Doet de NA11S1 aan "upsampling" ?

Gestart door CBdicX, april 27, 2015, 13:30:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Faxe

Wordt het signaal niet beperkt tot 48 kHz omdat je gebruik maakt van HDMI?

CBdicX

#16
Tja, zou kunnen.
Maar ik heb ook de volgende test gedaan.

Een Flac bestand van 24/88khz op een USB stick en het zelfde bestand op de Mediaplayer.
Via de Mediaplayer (HDMI) krijg ik 44.1 kHz, via USB stick krijg ik 88khz.

Nu zou de Mediaplayer max 44.1 kunnen ondersteunen via Optical, dat weet ik niet, helaas word deze info niet vrijgegeven op de Xtreamer site voor de Elvira, films en muziek via HDMI zijn wel weer 48 khz.
Voor bijvoorbeeld de Sidewinder3 geven ze wel een support aan voor 192 khz.

Ach, het is wel een leuke zoektocht zo, en het houd mij uit de kroeg.....  :-D

PS. kan een andere NA gebruiker bevestigen dat Optical wel meer dan 48 kHz doet op de NA ? (ik krijg het (nog) niet voor elkaar)
USB A en B is duidelijk, die doen meer !

Zoldar

Dat zal eerder liggen aan de media player. Ik heb diverse media players uitgeprobeerd om zowel films als muziek te streamen. De meeste zijn op de optische uitgang (en sommige ook op HDMI) beperkt tot 48khz.

De optische spdif zou beperkt zijn tot 96 khz hoewel er sommige ook wel tot 192 heb zien gaan zoals die van de sbt.

Upsamplen zal niet aan staan op de NA11. Er zijn vele dac's die je die keuze wel geven. Ik laat het uit staan op mijn Mytek, te weinig verschil.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

CBdicX

#18
Zou het kunnen zitten in dat ik de Mediaplayer en ook de BD speler op 2.0 PCM heb staan ?
De Horizon box zal sowieso niet meer zijn dan 48khz.
Stel dat het in PCM zit, dat ik niet boven de 48khz kom, is dat te veranderen ?
Ik dacht dus om er een upsampler tussen te zetten zoals vermeld, maar de NA blijft op 48khz staan ondanks dat Cambrige Audio zegt dat de DacMagic Plus ieder binnen komend signaal upsampled naar 300+ kHz !

jowa

Kan je de bd speler niet op bitstream instellen?
Ik vind het apart over de lage freq, de sbt via de optische ingang van m'n sacd speler gaat al hoger.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Zoldar

Ik volg je niet helemaal. Wat heb je op wat aangesloten. En wat heeft een ca dacmagic ermee te maken
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

CBdicX

Citaat van: Zoldar op april 28, 2015, 20:35:40
Ik volg je niet helemaal. Wat heb je op wat aangesloten. En wat heeft een ca dacmagic ermee te maken

Zo is het aangesloten zonder de DACmagic en alles werkt op 48khz:

Mediaplayer - BD speler - Horizonbox aangesloten via HDMI op een One Connectbox van Samsung (65HU8500)
Van de OCbox OPTICAL out naar OPTICAL in NA11.
Van NA11 analoog naar PM11

Dit is dan met DACmagic:

Mediaplayer - BD speler - Horizonbox aangesloten via HDMI op een One Connectbox van Samsung (65HU8500)
Van de OCbox OPTICAL out naar OPTICAL in DACmagic (die zou er dan 300+khz van moeten maken).
Van DACmagic OPTICAL out naar OPTICAL in NA11.(NA geeft gewoon 48khz aan in het display)
Van NA11 analoog naar PM11


CBdicX

Citaat van: jowa op april 28, 2015, 20:33:39
Kan je de bd speler niet op bitstream instellen?
Ik vind het apart over de lage freq, de sbt via de optische ingang van m'n sacd speler gaat al hoger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Heeft bitstream dan nut als er toch stereo PCM van gemaakt word ?
Ik meende gelezen te hebben dat de NA11 liever geen meer kanaal audio voorgeschoteld krijgt.
Maar wat ik ook probeer, ik krijg tot op heden niet meer dan 48khz over OPTICAL voor de NA11.

CBdicX

Dit vind ik in de manual van de NA over het gebruik van Optical IN, dus het zou moeten kunnen:

OPMERKING
• Lineaire PCM-signalen met een bemonsteringsfrequentie
van 32 kHz, 44.1 kHz, 48 kHz, 64 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz,
176.4 kHz of 192 kHz kunnen worden ingevoerd in dit toestel.
• Voer geen andere signalen dan lineaire PCM-signalen, zoals
Dolby digital, DTS, AAC enz. in dit apparaat. Dit kan ruis
veroorzaken waardoor de luidsprekers kunnen beschadigd
raken.

