Marantz 2275 rechter kanaal zakt af en toe langzaam weg

Gestart door Funkmeister, februari 18, 2015, 15:26:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Funkmeister

Vorige week heb ik in een opwelling een Marantz 2275 gekocht te hebben. Ding zag er netjes uit, maar was wel zeer stoffig.  :-( Heb hem schoongemaakt en aangesloten en was direct onder de indruk van het mooie geluid. Er moeten wel wat lampjes vervangen worden en twijfel daarbij of leds wellicht beter zijn? Wat zijn jullie ervaringen? Daarnaast valt bij laag volume het rechter kanaal af en toe langzaam weg om vervolgens na een tijdje vanzelf weer terug te komen. Enig idee of dit een easy fix zal zijn?

Cornelis1921

#1
Allereerst, van harte welkom hier, Herr Funkmeister! (En eveneens welkom tot de wereld van een heerlijke hobby die audio heet.) hello notworthy byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

#2
Citaat van: Cornelis1921 op februari 18, 2015, 20:58:24
Allereerst, van harte welkom hier, Herr Funkmeister! (En eveneens welkom tot de wereld van een heerlijke hobby die audio heet.) hello notworthy byebye
En ik denk dat jouw Marantz wel een opknapbeurtje nodig heeft. Ga je zelf aan de slag; succes! Zo niet; SB_Marantz (omgev. Nijmegen); HAL9000 (omgev. Rotterdam) & thanatos (omgev. Westland/Den Haag). Zij staan ook ten alle tijde open voor jouw vragen via PM of e-mail.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Funkmeister

Bedankt voor het warme welkom! Dit is mijn eerste Marantz en ik ben zo enthousiast geworden dat ik mijn NAD apparatuur direct op marktplaats heb gezet.  :-D Ik wil mijn 'nieuwe' aanwinst wel tip top in orde hebben dus ik denk dat ik binnenkort met HAL9000 contact op zal nemen. Ik woon zelf in Capelle aan den IJssel dus dat is lekker dichtbij.
Ben eigenlijk altijd wel met audio bezig geweest, maar de laatste jaren was de bevlieging er een beetje vanaf. Ik had kwalitatief best goede apparatuur, maar het geluid deed me niets. Nu weer wel: de afgelopen dagen heb ik mijn hele verzameling CD's na jaren weer beluisterd en dingen gehoord die me nooit opgevallen zijn.  8-)

HAL9000

Funkmeister,

Leds  zijn  heel  erg  fel  en on natuurlijk.  Bij  sommige  versterkers  zoals  die  140 eindversterker e.d  is  het  wel  mooi. 

Ik  vermoed  een  rot  relais,  niet  moeilijk  te  repareren.  De  2275  heeft  wel  een kwaaltje  dat  de  voeding  verdroogd.   Ik  zou  die  liever  wel  reviseren ook.

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!


Funkmeister

Jon,

ik heb je een pm gestuurd voor het maken van een afspraak om mijn receiver na te kijken.

mvg

Marcel


thanatos

Citaat van: HAL9000 op februari 19, 2015, 12:23:07
Funkmeister,

Leds  zijn  heel  erg  fel  en on natuurlijk.  Bij  sommige  versterkers  zoals  die  140 eindversterker e.d  is  het  wel  mooi. 

Ik  vermoed  een  rot  relais,  niet  moeilijk  te  repareren.  De  2275  heeft  wel  een kwaaltje  dat  de  voeding  verdroogd.   Ik  zou  die  liever  wel  reviseren ook.

Jon

Beetje water toevoegen en het speelt wel weer  HLP

HAL9000

hahah  was  het  maar  zo  simpel. 

Ik heb  de  2275  staan.  zal  me  best  doen om hem perfect  te  krijgen.


Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Helaas is het goed restaureren van vintage audio zeer complex en vergt een flinke berg kennis en ervaring. Het lijkt simpel, elco'tje hier torretje daar maar dat is absolute schijn.

Wil je het betrouwbaar goed doen is een complete gedegen rebuild must over luxe.

HAL9000

fout,  revisie  is  niet  rebuild.  alhoewel  sommige  versterkers/receivers  dat  wel  eisen  wil  je  het  goed  doen.  zie  sansui  en  pioneer. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

om  een  voorbeeld  te  noemen,  Heb net  8x  4230  af.  Deze  hadden allemaal  rotte  eindversterkers.  Ik  weet  ook  dat in de  voorversterkers  gebruikt  gemaakt  worden van NEC  klein signaal  torren.  Deze  kunnen gaan  kraken. 

