Nieuwe 600 reeks B&W

Gestart door robberechtmichael, oktober 05, 2014, 19:52:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

robberechtmichael

Iemand ervaring met de nieuwe 600 reeks van B&W ?
Kan iemand de verschillen (op gebied van geluid) van de 685 S2 (monitor) 684 S2 (kleinere vloerstaander) en de 683 S2 (grootste vloerstaander) meegeven?

Kan een luidspreker zoals de 683 S2 in een kleinere ruimte een slecht geluid geven? zodat ik bv beter de 684 S2 neem?  (Min woonkamer is 30 vierkante meter)

pameijer

Ik heb van de vorige serie de 684 vergeleken met de 685. De 685 was beter, en meer dan een beetje. Veel gedifferentieerder geluid, de 684 was matig met de bas en dat overstemde het mid en hoog.  Ik moet zeggen dat ik persoonlijk sowieso meer van 2-weg speakers houd dan 3- of meerwegs speakers. Maar er zijn meer mensen die de 684 de mindere van de serie vinden. Geen idee hoe zich dat verhoudt tot de nieuwe serie, maar een demo zal jou dat vast wel uitwijzen. De 683 geeft wel een flinke boost in het bas, daar moet je ruimte wel tegen kunnen.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

DansaN

Maak eens tijd voor een luisterafspraak, zou ik zo zeggen.
Dan is die open deur ook maar weer ingetrapt  :evil:

Het blijft echter nog steeds de beste graadmeter.
En "kijken, kijken, niet kopen" kan zo een heel leuke bezigheid zijn met veel luistergenot...

polleke_cgc

Heb zelf in mijn slaapkamer een setje 686 luidsprekers. De 685 is inderdaad beter, maar dat verschil vond ik niet zo groot.
Enkele maanden geleden heb ik mijn NA8005 afgehaald, en van de gelegenheid gebruik gemaakt om de volledige 600 S2 serie + de CM10 (de "oude" versie) te beluisteren. Die CM10 is zonder twijfel de beste, maar aan een stukprijs van 1800€ is dat ook wel logisch...
Die 686S2 en 684S2 vond ik nu de zwakste van de 4. Het verschil tussen de 685S2 en 686S2 vond ik veel groter geworden dan vroeger (in het voordeel van de 685S2 dus).
De beste in de reeks is voor mij die 683S2. Vooral op het niveau van de bassen en middentonen. Maar het is inderdaad een luidspreker die wel wat ruimte kan gebruiken. Mocht die 684S2 beter zijn, dan zou die voor een ruimte van 30m2 eigenlijk beter passen, maar dat ding heeft mij dus wel wat ontgoocheld.

Nu : je kan ook eens een CM8S2 gaan beluisteren : dat ding kost een 200€ meer per stuk dan een 683S2, maar misschien is de balans beter gelukt dan de 684S2...

Bovenstaande is mijn mening. Het enige oordeel dat je echt mag vertrouwen, is dat van je eigen oren...

robberechtmichael

In welk opzicht is de 684 S2 nu zwakker dan de 685 S2?
Mss neem ik de 684 S2 in combinatie met een sub.
De 684 S2 is wel 45 Hz bij -6db.  (dus de luidspreker zou maar tot 90Hz bij 0db gaan)
Zodat ik waarschijnlijk verplicht ben om de sub tot 90 Hz te laten spelen, zodat er geen "gat" in het geluid ontstaat.
Zou dit dan nog goed klinken?

polleke_cgc

Die 684 S2 heeft me eigenlijk op geen enkel vlak kunnen overtuigen. De 685S2 vond ik bv. zelfs gewoon beter...
Ik zou je trouwens echt aanraden om ook eens naar een CM 8S2 te gaan luisteren.

Je waarden die je daar opgeeft zijn ook niet juist. Die dB-waarde is de geluidsterkte, de frequentie kan je daar niet aan relateren... Waar je dus vandaan haalt dat 48Hz en -6dB overeenkomt met 90 Hz en 0 dB is me een raadsel.
Die 72 Hz en +/-3dB zijn belangrijker dan die 48Hz op -6dB.

Persoonlijk ben ik geen fan van subwoofers : voor films zorgt dat voor meer filmbeleving, maar voor stereo heb ik liever geen zo'n ding.

Nu : uiteindelijk is het enkel jou smaak die van betekenis is...

robberechtmichael

Ik zoek de luidsprekers niet te ver van de muur te plaatsen, bij de cm reeks zit de opening in de zuil langs achter.
Dus dit heb ik liever niet.

Ik heb ergens gelezen dat  wanneer er bij -6db een frequentie opgegeven staat,  deze frequentie 4 keer stiller wordt weergegeven dan de rest.  En je deze frequentie ongeveer maal 2 moet doen om te weten welke de laagste frequentie is dat de luidspreker aankan  bij een gelijk volume t.o.v. de rest. ( dit zo 0db zijn)
Dit klopt dus niet? Hoe kan ik dan weten tot welke frequentie de luidspreker gaat bij eenzelfde volume.

robberechtmichael

Hoe moet ik die   72 Hz en +/-3dB  dan juist interpreteren?

robberechtmichael

Mss kan ik de cm8 S2 dichter bij de muur zetten door de schuimplug te gebruiken, waar ze in de handleiding over spreken.
Ik besef wel dat dit een noodoplossing is en het beter is om de cm8 S2 verder van de muur te zetten.

polleke_cgc

#9
Luidsprekers (behalve die die er echt voor gemaakt zijn) hebben echt wel wat ruimte nodig tot tegen de muur. Met die "dop" kan je dat baseffect wat beperken, maar het is inderdaad een noodoplossing.

