Dag Walter,
Ik had vroeger een sub, in combinatie met vloerstaanders (Monitor Audio Silver 7i) en daarna in combinatie met 'bookshelf' Monitor Audio Studio2. Dit was wel leuk voor effecten bij films.
Maar ik heb op een bepaald moment heel die 5.1 zaak buiten gezwierd en op puur stereo teruggegaan. Nu heb ik Dynaudio Audience 52 SE (ook monitoren) zonder sub. En het is heerlijk, ook bij films.
Na een tijd ben ik toch weer overgeschakeld naar een basic surround installatie (4.0), met nog steeds de Dynaudio's vooraan en kleine Dali's achteraan. En toen heb ik de Marantz PM-reeks vervangen door een Pioneer surroundversterker met blue ray speler. De Marantz PM-reeks gebruik ik in ons buitenverblijf, in combinatie met de oude Monitor Audio Studio2 in puur stereo geluid.
Maar alles nog steeds zonder sub. Het hangt er dus echt van af wat je zelf wil, mist, ....enz. Niet bang zijn om eerst wat te experimenteren.
Ik overweeg soms ook nog eens een sub te kopen voor op de Pioneer, maar kon de verleiding wel weerstaan. Ik heb het al meegemaakt en vind het een groot nadeel voor muziek in stereogeluid.