal ook wel een kwestie van smaak zijn.

xander32

... dubbele post ...

xander32

Met alle respect i-DSI, maar hetgeen jij aangeeft wijst in eerste instantie echt richting een slechte op- en/of afstelling van de sub. En wellicht kwam het type (gepoort/gesloten/bandpass) en/of diens grootte niet overeen met de inzet (match ruimte en hoofdluidspeakers). Een sub kan zeer goed te klein zijn voor een ruimte, te groot bijna nooit.

Een sub goed integreren in een set, is echt een klus waar je wel even zoet mee kan zijn. De finetuning heeft mij wel eens weken gekost. Zeker in een stereoset.

Het kan echter ook zijn dat jouw sub niet goed functioneerde, dat je steeds een ingangs plop had bij het ontwaken van het ding. Dan gaat het nooit goed komen. Daarnaast was de uitgangsspanning van de subuitgang van jouw versterker waarschijnlijk onvoldoende krachtig; anders bleef de sub wel aan staan i.p.v. steeds in standby gaan. Dat had je mogelijk kunnen oplossen door een andere kabel te gebruiken van versterker naar sub ( y-kabel/y splitter).

Een sub in een stereoset is goed geintegreerd wanneer je niet kan horen wanneer die meespeelt, maar je de sub wel mist als die uit staat.

Cobraatje

@i-DSI

Ik begrijp niet helemaal hoe de sub bij muziek niet goed klonk en bij film wel.

Mijn 2 Rythmiks F12 klinken bij zowel film als muziek zeer goed.
Mocht ik bij film nog meer impact willen hebben(hoeft voor mij niet, impact genoeg zo) dan schroef ik tijdelijk de db's van de sub toch even op. Kan meestal via de receiver en is 2 seconden werk.

Als ik jouw reacties lees denk ik niet dat jij gehoord hebt hoe een goed ingeregelde sub kan klinken.

Perfect_audio

Citaat van: Cobraatje op augustus 28, 2015, 09:04:03
@i-DSI

Ik begrijp niet helemaal hoe de sub bij muziek niet goed klonk en bij film wel.

Mijn 2 Rythmiks F12 klinken bij zowel film als muziek zeer goed.
Mocht ik bij film nog meer impact willen hebben(hoeft voor mij niet, impact genoeg zo) dan schroef ik tijdelijk de db's van de sub toch even op. Kan meestal via de receiver en is 2 seconden werk.

Als ik jouw reacties lees denk ik niet dat jij gehoord hebt hoe een goed ingeregelde sub kan klinken.

Zo is dat!!
Een sub MOET zorgvuldig ingeregeld worden, niet alleen qua volume, maar vooral ook qua timing en de integratie met de overige luidsprekers. Pas dan maakt de sub integraal onderdeel uit van het totale geluid en is het geen bonkende kist meer.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

WilliamB

Ik ben in bezit van een monster sub en bij films is dit echt een beleving . Bij elke explosie wordt je van de stoel geblazen. Super sub voor films, maar met stereo is het een drama.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3