Beste forum leden,
Al wat langer lees ik uit pure interesse zo nu en dan wat mee op dit forum. Vandaag maar eens een account aangemaakt omdat ik helaas problemen heb met m'n PM78. Na ruim 15 jaar trouwe dienst had ie er gisteren helaas geen zin meer in. Een paar jaar geleden heb ik na wat problemen een keer de speaker relais vervangen en de eindversterker print waar nodig schoongemaakt en opnieuw gesoldeerd. Daarna draaide hij weer als een zonnetje en heb ik verder nooit problemen gehad, tot gisteren dus.
Hij gaat nog wel aan, maar als je aan de input selector draait hoor je geen ingangsrelais meer schakelen. Je ziet nog wel de LED's wisselen. Ook de speaker relais doen niets meer en er komt dus uiteraard ook geen geluid meer uit. Mijn elektronica kennis is zeer beperkt, maar toch maar even de boel open gemaakt. Ik meette dat een van de twee print zekeringen (500mA) op het voedings circuit van de voorversterker print kapot was. Vandaag even een nieuwe gehaald en er in gezet. Helaas vloog die er ook meteen weer uit. Er is dus helaas meer aan de hand, maar ik heb geen idee waar ik moet zoeken. Mogelijk een spanningregelaar IC (7815 of 7915) defect?? Of verder in het circuit iets, maar daar schiet mijn kennis echt te kort... Hopelijk zijn hier mensen die me een beetje op weg kunnen helpen, ik vraag me namelijk af of ik nog kosten wil gaan maken door een 15 jaar oude versterker te laten repareren. Ook al zou ik dan met een beetje pijn in m'n hart afscheid moeten nemen van een prima versterker waarvoor je met het hetzelfde geld van toen in Guldens (fl 750 als ik het me goed herinner) nu in Euro's nog niet eens iets vergelijkbaars koopt. Bah, het klinkt alsof ik oud word