De Set van Matt

Gestart door Matt, juli 01, 2015, 18:17:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

xander32

Betreffende het geluid;
waar ben je niet tevreden over? Is er van iets teveel of juist te weinig, of anders namelijk ...?

Wat voor een set had je er voorheen staan? Was je daar tevreden over? Wat deed die dan anders betreffende het geluid?

In jouw startpost lees ik allemaal harde materialen in de ruimte, voorts gipswanden (die smalbandig een deeltje bass wegsnoepen), een verlaagd plafond en als ik van de tekening af ga een a-symetrische opstelling van de set ...

Zep

Citaat van: Matt op september 11, 2016, 21:00:26
Ondertussen enkele weken later en soms toch niet zo tevreden van de huidige set  clown1  frusty

Hier en daar heb ik ook al gelezen dat je echt niet zoveel vermogen nodig hebt om de atc's aan te sturen, maar wel een versterker die heel wat controle heeft. Technisch weet ik hier nog heel weinig over, maar ik denk dus aan een degelijke voeding?

Hints, tips, links of correcte info is steeds welkom :-)

Matt, Xander stelt een paar goede vragen  :yes:

Houd vooral rekening met de bron, de ATC's verbloemen niets en laten een slechte opname ook slecht kinken. Staat tegenover dat ze een goede recording ook subliem zullen weergeven.
Welke dac/streamer en/of cd speler gebruik je?, dat moet ook een beetje matchen met elkaar.

Een stabiele voeding met voldoende controle is wel aan te raden idd, je hebt de ATC's hier op de Anthem gehoord, wat voor gevoel had je daar toen over?

Voor mij is dat onderdeel van de hobby, een set samenstellen die aangenaam klinkt (op een laag volume) en geen luister vermoeidheid geeft op hogere volumes  HB

De PM11 is in ieder geval lekker stabiel maar boven je budget, MF schijnt ook goed te zijn (o.a. de M6Si) :angel:
Heb gehoord dat de Peachtree Audio Nova 220SE een goede match is, zijn misschien nog te vinden binnen jouw budget. Met minder vermogen schijnen de Rega Elex-R of Elicit-R en de Naim Nait 5si toch goed samen te gaan.
Kun je allemaal in Gent beluisteren bij widescreen audio, Henk weet er veel over  :wink:

Maar goed, als je het virus te pakken hebt dan ben je waarschijnlijk nooit "klaar" met je set  :schater:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Matt

Er is inderdaad wat teveel en te weinig, ik ben nog groen achter de oren dus ik kan het niet zo mooi als jullie verwoorden.

Ik mis voornamelijk balans... Zeker in het laag. Moet de contour op de 1300dc ver open draaien en vaak op harde volume's spelen wil ik echt genieten van de meeste muziek. Slechte opnames blijven inderdaad slecht zoals Zep aanhaalde. Zo heb ik al enkele platen langs de kant gezet die eventueel in verkoop gaan  :-D
Vooral het luider spelen zodat de muziek echt los komt vind ik niet prettig.

Om de speakers te vervangen had ik eigenlijk niet bij stilgestaan, maar ergens wil ik dat ook niet.
Ik heb echt een lange luistersessie gehouden bij Zep. Daar stelden ze mij niet teleur. Kan inderdaad aan de akoestiek liggen, maar dan had ik dat bij de b&w dm 580 ook wel gehad. En die speelden net zoals op de 1090 ook heel goed op de 1300dc.
Natuurlijk kan je die 2 speakers niet vergelijken met elkaar, daar de scm11 maar 1/3 van formaat is  :yes:
Dus het liefste hou ik de scm11 (want ik wou kleinere speakers) en bouw ik de set daar rond...

Afstand van de speakers is dezelfde als naar de stoel, is allemaal net iets meer dan 2meter als ik mij niet vergis.
achterkant van de speakers staan 60cm van de muur, de linkse staat 75cm van de muur naast de speaker
de rechtse speaker heeft meer dan 2meter vrij langs de zijkant.
Stoel staat 80cm van de muur erachter.

Inderdaad harde materialen, bij de dm580 had ik voldoende laag. Daar mochten ze gerust iets afsnoepen.
Ga een tapijt van de zolder halen, niet het mooiste maar mss breekt het de ruimte :-)

Mijn grootste heuvel is dat de 1300dc een beest is met een groot prijskaartje aan.
Die ik eventueel nog kan laten reviseren voor €300 of mss nog meer als er bepaalde zaken niet goed meer werken. Dan ben ik er nog niet zeker van of die goed zal matchen met de speakers.
En dan blijft het nog steeds een oude versterker die heel veel heeft gekost. Als die niet meer betaalbaar valt te repareren moet ik algelijk terug een versterker kopen in de prijsklasse >€1500
En is het ook niet zeker of de DAC en/of CD speler nog een goede combi is met de versterker in de plaats...

Ik ben wat te impulsief geweest met de aankoop van de 1300dc denk ik :D
Want ik vertrouw het voor geen haar, ter vergelijking voor de 1090 heb ik maar €175 betaald. Is makkelijk te vervangen bij defect. Maar bij de 1300dc betreft het een klein maandloon. Daar alleen al vind ik weinig rust.

