Marantz PM80, Stereo module 2 maal stuk in half jaar tijd

Gestart door Skylark, juli 17, 2015, 12:51:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Skylark

Beste mede Marantz liefhebbers.
Dit is mijn eerste post en direct een wat dwarsliggende vraag.

Ik heb enige tijd geleden met al mijn weet van Hi-Fi voor een buurvrouw een 2e hands stereo bij elkaar gespoord.
Dit is zoals al vermeld met een PM80 als kloppend hart. (En daarbij behorende ST50L en CD72, en uiteindelijk Kef Reference 103.2)

De versterker kwam samen met de tuner van een gepassioneerde audiofiel en ik kreeg alle details te zien.
Het beest zag eruit als nieuw en klonk ook zo. Niet anders dan verwacht ookal heb ik zelf nooit een PM80 gehad.

Echter was de gelukkige buurvrouw in kwestie was binnen 1 maand al weer muziekloos door een defecte stereo-module.
Deze heb ik toen voor nog eens 80 bovenop de 200 laten repareren bij hifistereo.nl in De Bilt

wederom een paar maanden gespeeld, buurvrouw dolgelukkig. en nu, zelfde verhaal.
Console gaat aan, lampjes branden. Maar je hoort werkelijk niets.

Ik vermoed dat het wederom om de stereo-module gaat. symptomen zijn gelijk, maar ik ben geen technisch reparateur.
De verbazing slaat hem in bij het feit dat ik zelf en nog een goede vriend van mij beide met jaren 70/80 beesten draaien
( Sansui AU-5900 en Nikko Alpha 130) welke wij letterlijk bij het grofvuil vandaan hebben.
Gratis en voor niets. tot vandaag toe zonder servicebeurt.
Spelen beide de sterren van de hemel, dag in dag uit. Op zachte, maar vooral harde volumes. ( en beide op Kef Carlton III)

En deze nog zwaardere en geroemde Marantz waar enkel in klasse A modus de praat en discussie programmas, en heel veel klassieke muziek mee wordt geluisterd valt nu voor de 2e keer in een half jaar stil, om waarschijnlijk hetzelfde probleem.
Ik weet dat die module kwetsbaar is... maar hier zakt mijn broek wel van af...

Wat zou hier nu de oorzaak kunnen zijn? Slecht geluk? of een goedkope namaak module als zoiets al kan?
Ik hoor het graag. Voor nu ga ik een tijdelijke versterker voor haar regelen die het wel altijd doet... Waarschijnlijk mijn oude PM400 dus...

Maar ik hoop eerst wat verfrissende suggesties en ideeen te horen voordat we nogmaals een reparatie laten uitvoeren.

Groet, Vince

HAL9000

Men  heeft  volgens mij  de  STK  module  vervangen  en  verder  niks.
Probleem  is  dat  de  elko's  er omheen en  tin bindingen  bij  de  voeding e.d wellicht  ook niet  goed  zijn.
Men  kijkt hier  niet naar.

Die  module  kost  zo'n 15,-    als  ze  nu  ook  de  elko's  eromheen  hadden vervangen en  van de  voeding.
Dan  had  die  waarschijnlijk wel langer  gespeeld.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Skylark

Dat is het geval wel denk ik. Verder is niets vervangen voor zover ik weet.
Ik had wel verwacht dat zoiets vanzelfsprekend even wordt nagemeten. Zeker als de boel gevoelig samenhangt.
Misschien dus een andere reparateur die wat meer hart voor zijn werk heeft?


HermanKarton

De netspanning is van 220 naar 230V omhoog gebracht. De secundaire spanning gaat hierdoor ook met 5% omhoog. Hierdoor kunnen de originele STK's dit niet meer aan. De STK3102III (die er in zit) is tot ± 50V. De STK3122III is tot ± 55V. Ik vervang deze altijd door de STK3152III die is tot ± 60V. Hierna gaat di e niet meer kapot. Het koel oppervlak moet ook vergroot worden, dat kan door een aluplaat tussen de koelblokken.

HAL9000

nee het zijn de elko's,  deze zijn erg rot aan het worden en de STK module draait dan veel warmer dan normaal. 
Veel elko's van 50v 10uF van de regulators bij de voeding zullen kapot zijn. En om de STK staan 63v470uF x2 en 63V220uF en 35V47uFx2 en 25V100ufx2 die  draaien allemaal rot!!!
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!