Rel Q150E subwoofer maakt vreemd bijgeluid tijdens spelen?

Gestart door Frits, januari 19, 2015, 18:23:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Frits Denon

Ik heb de Rel Q150E aangesloten op de A speaker uitgang van mijn Denon versterker. De gewone luidsprekers worden door 2 Marantz MA monoblokken aangedreven via de voorversterker van de Denon.

Ik kan dus alleen de subwoofer laten werken door de beide MA's niet in te schakelen. Nu valt het mij op dat de Rel wat rafelig klinkt bij een laag volume, alsof er iets los in zit. Heb de woofer al even gedemonteerd, maar kon niks ontdekken. Ruberrand is 100%. Conus voorzichtig met 5 vingers heen en weer bewegen gaf ook geen beeld van een loszittende spider. (daar dacht ik het eerst aan). In de kast zelf (Vreemd geen dempingsmateriaal) kon ik ook niks vreemds ontdekken. Heb wel de woofer met de onderkant naar boven weer gemonteerd om te zien of het mogelijk een doorzak effect kon zijn. Gaf geen verschil.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

Dat is best moeilijk om zo van afstand te beoordelen. Wel even ter info, een subwoofer heeft geen demping nodig.

Frits Denon

Ik zal de woofer nog eens demonteren en beter bekijken. Moet toch iets los zitten.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

Maar je hebt hem dus niet via de Neutrik kabel aangesloten? Misschien is die cinch niet helemaal lekker meer.

Frits Denon

Neem aan dat de neutrik de kabel is die gebruikt wordt voor aansturing via de speakeruitgangen? Dan is dat de kabel die ik gebruik. De low level gebruik ik niet.

Het lijkt wel of er iets los zit achter de afdekking van het centrum van de woofer. Zal de woofer vanavond nog eens demonteren en eens schudden om te zien of er inderdaad wat los in zit.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Frits Denon

Ontdekt wat er aan de hand was.  :-o

Omdat de Rel in de kast wat wandel nijgingen vertoonde bij wat luider afspelen, had ik de pootjes er onder weggeschroefd en de box op 4 stukjes anti slip rubber gezet. Toen ik vanavond de woofer eruit had kon ik van de binnenzijde uit de schroefgaten zien van de pootjes. Toen ging er bij mij een lampje branden.

Ik had er onbedoeld een basreflex van gemaakt met 4 kleine poortjes. Genoeg om de trilling van de box te veroorzaken. frusty

Pootjes er weer ingeschroefd en weg bijgeluid!  hello

Gelukkig maar, was al bang dat mijn Rel niet meer goed te gebruiken was. HB
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin


Audiotic

Leg een mooie steen bovenop tegen de wandel neigingen!
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Frits Denon

#8
Ik heb de pootjes er uiteraard weer in gedraaid en heb een dashboard smartphone rubber (plakkerige) strook verknipt en deze aan de voorzijde tussen de woofer en de kast waar hij in staat geplaatst. De woofer kan nu niet meer schuiven.

Dat de pootjes zo glad uitgevoerd zijn door Rel vind ik eigenlijk niet goed. Heb er ook spikes bij, maar dan past de woofer niet meer in de ruimte waar hij nu net in past.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Frits Denon

Om maar even in mijn eigen topic door te gaan heb ik een aansluitvraag van de subwoofer. Het gaat om de stereo opstelling.

Ik heb een Denon versterker met pre-out. Hiermee stuur ik 2 Marantz MA blokken aan waarop mijn speakers aangesloten zijn.

Subwoofer is aangesloten op de speakers A uitgang van de Denon via de Speakon kabel van Rel. Is het beter de speakon op de eindtrappen van de beide MA's aan te sluiten?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Frits Denon

Ik meende begrepen te hebben dat er dan toch een ontlasting plaatsvind van de hoofdspeakers op het lage bereik waardoor het beter zou gaan klinken. Ik heb er nog naar gezocht maar nog niet kunnen vinden. Heb ook hierover dus ook maar een vraag gesteld bij http://www.hnny.nl/
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

TurboMarco

Met de high-level input ziet de versterker 100K Ohm , dat is in de verste verte nog geen belasting te noemen .
Klankmatig kan er simpelweg niets veranderen wanneer je deze dan op een andere versterker aansluit .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Frits Denon

Ik heb de info gevonden die ik eens gelezen had:

High Level Ingang: Deze manier van aansluiten geniet de voorkeur bij
ieder REL sub-bas systeem. De speciale, bijgeleverde REL kabel wordt
op dezelfde luidsprekeruitgangen op uw versterker aangesloten als uw
hoofdluidsprekers, ze delen dezelfde aansluitingen. De high level aan-
sluiting geschiedt door het systeem op dezelfde luidsprekeruitgangen
van uw versterker of receiver aan te sluiten als uw hoofdluidsprekers.
De luidsprekers en het REL sub-bas systeem delen als het ware de uitgangen.
Hierdoor krijgt het REL systeem precies hetzelfde signaal als de hoofd-
luidsprekers, waardoor het naadloos kan integreren met de rest van uw
systeem. Deze aansluiting is altijd actief zolang er signaal wordt aange-
boden aan de hoofdluidsprekers, of het nu gaat om een stereosignaal
of meerkanaals signaal van bijvoorbeeld een DVD. Het resultaat is een
drastische verbetering van het bestaande systeem, niet alleen in de lage
frequenties maar ook in de totale weergave. Nuances in de ruimtelijkheid
en plaatsing worden als nooit tevoren duidelijk hoorbaar. U zult merken dat
het sub-bas systeem het gehele geluidsbeeld ten goede komt, zelfs in de
hoge frequenties!

Dus qua belasting zou het zelfs beter kunnen zijn? In mijn geval wordt de sub nu door een aparte versterker gevoed.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

TurboMarco

De Rel heeft toch een interne versterker ,die voed dan de subwoofer .

En nogmaals 100K Ohm is geen belasting meer te noemen , ook bij actieve subwoofer systemen die een high-level input hebben van 47K Ohm is het geen belasting voor je versterker .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)