Verder heb ik enkel vinyl als bron. Af en toe sluit ik mijn nieuwe macbook pro aan gewoon via de micro jack, die speelt mp3 320kb, flac, WAV en ALAC
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

Matt

Over de Peachtree Audio Nova en de Rega heb ik ook al veel gelezen  :-D
Ik had ook nog een buizen gevonden die de atc's met 35w makkelijk kon aansturen ... Ben jammer genoeg de naam kwijt, waarschijnlijk te duur daar ik het niet heb bijgehouden  :schater:
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

Vinyl_Fuchs

Sorry ik dacht dat je 1300DC reeds een revisie ondergaan had.  Misschien moet je de 1300DC eens uitproberen bij Zep. Dan weet je zeker of het aan de versterker ligt. Kan me haast niet voorstellen dat een goedwerkende 1300dc onvoldoende controle over een luidspreker heeft. Of hem bij een van onze technici op de pijnbank leggen (lees: testen laten)
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Matt

Citaat van: Vinyl_Fuchs op september 12, 2016, 19:17:34
Sorry ik dacht dat je 1300DC reeds een revisie ondergaan had.  Misschien moet je de 1300DC eens uitproberen bij Zep. Dan weet je zeker of het aan de versterker ligt. Kan me haast niet voorstellen dat een goedwerkende 1300dc onvoldoende controle over een luidspreker heeft. Of hem bij een van onze technici op de pijnbank leggen (lees: testen laten)

Goh, vermogen heeft die wel maar dat staat niet direct gelijk met controle denk ik.
Het verschil in het te produceren geluid tussen de ATC's en de B&w's was enorm. Daar de dm580 heel makkelijk waren aan te sturen is het bij de SCM11 net niet.

Tja, daar ben ik dus wat te impulsief geweest. Ik heb er de marktwaarde voor betaald, door hem nu te verkopen verdien ik nog enkele 100'jes aan.
Door die na te kijken kost het mij meer geld en is de kans dus klein dat ik diezelfde waarde nog terug krijg. Nu werk ik wel graag, maar ik smijt het niet zo graag door het raam  :wink:  :schater:

Net tapijt van zolder gehaald, Melanie De Biasio met No deal laten spelen (Vinyl) en dat was terug op en top genieten. Maar dat was het al, jammer genoeg is het niet bij alle platen zo. Dus mss zijn het idd wel de speakers  :?
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

Zep

Probeer eens de speakers dichter tegen de achterwand te plaatsen, met de gesloten kasten kunnen ze dat makkelijk hebben en geeft je misschien een beter laag, bij mij stonden ze dicht tegen de muur in ieder geval.

Lees eens wat reviews van de scm11, misschien wordt je er iets wijzer van, aan de ratings van deze speakers ligt het in ieder geval niet  :wink:

http://hifipig.com/atc-scm-11-loudspeakers/
http://www.whathifi.com/atc/scm-11-2013/review
http://www.stereomojo.com/ATC%20SCM11%20Version2%20Speaker%20review/ATCSCM11Version2review.htm
http://www.alpha-audio.nl/2015/04/review-atc-scm11-bookshelf-luidspreker/
http://audiofi.net/2015/03/atc-scm11v2-just-the-truth/
http://www.heliosv.nl/atc/Hifi_Critic_SCM11_review_March2016.pdf
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Matt

#172
Citaat van: Zep op september 12, 2016, 21:49:55
aan de ratings van deze speakers ligt het in ieder geval niet  :wink:

Daar twijfel ik geen seconde aan!

Merci voor de links  notworthy
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

Matt

#173
Morgen luistersessie met de MF pre en power.
De eigenaar ging mss nog een Arcam irdac meenemen.

#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

Zep

Citaat van: Matt op september 12, 2016, 22:31:19
Morgen luistersessie met de MF pre en power.
De eigenaar ging mss nog een Arcam irdac meenemen.

Ben zeer benieuwd Matt, en goed om ook eens een andere dac te testen  :yes:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

xander32

... indien het de opstelling en/of de akoestiek betreft, gaat andere versterking niets brengen. Of er moet EQ/DSP op zitten, maar daar ben ik weer geen fan van.

Citaat van: Matt op september 12, 2016, 22:31:19
Morgen luistersessie met de MF pre en power.
De eigenaar ging mss nog een Arcam irdac meenemen.

Matt

Citaat van: xander32 op september 13, 2016, 13:47:58
... indien het de opstelling en/of de akoestiek betreft, gaat andere versterking niets brengen. Of er moet EQ/DSP op zitten, maar daar ben ik weer geen fan van.

Inderdaad, maar het is dan ook een leuke test. Komt het nu niet los dan zal het nooit los komen en moet ik het probleem niet bij de versterker gaan zoeken. Dan zal ik beter investeren in akoestiek.

De eigenaar van de MF is van alles op de hoogte - ook van mijn getwijfel- en is ook een echte liefhebber en begrijpt mij volledig. :-)


#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

Matt

http://s966.photobucket.com/user/matthias1118/media/IMG_3301_zpsty488iof.jpg.html?sort=3&o=0

Kunnen jullie die zien?
Heb bewust de links geplaatst zodat jullie kunnen kijken in de gehele bibliotheek.
Er staan tamelijk wat foto's van de 1300dc zonder bovenkap.
Het ziet er nog heel origineel uit, dus ook nog wat plaats voor verbetering denk ik :)
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

Zep

*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Matt

Citaat van: Zep op september 13, 2016, 14:41:36
Musical Fidelity A308: Big sound shows that power makes a difference

http://www.gramophone.co.uk/editorial/musical-fidelity-a308-big-sound-shows-that-power-makes-a-difference

:angel:

Haha die link heb ik ook open, dan rijst de vraag nog.
Is het een mooie ruil, mijn nog niet gereviseerde marantz voor de a308 pre en power ... De MF combi staat te koop voor €2200, dat wil nog niet zeggen dat die het waard is.  :-D

Mijn 1300dc staat te koop voor €2000 en na een week heb ik toch al een bod van €1800, bod word gevolgd door biedingen van €1700 tot €1100. Er is dus zeker wel interesse...
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."