Dolby atmos

Gestart door RHK, september 21, 2014, 18:57:14

Vorige topic - Volgende topic

RHK

8-) Ik denk dat je bedoelt Auro-3D? Atmos heeft ie al aan boord toch?   HB
Citaat van: pameijer op oktober 18, 2014, 10:50:42

Citaat van: pameijer op oktober 18, 2014, 10:50:42
De SR7009 krijgt in december een upgrade-mogelijkheid naar Atmos. Gaat wel centjes kosten!
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Zoldar

Ja, atmos is al aan boord.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Jaco

Het gaat om een Auro3d upgrade voor iets van €149 op 1 december.

Hier een youtube met Patrick Schappert van Grobi met iemand van Marantz bij De D&M introductie voor de pers:
http://youtu.be/P9LuGi2S5ow

Helaas ben je als je Auro3d ook wilt gelimiteerd tot een Atmos 5.1.2 opstelling. Tenminste dat wordt vermoed na de volgende verklaring: Twice.com: More Audio Components Combine Atmos, Auro-3D

Iemand op avsforum heeft er een matrix van gemaakt.

Met Atmos 5.1.2 kun je naar auro3d 10.1 / 9.1 (afhankelijk van model)
Met Atmos 5.1.4 / 7.1.2 / 7.1.4 kun je Auro3d 7.1 doen (afknapper, alleen height speakers voor te gebruiken)

Dus je moet met deze 1e generatie kiezen voor Atmos of Auro helaas. Dan moet DTS nog komen met de nieuwe codec..

sprins

Misschien een domme opmerking, maar kom je met de 'oude' Dolby PL IIz niet ook een eind in de richting? http://www.dolby.com/us/en/technologies/dolby-pro-logic-iiz.html

Anders gezegd, zijn Dolby Atmos titels niet op de één of andere manier backwards compatible hiermee? Of zit het hoogte signaal van zo'n titel niet in de fronts gecodeerd met matrix encoding op het Dolby Digital (HD) signaal?

Zo zitten de twee extra kanalen van DD 7.1 tov 5.1 ook in de twee surround kanalen gecodeerd meen ik.

Jaco

Nee Atmos is ook object georienteerd, en niet meer alleen channel gebaseerd.
De Dolby Surround Upsampler die bij Atmos devices ook aanwezig is lijkt er wellicht meer op.

Ik heb inmiddels Atmos draaien, en het was voor mij de moeite van de overgang waard ( na de dolby demo disk en de expendebles 3 gekeken te hebben)

RHK

Citaat van: Jaco op november 26, 2014, 21:58:11
Nee Atmos is ook object georienteerd, en niet meer alleen channel gebaseerd.
De Dolby Surround Upsampler die bij Atmos devices ook aanwezig is lijkt er wellicht meer op.

Ik heb inmiddels Atmos draaien, en het was voor mij de moeite van de overgang waard ( na de dolby demo disk en de expendebles 3 gekeken te hebben)
Kan je er iets meer over zeggen? Wat is het wezenlijke verschil? Is het veel beter dan de bestaande surround opnames?  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*

Jaco

Alle systemen tot nu toe waren channel based. Dus 2 kanaals, 5.1 kanaals of 7.1 kanaals.
Daarnaast waren er matrix achtige codecs die uit 2 kanalen meer haalden (dolby prologic in allerlij smaken bijvoorbeeld)

Auro3d is ook nog channel based, en ze gebruiken een aantal bits van de 24 (8 kanalen 24 bit /96 KHz kan maximaal, en dan hebben ze uit die 8 kanalen 4 bits en daarin komen de extra hoogte kanalen, niet PER kanaal, maar iets slimmer)

Dolby Atmos is een hybride systeem, met een aantal 'bed' kanalen, die overeenkomen met de traditionele 7.1 en ook nog 2 hoogte kanalen voor. Daarnaast kunnen er objecten gebruikt worden. Deze objecten kunnen van alles zijn, tot muziek stukken aan toe zeg maar. Deze kunnen in de 3D ruimte vrij geplaatst worden.
Op een decoder moet dan een zgn renderer die objecten weer plaatsen. Hoe meer speakers je hebt hoe gedetaileerder een object in je eigen kamer te plaatsen is.
Voor een 5.1 systeem kun je er 2 of 4 hoogte kanalen bij zetten, dan wordt het 5.1.2 of 5.1.4 genoemd.
Voor 7.1 wordt het dan met 2 of 4 7.1.2 en 7.1.4

RHK

:yes: mooie technische en duidelijke uitleg. Maar is dus je luisterbeleving ook veel beter dan de bestaande systemen?

