Beste manier om stereo set te kiezen.

Gestart door robberechtmichael, december 20, 2014, 09:06:35

Vorige topic - Volgende topic

robberechtmichael

:yes: Xander 32, Uw reactie maakt me gelukkig!   

xander32

Uitgangspunt zijn dan lossless bestanden (wav/flac).

Citaat van: robberechtmichael op december 27, 2014, 17:58:56
:yes: Xander 32, Uw reactie maakt me gelukkig!   

polleke_cgc

Citaat van: robberechtmichael op december 27, 2014, 17:23:37
Indien ik hoge resolutie audiobestanden afkomstig van een p.c. door middel van een DAC  wil afspelen; wat mag ik dan verwachtten van de geluidskwaliteit?
Kan dit in principe een goede bron zijn, of kan dit nog tegenvallen, gezien dit van een laptop komt?

Mocht je de klankkaart van je laptop gebruiken en daarmee rechtstreeks je versterker "voeden" dan zou dat kunnen tegenvallen : de audiokaart van een laptop is meestal niet van de beste, en de pc zelf zorgt voor nogal wat stoorzenders. Maar als je via USB een DAC "voedt" is dat gewoonlijk geen probleem : een goeie DAC zorgt wel voor een absolute scheiding tussen het digitaal signaal dat binnenkomt, en het analoge dat hij zelf produceert (dat is toch de bedoeling).
Persoonlijk gebruik ik liever een NAS om het zaakje via netwerk te verbinden : dan hoef ik me niet bezig te houden of die PC wel aanligt. Een NAS wordt automatisch wakker als er via ethernet iets gevraagd wordt.

robberechtmichael

Zou ik dan eventueel internetradio via deze weg (pc, dac, versterker) rechtstreeks van de pc kunnen streamen; of kan ik enkel muziekbestanden zo afspelen?

polleke_cgc

Een "echte" netwerkspeler die je via ethernet verbindt bevat quasi altijd ook een internetspeler. Marantz gebruikt daar V-tuner voor (dat is een website die de informatie bevat om een kleine 31000 radiozenders wereldwijd te kunnen bereiken), maar ook streaming diensten als bv. spotify kan je zo afspelen.

Als je je DAC via USB insluit op je PC, dan wordt die eigenlijk aangestuurd als klankkaart. En dan kan je ALLE geluid die je PC produceert afspelen (en internetradio is dus geen probleem). Enige wat je wel moet doen is zorgen dat je de juiste "klankkaart" selecteert in je software.

Het is maar wat je wil... Steeds vaker kan je bv. ook een CD'speler of zelfs bepaalde versterkers via USB als "klankkaart" gebruiken. Bij Marantz is dat bv. een PM7005 of een SA8005.

robberechtmichael

Ik luister graag radio.
Wat is hiervoor de beste bron?
FM, DAB, internetradio?
Van DAB weet ik dat dit beter is dan Fm.
Maar waar hoort internetradio in dit rijtje thuis?

xander32

Internetradio geeft mij veel plezier door het schier oneindige aanbod. De kwaliteit verschilt echter fors per station. Een aantal hoogwaardige zenders heb ik als favo opgeslagen in LMS. Die staan hier vaak aan als muzikaal behang.

robberechtmichael

Een radiostation van 128 kbs is dat beter dan fm? of vergelijkbaar? Is mss een moeilijke vraag.

xander32

Ik kan je hierin niet helpen; het is lang geleden dat ik radio via een bekabelde tuner luisterde, vind dat zelf ook niet meer van deze tijd.

Citaat van: robberechtmichael op januari 10, 2015, 15:22:23
Een radiostation van 128 kbs is dat beter dan fm? of vergelijkbaar? Is mss een moeilijke vraag.

bas focal marantz

Citaat van: robberechtmichael op januari 10, 2015, 15:22:23
128 is heel weinig, veel mensen horen verschil tussen mp3 192kbs en cd
Mij lijkt FM veel beter dan 128kbs.
Bij goede FM ontvangst heb ik nooit klachten.

smuling

Ik heb onlangs een paar keer blind geluisterd en mn vrouw laten luisteren naar FM en internetradio. Overduidelijke voorkeur voor FM. En als ik het al hoor....
Marantz sr7008, Marantz ud5007,, Squeezebox Touch, TA Stratos P20,  BK Electronics xls200 DF, (Boston Acoustics A25, HKTS11)

polleke_cgc

Een MP3 op 128 kbs filtert er alle frequenties boven de 15 kHz genadeloos uit, maar samen daarmee krijg je een soort metaalachtige klank op wat wel wordt weergegeven. Een FM uitzending (ontvangen met een goeie antenne) filtert er dezelfde frequenties uit, maar die metaal achtige bijsmaak is niet aanwezig.
Hier heb ik mijn tuner evenwel buitengezwierd en vervangen door een NA8005 : maar ik luister gewoon heel weinig naar radio, zodat dat niet veel belang heeft. Om eens naar het nieuws te luisteren is 128 kbs dik in orde ;).

Ik had toch geen antenne meer van voldoende goeie kwaliteit om te zorgen dat FM ruisloos werd weergegeven.