MR230 / 1530 vermogensprobleem

Gestart door Sathopper, januari 15, 2015, 20:05:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Sathopper

Sinds korte tijd in het bezit van een Marantz MR230.
Al en tijdje op zoek naar een andere Vintage receiver voor de woonkamer.
Niet specifiek op zoek naar een Marantz. Toen ik de Marantz MR230 zag staan was staan was ik verkocht vanwege het mooie design (vind ik).
De receiver is in een bijna perfecte staat en nog niet (zichtbaar) open geweest.
Lampjes waren allemaal stuk. Deze zijn inmiddels vervangen.
Voor het testen de receiver aangesloten op mijn Chario luidsprekers in de hobbykamer.
Het geluid klonk in eerste instantie  prima. De tuner is trouwens super gevoelig :-)
Echter wat al snel opviel is dat de versterker bij het opdraaien van het volume al snel een behoorlijk harde (DC-achtige) kraak te horen is via beide luidsprekers. Dit is parallel ook te horen via de hoofdtelefoon.
Ook met één actief kanaal treed dit effect op.  Dit effect treed met name op in de bassen.
Alleen op de hoofdtelefoon zonder luidsprekers is deze kraak niet te horen.
Ik vermoede slechte condensatoren. Ik heb alle condensatoren (ook de dikke 10000uF) op de versterker print vervangen door nieuwe. Echter er is niets veranderd.
Alle spanningen, ruststromen komen aardig overeen met die in de service manual.
De versterker zou tussen de 33 - 56 Watt moeten kunnen leveren. Maar dit haalt hij lang niet.
Ik kan veel meer vervormingsvrij lawaai uit de Chario's halen met een Sony 2x25Watt TA-313 uit 1979  :?

Wat kan hier nog het probleem zijn of kan de Marantz gewoon niet beter presteren?

Alvast bedankt. notworthy








andriessen

Ik heb wel eens een 2220 gezien die ook knetterde / kraakte dat bleken slechte soldeerbindingen te zijn op de eindversterker.

Sathopper

Citaat van: andriessen op januari 15, 2015, 21:11:18
Ik heb wel eens een 2220 gezien die ook knetterde / kraakte dat bleken slechte soldeerbindingen te zijn op de eindversterker.

Dank voor de reactie. Soldeerverbindingen even nagelopen. Zag er goed uit toch alles even weer opgefrist.
Wat opviel toen ik een test toon op de versterker aanbood en ik de koellichaam heen en weer probeerde te bewegen ik veel gekraak kreeg te horen. Dit bleken de stekker verbindingen te zijn tussen de print van de eindtransistoren en stuur print. Deze connectoren gereinigd en dit is nu helemaal weer Ok.
Versterker komt jammer genoeg echter nog steeds niet op zijn max. vermogen.
Met een snelle meting met een oscilloscoop kan zien dat de vervorming optreed doordat de uitgangsspanning  voor een bepaalde tijd abrupt terugvalt naar 0V. Dit kan ik terug traceren tot op de uitgangen van het driver IC LM391. Dit IC heeft een protectie circuit maar uit de datasheet kan ik opmaken dat dit circuit begrenst en niet afschakelt.

Het vreemde is dat beide eindtrappen exact hetzelfde gedrag vertonen.
Veroudering van de componenten is voor mij nog de enige verklaring die overblijft.
Mogelijk levert het vervangen van de LM391-80 nog iets op aangezien deze IC's een grote vinger in de pap hebben.










HAL9000

MR230  heeft  hele  merkwaardige  stuur  IC  in de  eindversterker.   Echter  lijkt  mij dat  de  versterker  vermogen  te  kort  komt.  Het  verschil  tussen  2220  bijvoorbeeld  en  MR230  is  dat  2220  is  2x2x20wat  vanaf  tot  30  stabiel.  De  MR  230  is  maar  2x30 watt Met geluk 2x35 Meer  komt  data niet  uit.

De  Marantz 1550 / MR250  presteren ook matig. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!