Tannoy supertweeters op MP

Gestart door Frits, januari 24, 2015, 15:07:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Frits Denon

"Audiogek" heeft 2 sets Tannoy supertweeters op MP staan: ST 25 en ST 50.

Lijkt mij een hoop geld. Geven deze dingen inderdaad zoveel verbetering dat ze zoveel geld waard zijn?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

hchifi.nl

Dat ligt aan je speakers.
Bij de grotere Tannoy dualconcentrics en ook bij de oude definition krijg je echt meer lucht en definitie in het geluid.
H&C Hifi, al ruim 20 jaar een begrip !

Nu bereikbaar via Whatsapp !! 06-13638838

Onze openingstijden :
ma GESLOTEN
di GESLOTEN
wo 10.00u-19.30u
do 10.00-19.30u
vr 10.00u-20.30u
za 10.00u-17.00u

Tel. 0031 (0) 478-515

TurboMarco

Het is heel simpel , je krijgt een boost in het hoog .
Dat krijg je trouwens met iedere willekeurige tweeter die je extra toevoegt .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Frits Denon

Ik heb de opstelling voor de stereo zoals gesteld in mijn forumprofiel. Zou het een goede toevoeging kunnen zijn? Vindt ze behoorlijk aan de prijs, dan moet het toch ook wel echt een verbetering zijn om een aanschaf te rechtvaardigen.

Ben dus benieuwd naar ervaringen hiermee.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Richi

Tja, dat moet ieder natuurlijk voor zich bepalen, maar als ik mijn supertweeters afdek, dan hoor je duidelijk minder lucht en definitie. Precies zoals Marcel schrijft. Of het voor jou voldoende verbetering brengt...
Stereo: Mac Mini • Cyrus dAD7 • Naim Uniti Atom • Hypex nCore 400 • Dynaudio Contour S 3.4 LE • AKG K702 • Roon • Tidal • ArtSpeak • Surround: in de auto

Frits Denon

Maar de TD8 heeft de ST toch standaard? Dan lijkt het me logisch want het systeem zal zo opgezet moeten zijn dat het hoog daarvan moet komen.

Of zie ik dat verkeerd?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin


Marvin


Frits Denon

Dank voor de links, heb ze met interesse gelezen. Het is dus eigenlijk hetzelfde effect als het bijplaatsen van een goede subwoofer. Die "hoor" je ook niet als je deze bij schakelt, maar dat merk je wel doordat de echte lage tonen dan wel weergegeven worden als deze in de weergave aanwezig zijn. Gaat dan meer naar voelen. Dat ervaar ik met mijn Rel inderdaad ook, het is een aanvulling op het laagste laag.

Maar werkt dat bij hoge tonen ook zo? Ik wordt ouder en mijn gehoor wordt er in het hogere bereik niet beter op. Voelen van de lage tonen is dan m.i. wel makkelijker, daar heb ik mijn oren minder voor nodig. Maar wat ik dan ervaar bij het bijplaatsen van een supertweeter? Heb nog geen flauw idee.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

TurboMarco

#9
Een subwoofer vergelijken met een super tweeter gaat niet op , de vraag is namelijk of je frequenties  boven 20 kHz kan horen ,en bij een subwoofer ben je er zeker van dat je frequenties lager dan 35 Hz in ieder geval kan voelen .
Een extra tweeter inzetten die zijn -3db punt ruim boven 20 kHz heeft kan zinvol zijn wanneer de bestaande tweeter ruim beneden 20 kHz  zijn -3db punt heeft zitten , denk daarbij aan 17-18 kHz , en dan is nog maar de vraag of jouw oren na al die jaren nog zo gevoelig zijn .
Wat je zeker hoort met een extra tweeter is een hogere output wanneer je deze in zet vanaf 14 kHz tot 16 kHz , vergeet namelijk niet wanneer deze ook nog eens met 3 db af valt ook nog een heel stuk samenwerkt met de bestaande tweeter , in het geval van de ST200 valt deze af met 18 db octaaf .





(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Frits Denon

Citaat van: TurboMarco op januari 25, 2015, 10:09:48
Een subwoofer vergelijken met een super tweeter gaat niet op , de vraag is namelijk of je frequenties  boven 20 kHz kan horen ,en bij een subwoofer ben je er zeker van dat je frequenties lager dan 35 Hz in ieder geval kan voelen .
Een extra tweeter inzetten die zijn -3db punt ruim boven 20 kHz heeft kan zinvol zijn wanneer de bestaande tweeter ruim beneden 20 kHz  zijn -3db punt heeft zitten , denk daarbij aan 17-18 kHz , en dan is nog maar de vraag of jouw oren na al die jaren nog zo gevoelig zijn .
Wat je zeker hoort met een extra tweeter is een hogere output wanneer je deze in zet vanaf 14 kHz tot 16 kHz , vergeet namelijk niet dat deze ook nog eens met 3 db af valt .

Het eerste deel van jouw reactie is volgens mij ook wat ik geschreven heb. Jouw tweede deel is voor mij wat technisch, ik denk te begrijpen wat je schrijft: Mijn hoge tonen van mijn luidspreker kunnen eerder wegvallen dan die van een supertweeter, deze geeft op de hogere frequenties nog steeds voldoende geluidsdruk, meer dan mijn tweeter van mijn luidspreker. Dan zou het ondanks mijn slechtere gehoor door leeftijd toch een verbetering kunnen geven? Omschrijf ik het zo goed?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

TurboMarco

Frits,
Jouw Tannoy Sixes 615 MKII heeft een tweeter die tot 30 kHz gaat , al zal deze met misschien wel 18 db afvallen dan is 20 kHz denk ik nog steeds boven jou gehoorbereik , wat dan rest is de extra output in het geval van een extra tweeter in het gebied vanaf 14 kHz .
Mocht je alleen een hogere output willen dan kan je ook de weerstandswaardes van je huidige tweeters aanpassen , in dat geval kost het je wat tijd en 2,40 aan materiaal .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32

De ST en die in jouw ls. zullen mogelijk betreft hun bereik een deeltje overlap hebben; dat deel zal mogelijk wat versterkt klinken t.o.v. het overige. Of dat hoorbaar is, is de vraag.

Vervolgens gaat de ST in het bereik verder daar waar die in jouw ls. ophouden. Echter is het de vraag of dat nog hoorbaar is met het menselijk gehoor.


Volgens mij bedoelt Marco het zo  :roll: (?).

Frits Denon

Dank voor de toelichting TurboMarco, maar ik ga zelf niet aan mijn 615's knutselen. Daar heb ik te weinig verstand van. Denk dat ik wel ga kijken of ik eens een test kan doen met supertweeters via een goede audio leverancier hier in het noorden.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

TurboMarco

Citaat van: xander32 op januari 25, 2015, 10:31:14
De ST en die in jouw ls. zullen mogelijk betreft hun bereik een deeltje overlap hebben; dat deel zal mogelijk wat versterkt klinken t.o.v. het overige. Of dat hoorbaar is, is de vraag.

Vervolgens gaat de ST in het bereik verder daar waar die in jouw ls. ophouden. Echter is het de vraag of dat nog hoorbaar is met het menselijk gehoor.


Volgens mij bedoelt Marco het zo  :roll: (?).
Ja zo bedoel ik dat ook , het is wel altijd hoorbaar wanneer je een extra tweeter erbij doet , want dan speelt het simpelweg luider .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)