Heeft het gebruik van dikkere luidsprekerkabels echt zin?

Gestart door pmpcabo, december 23, 2014, 11:36:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

pmpcabo

Ik heb bij mijn HiFi installatie twee HEPTA Trend luidsprekerboxen staan van Nederlands fabrikaat. Nu heb ik daar gewone luidsprekerkabel op aangesloten. Maar men ziet natuurlijk bij kwaliteit luidsprekerboxen vaak veel dikkere luidsprekerkabel. Heeft een dikkere luidsprekerkabel uberhaupt nut of is het gewoon een verkooppraatje?
Marantz NR1604 AV Receiver | Marantz UD7007 Blu-Ray Player | Marantz CC4001 CD Changer | Thorens TD 166 + Denon DP-23F turntables | Translator Impact 4 II + Marantz LD-50 loudspeakers | Marantz 2238B Receiver | Marantz 5025 Cassettedeck

contour

alleen op dikte afgaan is inderdaad een verkooppraatje  :yes:
probeer eens wat verschillende kabels te lenen en te beluisteren.
Rob
Buchardt S300 mk 2 SE;Marantz PM11S1;Marantz SA15S2;Chord Signature luidsprekerkabel;Verastarr silver signature interlink;Verastarr silver signature powercable;Powerlab G7powercable

renes59

Ik denk niet dat je het kunt horen. Nu geloof ik daar ook niet in, iemand anders zal het wel horen.
Gewoon luisteren en nadenken. Zou het de elektronen wat uitmaken door wat voor kabel ze gaan? Als het geluid verandert is het een soort toonregeling daar geloof ik niet in.
Dat doen wat jou het beste lijkt, niet teveel van anderen aantrekken.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

RP

Misschien heb jij je een beetje blind gestaart op die gevlochten of dikke kunststof buitenmantels die je vaak ziet bij zog. highend kabels, maar ook niet bij alle natuurlijk.
In mijn optiek voldoet een 2,500 koper ofckabel gewoon van de rol al gauw vrij behoorlijk en het toepassen van een dikkere kabel zal geen zin hebben.
Op het moment gebruik ik Tasker wat een heel mooi geluidsbeeld geeft op mijn setup.
marantz pm80, marantz cd6004, monitor audio Bronze 6 Yamaha ct800 jke mgk 226 vandamme blueseries

RP

Citaat van: renes59 op december 23, 2014, 12:41:12
Ik denk niet dat je het kunt horen. Nu geloof ik daar ook niet in, iemand anders zal het wel horen.
Gewoon luisteren en nadenken. Zou het de elektronen wat uitmaken door wat voor kabel ze gaan? Als het geluid verandert is het een soort toonregeling daar geloof ik niet in.
Dat doen wat jou het beste lijkt, niet teveel van anderen aantrekken.

@renes59 Ik kon wel degelijk verschil in het geluid horen toen ik een dikkere ofckoper kabel gebruikte (6 kwadraat) maar kon vond het geluid er niet beter op worden.
Of die vlieger opgaat bij ieder merk speakerkabel weet ik natuurlijk niet.
marantz pm80, marantz cd6004, monitor audio Bronze 6 Yamaha ct800 jke mgk 226 vandamme blueseries

Cornelis1921

KABELS KLINKEN NIET; HET ENIGE WAT JE HOORT IS DATGENE WAT JE GRAAG WILT HOREN ALS HET DAAROM GAAT. ;-)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Zoldar

als je iets mankeert aan je oren, of je luisterd gewoon niet zo nou, dan hoor je geen verschil inderdaad. :evil:
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Cornelis1921

Citaat van: Zoldar op december 23, 2014, 12:58:10
als je iets mankeert aan je oren, of je luisterd gewoon niet zo nou, dan hoor je geen verschil inderdaad. :evil:
:angel:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Rob46

Kabelspulledingetjes; het is en zal altijd een discussie doen opwakkeren. Persoonlijk investeer ik niet in exotische kabels, echter goedkoop kan je de kabels ook niet noemen. Ik sluit mij derhalve bij mijn voorgangers aan; zelf luisteren en beoordelen is het beste wat je kunt doen. Niet gelijk in de duurdere kabels gaan investeren is mijn advies......