Jaco

Voor mij wel. Ik had een vrij duur Meridian systeem met DSP speakers (rj-45 kabel van voorversterker naar luidspreker die dsp chip heeft en versterker per driver)
Nu een Marantz AV7702 met Genelec G serie luidsprekers (ook actief met een versterker per driver)
Het moet allemaal nog wat inspelen, maar een democlip van de Dolby demo bluray heeft bijvoorbeeld een blad (leave) wat rond draait. Dat gaat echt met het beeld mee rond je heen draaiend van boven naar beneden.
Het is natuulijk de vraag of een vallend blad dat geluid zou kunnen maken, maar goed het gaat om het idee. Optisch verdwijnt het blad buiten beeld, maar acoustisch kun je het gewoon verder volgen.

De DSU upsampler (heet Dolby surround, om het lekker verwarrend te maken, want zo heette het matrix systeem tig jaar geleden ook) werkt ook prima.
Dan kun je er 2.0, 5.1 of 7.1 instoppen en dan wordt het ook over al je luidsprekers verdeeld. (Behalve eventuele wide speakers, waar At os zelf wel op werkt)

Zoldar

Mooi systeem, ik sta ook klaar om over te gaan zodra de prijzen wat gezakt zijn.  Zou het bjouw een keer te beluisteren zijn?
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

RHK

HB klinkt veelbelovend, toch weer een overtreffende trap in de surround geluidsbelevenis. Toch las ik dat Marantz nu ook Auro-3D als upgrade gaat aanbieden. Ook weer een systeem met hoogtespeakers. Wat gaat het worden?  :|

RHK

notworthy enne........... dit draadje komt weer tot leven!  8-)

Jaco

Ik heb gisteren de AV7702 geupdate met Auro3d. (€149)

Helaas is de software in de D&M producten niet erg flexibel.

Als je een 5.1 systeem hebt moet daar boven de front speakers links en rechts, en surround speakers links en rechts hoogte speakers hebben. Dat wordt dan genoemt FH (front Heigh) en RH (rear heigh)
Dan kun je Atmos 5.1.4 doen, en Auro3d 9.1. Als extra kun je dan sub2 gebruiken voor de voice of god speaker, en krijg je auro3d 10.1

Heb je een 7.1 setup, dan is het helaas allemaal minder mooi te combineren..
Je moet beslist Front heigh hebben, die is dan voor atmos en auro te gebruiken.
Helaas is het daarna over en uit. De rear height hangen er dan mogelijk nog steeds, maar D&M lijkt er van uit te gaan dat de surrounds nu meer naar de zijkant staan, en hoogte speaker meer bij de rear surround zit.
Dus die posities (rear heigh, top rear en top mid zijn allemaal niet te gebruiken) er is een nieuwe optie, surround heigh, en die zit aan de zijkant boven de surround speakers.

Omdat er een limiet van 12 te gelijk te gebruiken luidsprekers is, en er 15 ( inkl. 2 subs) aansluitingen zijn ( de 2 nog vrije zijn dan Front Wide) kun je de Surround Heigh niet extra aansluiten.

Wat nog wel kan is de wide speakers wel aansluiten en dan Atmos 9.1.2 configureren. Daarbij houd je dan 2 hoogte speakers, maar omdat de wide speakers op 50-60 graden staan krijg je wel een opvulling tussen front en side en een wat voller geluidsbeeld in de basis laag. De 2 front heigh speakers werken in Atmos blijkbaar wel minder dan 4 hoogte speakers (die heb je dan voor en achter je dus logischerwijs beter geluidsbeeld)

Dit is allemaal het nadeel van de 1e generatie Atmos en Auro3d bij D&M

Jaco

Citaat van: Zoldar op december 05, 2014, 19:18:00
Mooi systeem, ik sta ook klaar om over te gaan zodra de prijzen wat gezakt zijn.  Zou het bjouw een keer te beluisteren zijn?
Moeilijk, erg druk met familie en werk, en ik kom zelf al amper aan een film kijken toe.
Dealers beginnen er nu ook mee, maar niet de winkels die in een dure winkelstraat staan. Je moet meer de kleinere speciaalzaken hebben waar iemand staat die dit soort ontwikkelingen volgt lijkt me.

WilliamB

Mooi uitgelegd Jaco.  notworthy
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3