Heb zelf in mijn slaapkamer een setje 686 luidsprekers. De 685 is inderdaad beter, maar dat verschil vond ik niet zo groot.
Enkele maanden geleden heb ik mijn NA8005 afgehaald, en van de gelegenheid gebruik gemaakt om de volledige 600 S2 serie + de CM10 (de "oude" versie) te beluisteren. Die CM10 is zonder twijfel de beste, maar aan een stukprijs van 1800€ is dat ook wel logisch...
Die 686S2 en 684S2 vond ik nu de zwakste van de 4. Het verschil tussen de 685S2 en 686S2 vond ik veel groter geworden dan vroeger (in het voordeel van de 685S2 dus).
De beste in de reeks is voor mij die 683S2. Vooral op het niveau van de bassen en middentonen. Maar het is inderdaad een luidspreker die wel wat ruimte kan gebruiken. Mocht die 684S2 beter zijn, dan zou die voor een ruimte van 30m2 eigenlijk beter passen, maar dat ding heeft mij dus wel wat ontgoocheld.
Nu : je kan ook eens een CM8S2 gaan beluisteren : dat ding kost een 200€ meer per stuk dan een 683S2, maar misschien is de balans beter gelukt dan de 684S2...
Bovenstaande is mijn mening. Het enige oordeel dat je echt mag vertrouwen, is dat van je eigen oren...