Marantz 6009 + eindverstek wel of niet doen?

Gestart door EnNu, juli 08, 2015, 17:36:58

Vorige topic - Volgende topic

EnNu

Ben in bezit van een Marantz-6009 hierop een 5.1 set aangesloten. Nu wil ik mijn front speakers (B&W CM8 S2) voorzien van een eindversterker. Dit puur voor muziek.

Wat is jullie ervaring en welke eindversterker adviseren jullie mij of zeg je het voegt niks toe?. Zelf gekeken naar de Marantz mm7025 en Rotel.
alles op zijn tijd !!

xander32

Wat hoop je ermee te bereiken?

Dit is trouwens het Marantz-forum, niet te verwarren met het Markants-forum, dat zijn de goedkope klonen :-D.

Citaat van: EnNu op juli 08, 2015, 17:36:58
Ben in bezit van een Markants 6009 hierop een 5.1 set aangesloten. Nu wil ik mijn front speakers (B&W CM8 S2) voorzien van een eindversterker. Dit puur voor muziek.

Wat is jullie ervaring en welke eindversterker adviseren jullie mij of zeg je het voegt niks toe?. Zelf gekeken naar de Marantz mm7025 en Rotel.

EnNu

Haha auto correctie. Heb het aangepast ;-)

Zoals aangegeven is dit puur voor muziek die ik in 2.0 wil luisteren. Met de 6009 komen de speakers niet zo navoren als ik elders op een Marantz stereo versterker heb gehoord. Vandaar idee voor eindversterker voor de twee fronts. We zijn tevreden over het geluid als we films kijken. Alleen het gevoel dat we meer uit de fronts kunnen halen.

Experimenteren met plaatsing van speakers heeft weinig uitgehaald. De plek waar ze nu staan is prima.
alles op zijn tijd !!

xander32

Kan je aangeven hetgeen je mist of anders wil aangaande het geluid?

Ik begrijp dat je dezelfde ls. in een andere ruimte heel anders heb horen spelen; het is veel aannemelijker dat de ruimte, de akoestiek daaraan debet is, dan de versterking.

EnNu

We hoorde verschil in gebruik van stereo versterker als AV. Ja in zelfde ruimte zelfde bekabeling zelfde speakers. Met stereo versterker klonk het voor ons meer neutraal. Wat is neutraal. dit is onze omschrijving dat het prettiger klinkt. Dit is lastig omschrijven dus dat laat ik maar achterwegen hier gaat de vraag niet zo zeer over!

Ja we hebben ook getest met een 7009 en hier zelfde mee als 6009. Meer dan prima voor film maar hebben gevoel dat we meer uit de speakers kunnen halen. na wat zoeken zien/lezen we regelmatig dat men gebruik maakt van bijvoorbeeld een eindversterker, zoals NAD, Rotel etc. 

Vraag is puur is er meer te halen uit de speakers als we een eindversterker toevoegen. Het is helaas geen optie om puur in 2.0 te gaan werken, aangezien we voor film 5.1 hebben staan.

Voor de gene die ervaringen kunnen/willen delen graag. Het is uiteindelijk de bedoeling om twee mogelijkheden thuis te kunnen testen in onze eigen setup. Voegt een eindversterker iets toe en welke types zou men overwegen in budget van max 1500 euro. (inclusief aansluiting na AV)
alles op zijn tijd !!

xander32

Zelf heb ik een tijdje met een (Rotel) ev achter een receiver gespeeld en dat bracht niet heel veel.
Daarna een (potente) stereoversterker (MF A5) met ht pass thru i.p.v. de ev gehad en dat bracht al duidelijk meer;
Een scherper stereobeeld en een meer homogeen en krachtiger geluid.

Matt

Voor dat budget heb je een mooie stereo versterker en een degelijk set speakers  :angel:
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

DansaN

Citaat van: EnNu op juli 08, 2015, 19:03:20
Voor de gene die ervaringen kunnen/willen delen graag. Het is uiteindelijk de bedoeling om twee mogelijkheden thuis te kunnen testen in onze eigen setup. Voegt een eindversterker iets toe en welke types zou men overwegen in budget van max 1500 euro. (inclusief aansluiting na AV)
http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,13420.0.html

Zo maar een ideetje met dat budget.

TurboMarco

Citaat van: EnNu op juli 08, 2015, 19:03:20
We hoorde verschil in gebruik van stereo versterker als AV. Ja in zelfde ruimte zelfde bekabeling zelfde speakers. Met stereo versterker klonk het voor ons meer neutraal. Wat is neutraal. dit is onze omschrijving dat het prettiger klinkt. Dit is lastig omschrijven dus dat laat ik maar achterwegen hier gaat de vraag niet zo zeer over!

Ja we hebben ook getest met een 7009 en hier zelfde mee als 6009. Meer dan prima voor film maar hebben gevoel dat we meer uit de speakers kunnen halen. na wat zoeken zien/lezen we regelmatig dat men gebruik maakt van bijvoorbeeld een eindversterker, zoals NAD, Rotel etc. 

Vraag is puur is er meer te halen uit de speakers als we een eindversterker toevoegen. Het is helaas geen optie om puur in 2.0 te gaan werken, aangezien we voor film 5.1 hebben staan.

Wanneer beide versterkers niet exact even luid spelen hoor je verschil .
Waren de uitgangsniveaus wel gelijk tijdens die test ?
En hoe luid werd er naar muziek geluisterd ?

Mijn ervaring met verschillende eindversterkers is dat het wel degelijk een verschil kan maken ,maar dan praat je  wel over zeer hoge geluidsdrukken op luidsprekers met een zeer lage gevoeligheid .
Wanneer je met een gemiddelde luidspreker aan de gang gaat met zeg maar een gevoeligheid van 88-90 db 1-Watt/1-meter en luistert op een gemiddeld luisterniveau van 90 db spl schiet je doorgaans niet veel op met een eindversterker die minimaal 220 Wpc kan leveren .

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303