In je berekening klopt die factor 4 (elke 3dB zorgt voor een halvering of verdubbeling van het geluid : -3 is dan de halvering, +3 de verdubbeling). Als je het wiskundig wil 10*log10(1/2) = -3. -6 dB is dus inderdaad 1/4.
Maar die frequentiecurve volgt een behoorlijke bizarre vorm die niet in regeltjes te vatten is.
De enige manier om dit te weten te komen, is de frequentiecurve van die bepaalde luidspreker te pakken te krijgen en het dan uit die curve afleiden.

Uit die waarden kan je afleiden dat die 684S2 inderdaad niet de beste basweergever is. Dat is ook duidelijk hoorbaar : zelfs de 685S2 doet het beter en zorgt voor een homogener geluid. Die 684S2 heeft dus eigenlijk een weergavecurve van 72-22kHz. Die 48-50kHz moet je met een redelijke korrel zout nemen...
Een CM8 S2 maakt daar 48-28 kHz van. Het grote verschil van dat ding zit in zijn 3-weg systeem, grotere basweergever en een beter afgewerkte behuizing (dat laatste merk je bv. in het feit dat die CM8 5 kg. meer weegt...).

Ben je eigenlijk al gaan luisteren naar die dingen, want die cijfertjes zeggen iets, maar je oren veel meer ?

bas focal marantz

Citaat van: robberechtmichael op oktober 20, 2014, 16:11:23


Ik heb ergens gelezen dat  wanneer er bij -6db een frequentie opgegeven staat,  deze frequentie 4 keer stiller wordt weergegeven dan de rest.
Klopt :wink:

Maar door plaatsing bij of tegen een muur, of in een kleine kamer verschuift - db punt.
Kan zelfs zo worden dat je een boomerige laag krijgt.


CiteerEn je deze frequentie ongeveer maal 2 moet doen om te weten welke de laagste frequentie is dat de luidspreker aankan  bij een gelijk volume t.o.v. de rest. ( dit zo 0db zijn)
Dit klopt dus niet? Hoe kan ik dan weten tot welke frequentie de luidspreker gaat bij eenzelfde volume.
Onzin zoals je zelf al vermoed.

Laten we zeggen de speaker is perfect linear en heeft een -3db bij 50hz.
Dan valt een gesloten systeem theoritisch met 12db af in het laag.
Een gesloten speaker met condensator ervoor 18db
Een bassreflex 24db.

Een gesloten systeem met 12db afval kan je voor de wand zetten, die zal dan lager kunnen spelen.
Maar een bassreflex valt 24db af om die tegen een muur te zetten heeft weinig tot geen extra laag onder -3db .
Wel zal het -3db luider gaan , klinkt niet.

xander32

... ik haak af :roll:.

Ben veel meer van het trial and error en daarbij op mijn gehoor af gaan. De techneut zou dan nog een meting kunnen uitvoeren zodat hij/zij het ook cijfermatig kan onderbouwen.


robberechtmichael

Moet nog gaan luisteren, bedoeling is om op voorhand wat info in te winnen zodat ik weet waar ik moet op letten, zodat ik niet over het hoofd zie.

xander32

Ik begrijp jou volkomen hoor en jij hoef jou niet te verdedigen  :wink:.

Maar de reply met allerlei cijfermatige onderbouwingen, daar kan ik persoonlijk weinig mee. Ga zelf luisteren en vertrouw daarbij op jouw eigen oren. En als je elk risico wil uitsluiten op een mis-match; uitproberen in jouw eigen luisterruimte. Daar kan geen enkele cijfermatige onderbouwing tegenop 8-).



Citaat van: robberechtmichael op oktober 22, 2014, 06:14:19
Moet nog gaan luisteren, bedoeling is om op voorhand wat info in te winnen zodat ik weet waar ik moet op letten, zodat ik niet over het hoofd zie.

WilliamB

Citaat van: xander32 op oktober 22, 2014, 07:27:26
Ik begrijp jou volkomen hoor en jij hoef jou niet te verdedigen  :wink:.

Maar de reply met allerlei cijfermatige onderbouwingen, daar kan ik persoonlijk weinig mee. Ga zelf luisteren en vertrouw daarbij op jouw eigen oren. En als je elk risico wil uitsluiten op een mis-match; uitproberen in jouw eigen luisterruimte. Daar kan geen enkele cijfermatige onderbouwing tegenop 8-).
:yes:

Ik heb het onlangs zelf mogen ervaren met twee vloerstaanders van Phonar. In mijn kleine ht ruimte klinken ze erg boemerig maar in mijn huiskamer klinken ze hemels. cijfers zeggen niet alles, maar de akoestiek is bepalend.
Dus als het mogelijk is, probeer ze thuis te beluisteren.

Veel succes  byebye
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3