polleke_cgc

Wat is je referentie die je gebruikt ? Als je een versterker hebt van 2x100 W, en 2x10m nodig hebt zou ik persoonlijk geen luidsprekerkabeltje van 0.75 mm2 nemen... Misschien dat het in theorie volstaat, maar eentje van 2.5 of 4 zal het waarschijnlijk beter doen. Ik dacht dat men gemeenzaam ergens max. een 0.1 ohm impedantie voor die kabels voorziet, en dan moet de kabel steeds dikker zijn naarmate de lengte toeneemt.

Persoonlijk gebruik ik ook geen dure kabels. De mijne zijn goedkope OFC 4 mm2 (en zelfs bi-wired aangesloten). In mijn oren volstaan die ruimschoots. Heb na ze bi-wired aan te sluiten helemaal geen verschil gehoord : gewoon omdat die 4 mm2 alleen eigenlijk al ruim voldoende is.

Kabels zorgen trouwens enkel dat de "eindafwerking" goed wordt. De basis leg je met zaken die veel belangrijker zijn. Denken dat je het volledige klankbeeld daarmee aanpast is echt een utopie... Of het moet zijn dat je voordien echte rommel gebruikte...

QuattroNL

De dikte mag voor een huiskamerset opzich niet echt iets uitmaken (of je moet het zoeken in extremen zoals polleke aangaf).

De gebruikte materialen in een ls-kabel kunnen nét die laatste finesse zijn die de sound van een set kan afmaken.
Zo kan zilver het hoog iets oppeppen.
Afwerking/kwaliteit van de connectoren kan ook meespelen. Als die niet goed klemmen kan dat ook nadelig (of zelfs gevaarlijk) zijn.
En ja, voor sommigen speelt uiterlijk ook een rol. Een kabel met formaat tuinslang komt meer highend over. En daar wordt graag door fabrikanten op ingespeeld ;)

Ik zou beginnen met standaard 2.5mm2 van de rol. Als je dan qua speakers, akoestiek (en versterker) de juiste match hebt gevonden en je hebt zin om mooiere kabels neer te leggen dan zou ik dat zeker achteraf doen.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

renes59

Citaat van: Cornelis1921 op december 23, 2014, 12:52:15
KABELS KLINKEN NIET; HET ENIGE WAT JE HOORT IS DATGENE WAT JE GRAAG WILT HOREN ALS HET DAAROM GAAT. ;-)
x1
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

WilliamB

Laatst heeft Roger voor mij UTP gevlochten kabels gemaakt, en dat was een groot verschil.  HB
Kijk anders een keer op de site van RoGEK. Daar zie je een wat uitgebreider verslag.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

pmpcabo

Ik heb vandaag gewoon bij de Formido bouwmarkt een zwart/rode kabel gehaald voor de luidsprekers. Ik heb daarbij gewoon een tussenmaat genomen. Niet de dunste maar ook niet de dikste. En ik wilde uiteraard gelijk proberen of banaan stekkers verschil uit zouden maken. En het zal natuurlijk wel een hersenspinsel zijn maar ik zou zweren dat het geluid beter is. Maar ik kan mij natuurlijk indenken dat bepaalde waardes welke de kabels genereert (ohmse weerstand, capaciteit en inductie) en het invloed heeft op de luidsprekerboxen qua performance.

Maar zoals aangegeven: het kan gewoon net zo goed een hersenspinsel zijn of het geheel kan door het gebruik van een dikkere betere luidsprekerkabel gewoon door het opschroeven van enkele waardes beter zijn gaan klinken. Maar hele dure luidsprekerkabels is inderdaad wel degelijk klinkklare onzin...
Marantz NR1604 AV Receiver | Marantz UD7007 Blu-Ray Player | Marantz CC4001 CD Changer | Thorens TD 166 + Denon DP-23F turntables | Translator Impact 4 II + Marantz LD-50 loudspeakers | Marantz 2238B Receiver | Marantz 5025 Cassettedeck