Heb 1 terug  gekregen voor  geruis  in 1  kanaal,  bleek  inderdaad  voorversterker  te  zijn. heb alle  NEC  vervangen,  Hoppa!  geen geruis meer.   Ik  de  6  andere  is  dat  probleem niet.  zou  ik dan  alsnog  deze  torren  preventief  vervangen omdat  er  een  mogelijkheid  bestaat  dat  ze  gaan  ruisen/kraken???  :wink:

Als  er  torren  zijn met  oxide,  is  er  geen twijfel.   Oxide  = rot  dus  moet  vervangen worden.  Net  als  relais  die  plakken en  verbrand/versleten  zijn.  Niet  schuren,  gewoon vervangen voor  nieuw. 

Ik  wil  dat  de  eigenaar  jarenlang  plezier  krijgt  na  mijn bezoek.  Dus  handel  ik  zo  dat  er  zo  min mogelijk  risico  is.    In het  verleden  heb ik  daar  mee  gegokt,  en verloren.  kreeg  apparaten  terug  met  just  die  kwaal die  ik  al  had  voorspeld. 

Ik  neem geen  risico  meer,  eerste  keer moet  laatste  keer  zijn. Tip  van mij   :wink: :wink:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Revisie, rebuild is hetzelfde. Je bouwt een apparaat geheel opnieuw op.

Serivce daaronder valt een recap en de noodgrepen die op dat moment nodig zijn. Maar daar heb je ook diverse gradaties.

Er zijn zoveel termen die niet iedereen als hetzelfde interpreteert

Tegenwoordig recap ik zelfs al minder omdat je zo snel tegen storingen die cascade effecten geven aanloopt. Complete rebuild is tijd rovend en kostbaar maar in mijn ogen de enige manier om de mooie vintage stukken goede te conserveren voor de toekomst.

thanatos

Citaat van: HAL9000 op februari 20, 2015, 22:21:25
om  een  voorbeeld  te  noemen,  Heb net  8x  4230  af.  Deze  hadden allemaal  rotte  eindversterkers.  Ik  weet  ook  dat in de  voorversterkers  gebruikt  gemaakt  worden van NEC  klein signaal  torren.  Deze  kunnen gaan  kraken. 

Heb 1 terug  gekregen voor  geruis  in 1  kanaal,  bleek  inderdaad  voorversterker  te  zijn. heb alle  NEC  vervangen,  Hoppa!  geen geruis meer.   Ik  de  6  andere  is  dat  probleem niet.  zou  ik dan  alsnog  deze  torren  preventief  vervangen omdat  er  een  mogelijkheid  bestaat  dat  ze  gaan  ruisen/kraken???  :wink:

Als  er  torren  zijn met  oxide,  is  er  geen twijfel.   Oxide  = rot  dus  moet  vervangen worden.  Net  als  relais  die  plakken en  verbrand/versleten  zijn.  Niet  schuren,  gewoon vervangen voor  nieuw. 

Ik  wil  dat  de  eigenaar  jarenlang  plezier  krijgt  na  mijn bezoek.  Dus  handel  ik  zo  dat  er  zo  min mogelijk  risico  is.    In het  verleden  heb ik  daar  mee  gegokt,  en verloren.  kreeg  apparaten  terug  met  just  die  kwaal die  ik  al  had  voorspeld. 

Ik  neem geen  risico  meer,  eerste  keer moet  laatste  keer  zijn. Tip  van mij   :wink: :wink:

Het is en het blijft oude elektronica. De kans of defecten blijft altijd bestaan. Echter de kans op uitval is als je het goed doet wel een heel stuk kleiner.

HAL9000

Citaat van: thanatos op februari 20, 2015, 22:22:23
Revisie, rebuild is hetzelfde. Je bouwt een apparaat geheel opnieuw op.

Serivce daaronder valt een recap en de noodgrepen die op dat moment nodig zijn. Maar daar heb je ook diverse gradaties.

Er zijn zoveel termen die niet iedereen als hetzelfde interpreteert

Tegenwoordig recap ik zelfs al minder omdat je zo snel tegen storingen die cascade effecten geven aanloopt. Complete rebuild is tijd rovend en kostbaar maar in mijn ogen de enige manier om de mooie vintage stukken goede te conserveren voor de toekomst.

klopt  helemaal!    Deze  kennis  ervaring  had  ik  jaren  geleden al.   Als je  nieuwe  elko's  plaatst  in een  bestaand  circuit  kunnen  transistoren en IC's  daar  erg  negatief  op  reageren.   Met  als gevolg  je  extra  problemen  kweek.    Ik  weet  van marantz  alle  risico  punten  pioneer,sansui ,revox  en akai ook.  Omdat  ik  de  componenten  heb  geïdentificeerd die  rot  worden. 

Daarom  is alleen  elko's vervangen vaak  niet genoeg.   
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!