Zoldar

Citaat van: CBdicX op april 28, 2015, 22:47:13
Zo is het aangesloten zonder de DACmagic en alles werkt op 48khz:

Mediaplayer - BD speler - Horizonbox aangesloten via HDMI op een One Connectbox van Samsung (65HU8500)
Van de OCbox OPTICAL out naar OPTICAL in NA11.
Van NA11 analoog naar PM11

Dit is dan met DACmagic:

Mediaplayer - BD speler - Horizonbox aangesloten via HDMI op een One Connectbox van Samsung (65HU8500)
Van de OCbox OPTICAL out naar OPTICAL in DACmagic (die zou er dan 300+khz van moeten maken).
Van DACmagic OPTICAL out naar OPTICAL in NA11.(NA geeft gewoon 48khz aan in het display)
Van NA11 analoog naar PM11

Ik vermoed dat hier de one box de boosdoener is. Zat gratis bij de tv? Bijna alle films staanjin bitstream of max in 24/48 kz op schijf. Daar ismdiembox voor. Niet om audiofiele 24/96 khz lpcm van hdmi om te zetten naar spdif optisch.

Dan heb je nog de cambridge audio. Die upsampled voordat de data de dac in gaat. Het is niet gezegd dat de spdif out die geupamplede data output. Denk eerder aan een spdif throughput.

Er zijn manieren om te zien of je spdif toslink 96 of 192 khz accepteerd. Muziek blumray met 96 khz content in lpcm uitsturen over toslink. Of een sbt of een dune sturen hier ook gewoon 96 khz tot 192khz uit over toslink.
Dit ismniet gegeven voor alle media spelers. Ik heb hiermeen ac ryen gehad die weigerde boven 48'khz uit te sturen. Dune ervoor in de plaats en presto.

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

CBdicX

Citaat van: Zoldar op april 28, 2015, 23:21:37
Ik vermoed dat hier de one box de boosdoener is. Zat gratis bij de tv? Bijna alle films staanjin bitstream of max in 24/48 kz op schijf. Daar ismdiembox voor. Niet om audiofiele 24/96 khz lpcm van hdmi om te zetten naar spdif optisch.

Dan heb je nog de cambridge audio. Die upsampled voordat de data de dac in gaat. Het is niet gezegd dat de spdif out die geupamplede data output. Denk eerder aan een spdif throughput.

Er zijn manieren om te zien of je spdif toslink 96 of 192 khz accepteerd. Muziek blumray met 96 khz content in lpcm uitsturen over toslink. Of een sbt of een dune sturen hier ook gewoon 96 khz tot 192khz uit over toslink.
Dit ismniet gegeven voor alle media spelers. Ik heb hiermeen ac ryen gehad die weigerde boven 48'khz uit te sturen. Dune ervoor in de plaats en presto.

De One Connect box IS de TV, hier zit alle elektronica in met een zeg maar los scherm waar niets op aan te sluiten is, alles word op de One Connect box aan gesloten wat HDMI betreft, en die heeft de optical out.
Het zou best kunnen dat die box max 48khz doet.
Ik zal vandaag eens testen of de Mediaplayer direct via optical naar de CA DAC een ander resultaat geeft dan via HDMI One Connect box.
Mijn BD speler heeft alleen HDMI out dus daar kan ik niets mee doen in dit geval.
De Horizon heeft ook nog een optical, zal ook eens kijken wat die doet rechtstreeks.

Ieder bedankt voor het mee denken  :lol:

CBdicX

Nou, ik kan op mijn kop gaan staan maar via optical krijg ik 48khz, thats it  violent1
Zojuist de Mediaplayer rechtstreeks op de NA aangesloten, 48khz, en ik speel dan een 24/88khz Flac bestand af !
Dit zelfde bestand op een USB stick, en hoppa, 88khz.
De Mediaplayer naar de DACmagic en dan naar de NA optical, 48khz.

Ik ga nog contact met Samsung opnemen of die One Connect box hoger kan uitsturen via optical dan 48khz.
Bovenstaande testen waren zonder de One Connect box.

Zoldar

De meeste media spelers die ik hier gehad heb sturen niet meer dan 48khz uit via spdif toslink. No suprises there.

Kun je geen dune of sbt lenen van iemand?
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Faxe

Gewoon een Bluesound Node kopen als je perse via de optische ingang van de NA11S1 192 kHz bestanden wil afspelen.

Zoldar

Ik geloof dat ts zijn ht geluid over de na dac wil.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden