Marantz 2220 opknappen

Gestart door andriessen, december 24, 2014, 13:29:08

Vorige topic - Volgende topic

andriessen

Ik heb een marantz 2220 van een forumlid gekocht. Verkeerde in goed gebruikte staat maar wel alles origineel.
De condensatoren in de voeding waren zwart / verbrand , sommige waren de pootjes zelfs van afgebroken dus heb deze vervangen door panasonic.
Verder heb ik hem afgesteld speelt weer prima zo ! Volumeknop kraakt af en toe terwijl ik hem wel schoongemaakt heb maar dit is nog iets om later na te kijken. Vind deze receiver beter klinken dan de nieuwere 2238b / 1550 !
Heeft iemand nog tips hoe ik de printplaten aan de bovenkant schoon krijg , hier zit veel plakzooi op.

andriessen

Hier wat foto van het schoonmaken
Ik merk wel dat de 2 470uF condensatoren in de voeding warm worden is dit normaal ?
Ook zie ik dat er bij sommige 2220 een to3 transistor in de voeding zit bij mij is dit niet zo . Is dat bij sommige wel sommige niet ?

Cornelis1921

Toppie Andriessen! Mooie beestje. byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

mark07101990

WAUW!!  8-) ik zou meteen alle elco's vervangen (vooral die op de eindtrap)... Ik heb ooit gehad dat zon grote joekel kapot ging..

andriessen

Hey , ja wil ik ook nog een keertje doen. Wil ook nog wat kleine dingetjes veranderen zoals stereo lampje , dial pointer enz. Weet alleen niet hoe je bij de eindversterker komt ? Krijg hem niet los.

andriessen

Citaat van: markvanweenen op december 24, 2014, 17:02:34
WAUW!!  8-)  Ik heb ooit gehad dat zon grote joekel kapot ging..
Toch niet ontploft ?  :-P

mark07101990

Andriessen goed kijken hoe de eindtrap (met de twee varistor's) gemonteerd zitten aan het koelrib. De eindtrap dan  ook helemaal opnieuw doorsolderen met loodhoudende tin, eventueel het koelpasta ook vernieuwen.

Die elco was een afvlakker (na gelijkrichten) vanaf de voeding, zo'n grote jongen. Hij was van onderlangs opengescheurd.

Frits Denon

Fijn te zien dat een vintage receiver weer nieuw leven in geblazen wordt. hello
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

andriessen

Voorversterker nu ook gedaan . heb ook de 6 transistoren vervangen want deze waren allemaal geoxideerd en zorgen voor ruis.
Weet iemand welk merk / type elco's ik het beste kan gebruiken voor de 2200 x2 en 4700 uF.
Ik heb hier nog 2x panasonic fc 50v liggen maar ik zie dat er vaak andere merken worden gebruikt.

andriessen

Vandaag weer aan het project bezig geweest . Condensatoren op de eindversterker vervangen en opnieuw afgesteld en het dial lampje vervangen.
Een paar elco's waren de pootjes van gebroken en nu ze vernieuwd zijn is er al een stuk minder ruis / brom te horen en is het geluid al een stuk beter.
Volgende stap is de tone control / phono versterker en de filter condensatoren en stereolampjes

Frits Denon

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

mark07101990

Heerlijk lekker Marantzzzzz'en!  pompom Bazenman

HAL9000

Ziet  er  goed  uit.   

snap-in  elko's  voor  die  2200uf  en  4700 uf  zou  je  ook  Panasonic  kunnen  nemen  of  epcos.  Ik vind  het  bij  die  snap-ins  geen  must  om  105  te  gebruiken.

Jon   
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

andriessen

Bedankt Jon , zal eens kijken.
Weet jij hoe je het beste printen kan schoonmaken ?
Ik heb het nu met alcohol geprobeerd en een oude tandenborstel maar dat laat vuil achter ;)

thanatos

PCB cleaner nemen. De meeste andere spullen laten residu of waas achter.

Of als er geen componenten opzitten die niet tegen vocht kunnen demi water met wat milde zeep.