HTPC : zelf een mediaspeler bouwen.
Een htpc hoeft geen grote hoeveelheden processorkracht tot zijn beschikking te hebben. Veel belangrijker is tegenwoordig de GPU, omdat die de decodering van het videomateriaal voor zijn rekening neemt.
Een mooie oplossing is een processor (CPU) met een geïntegreerde GPU , bijvoorbeeld een AMD A8-6600K :
De AMD A8-6600K CPU, codenaam "Richland", beschikt over vier verwerkingseenheden en is geschikt om op een moederbord met Socket FM2 te plaatsen. De processor beschikt over 4096 KB Level 2 cache en werkt op een snelheid van 3900 MHz. De AMD A8-6600K beschikt over een interne geheugencontroller, met twee geheugen kanalen en bevat een AMD Radeon HD8570D interne Grafische Chip.
Met minder kan het natuurlijk ook , de reden waarvoor ik nu deze CPU gekozen heb komt verder in het artikel aan bod .
Omdat een htpc stil moet zijn, heb ik een aftermarket-koeler in het systeem opgenomen. Door het ontwerp van deze Scythe Big Shuriken worden naast de processor ook onderdelen van het moederbord gekoeld. De 120mm-ventilator doet zijn werk, zoals gewenst, in stilte.
Een htpc moet niet al te groot zijn en dan ligt de keuze voor een mini-itx moederbord voor de hand , echter voor AMD cpu's heb je daar heel weinig keuze in , vandaar dat mijn keuze gaat naar een mini-atx bordje .
De keuze is dan gevallen op de MSI A88XM-E45, socket FM2+ moederbord . Dat is het meest luxe exemplaar wat je voor het geld kan kopen , natuurlijk kan het met minder , maar ik leg later uit waarom deze keuze gemaakt is .
De A88XM-E45 van MSI ondersteunt één AMD Socket FM2 processor samen met maximaal 64 GB aan geheugen. Verder ondersteunt het moederbord de interne grafische chip van de CPU, zijn er twee PCIe x16 3.0/2.0 sloten (met Dual Graphics technology ondersteuning) aanwezig en kunnen er SATA apparaten worden aangesloten. Uiteraard ontbreken ook onboard geluid en netwerk niet.
Hoewel een htpc niet enorm veel werkgeheugen nodig heeft, kan er met de huidige prijzen rustig 8GB geïnstalleerd worden. Er is gekozen voor modules met een klokfrequentie van 1600MHz. De gpu van de A8-6600K zal daar namelijk dankbaar gebruik van maken.
Wie er één heeft wil niet meer terug: een ssd. Ook bij mijn htpc neemt een solid state drive een plek in. Een ssd voegt gelijk snelheid toe waardoor het systeem op vele vlakken, vooral bij het opstarten, responsiever is. Je wilt immers niet lang wachten voordat je kan genieten van je favoriete film.
Mijn keuze gaat naar een Samsung 840 evo 120GB , dit vanwege de hele goede snelheden en de goede bijgeleverde software .
Data-transferrate:Lezen 540 MB/s , schrijven 410 MB/s .
Stroomvebruik: Lezen/Schrijven 0.15 Watt , Idle 0.046 Watt.
De behuizing is bij een htpc erg belangrijk, omdat het systeem meestal in de huiskamer zal staan.
De keuze is daarom gevallen op een SilverStone ML04B aangezien deze overeenkomstige maten heeft met de rest van de audioketen , ook zitten alle functies aan de voorkant achter een strak gevormde kantelbare (aluminium) frontpaneel .
Dan kom ik terug op de keuze van de over-gedimensioneerde componenten zoals CPU en moederbord .
Allereerst de cpu is een Quad-core met een krachtige grafische chip , dus de meeste games kunnen erop gespeeld worden , het moederbord beschikt over de mogelijkheid om met meerdere gpu's te werken zodat er een mogelijkheid bestaat om behoorlijk te kunnen upgraden .
Mocht je straks ook de nieuwste games (en de zwaardere spellen) kunnen spelen dan is deze behuizing simpelweg te krap om daar de normale standaard gpu's in te bouwen .
Houd daar rekening mee als je een behuizing gaat aanschaffen .In dat geval raad ik aan om de hogere SilverStone Grandia GD06B case te nemen .
De gekozen onderdelen verbruiken niet veel energie, maar als het om een vermogen van hooguit 300W gaat, is het aanbod van goede voedingen helaas schaars.
Mijn keuze valt dan op een Seasonic M12II-520 EVO voeding , deze heeft meer dan voldoende power en beschikt over 6+2 (x2) PCI-E aansluitingen , dus mocht je in de toekomst de htpc willen omtoveren tot een game pc dan kan dat gewoon .
De M12II-520 EVO van Seasonic is een ATX voeding en levert een vermogen van 520 Watt met een efficiëntie van 85%. Deze voeding heeft één 120mm Fan ingebouwd en is beveiligd tegen overspanning (OVP), tegen onderspanning (UVP), tegen overbelasting (OLP/OPP) en tegen kortsluiting (SCP). Verder beschikt hij onder andere over 5x 5,25" molex, 6x SATA en 2x PCIe 6+2 pins aansluitingen.
Deze htpc kost op het moment van schrijven ongeveer 400,- , uiteraard komt daar nog het besturingssysteem erbij .
Mocht je zelf niet in staat zijn een dergelijk machine te bouwen , wees dan zo vrij mij een PM te sturen .
grtz Marco .