Goede soldeerapparatuur voor beginnende hobbyist

Gestart door pameijer, augustus 27, 2014, 14:20:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pameijer

Ik mag binnenkort weer een verlanglijstje maken en wil wat gaan hobbyen met de soldeerbout. Ik heb thuis wat electronica die ik wil fixen dus zal vooral beginnen met PCB's. Maar ik wil, het liefst met dezelfde bout, ook nog wel andere dingen gaan doen, voor bv. sinterklaassurprises of andere metalen aan elkaar solderen. Even in de winkel gekeken maar er is een beetje veel keus, dus graag advies van de techneuten hier!

Je hebt bouten van 12, 25, 60 en 100 Watt, in de vorm van een potlood of een pistool. En je hebt veel verschillende soorten soldeertin, met of zonder hars, iets met water en ik zag nog wat dingen die ik vergeten ben.

Vraag is dus: wat is het beste om mee te beginnen om in ieder geval verbindingen op printplaatjes te fixen. Welke merken zijn goed en wat is rommel? En zijn er nog andere zaken om op te letten waar ik nu nog geen weet van heb?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

thanatos

Voor elke klus heb je zo specifieke gereedschappen. Een soldeerbout voor de loodgieter is niet bruikbaar in de electronica en vice versa.

Wil je voor electronica een goede bout hebben pak een Weller of ander gerenommeerd merk. Ik werk met een Weller station en een PACE soldeer/desoldeer station. Die laatste is overkill voor een doorsnee hobbyist. Maar een goede Weller is een investering voor jaren. Deze gaan bij af en toe gebruik een leven lang mee.

De goedkopere bouten lijken leuk. Maar ze zijn niets waard. Ze missen de goede voeding er achter en de temperatuur sensor. Als je een vlak soldeert waar er veel warmte gedissipeerd wordt wil je dit voor je soldering direct gecompenseerd hebben.

Wattage zou ik een 80 Watt nemen regelbaar in temperatuur.

Wat tips betreft geen punt soldeer maar een smalle platte punt.

Soldeer is normale tinhoudende voldoende. Neem voor fijne electronica mooi dunne zo kun je goed doseren.




SB_Marantz

#2
Ook de beginner is gebaat met goede spullen.
Aan een dgm van 2 tientjes en dito soldeerstation of bout heb je geen donder.
Weller en Fluke zijn goede spullen zoals reeds aangehaald.

Je gaat ook geen steeksleutel van peperkoekenstaal kopen die gewoon stuk gaat tijdens gebruik.

Goed gereedschap voorkomt een hoop ergernis......en dan nog leren solderen en netjes afwerken.
Loodhoudende tin is nog volop verkrijgbaar.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Citaat van: SB_Marantz op augustus 27, 2014, 17:39:15peperkoekenstaal

Oost-duits pisbakkenstaal noemen ze dat hier  :-D

Fluke heb je ook wat lagere klasse multimeters die zeer goed zijn. Maar nog belangrijker, veiliger dan die 2 tientjes rommel. Die zijn goed gezekerd en veilig met hogere spanningen te gebruiken.

2e hands ook heel goed te kopen.

SB_Marantz

Tja, kneep laatst zon punttang gewoon in twee stukken.....maar ja aint nothing but a peanut. :schater:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

pameijer

#5
Citaat van: thanatos op augustus 27, 2014, 15:31:23

Wattage zou ik een 80 Watt nemen regelbaar in temperatuur.

Wat tips betreft geen punt soldeer maar een smalle platte punt.

Bedankt voor alle tips! Van Fluke kan ik geen soldeerspullen vinden, alleen multimeters. Weller is volgens mij wel goed verkrijgbaar, zowel online als bij de Hornbach oid. Op Conrad zie ik alleen een heleboel soorten van Weller:
http://www.conrad.nl/nl/search.html?search=Soldeerbout%20weller&WT.mc

Een 80 Watt met regelbare temp kan ik niet vinden, wel een 50 Watt. Is deze ook goed:



Of kan het net zo goed veel goedkoper met bv. deze:



En laatste vraag (tot nu toe  :evil:): is een soldeerpistool aan te bevelen of niet?



Als ik wat geoefend ben wil ik ook mijn eigen ls-kabels gaan solderen aan de pluggen, is redelijk dik draad, dus wat vermogen is dan wel aan te raden, maar hoeveel?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

thanatos

#6
Zo'n pistool geval is heavy duty  :-D Handig als je echt dikke bekabeling moet doen. Ik heb in zo'n geval een fikse vaste bout. Dat is die andere die je liet zien op de foto.

Die eerste link naar Conrad 50Watt is alleen de bout. Daarbij heb je nog een control unit nodig/Voeding.

Je moet echt onderscheid maken tussen de diverse gereedschappen en hun doel. Een regelbare Weller van 50-80Watt is voor fijne electronica. Ja een dikke 6mm draad vast solderen lukt nog wel met wat oefening. Maar voor meer en groter is een zwaardere bout aan te raden.

Dit is de instap professionele Weller. Maar wellicht wat overdone voor wat startende hobby praktijken. Maar als je echt een goede wilt is dit best een aanrader. : http://weller-discount.nl/weller-soldeerstation-ws81-80w230v-p-7.html

Aanvulling : Ik gebruik dezelfde set alleen dan met een start/stop houder erbij. Voornamelijk het soepele snoer is echt wat waard voor fijner en langdurigere werkjes..

kuip

#7
Ik heb zelf onlangs een 2e-hands (maar nauwelijks gebruikte) Weller WS81T soldeerstation aangeschaft. Dat is toevallig precies dezelfde als waar thanatos het ook over heeft.

Elektronica is niet echt mijn primaire hobby, maar ik soldeer toch wel regelmatig (modelbouw, treinbaan, reparatieklusjes aan diverse electronica, etc.) en dan is die inverstering (ik heb er €114 voor betaald) denk ik toch wel het geld waard.

Bij hobby-matig gebruik schijnen die Wellers een leven lang mee te kunnen, en het soldeert écht super!! Niet te vergelijken met een 15 of 25 Watt soldeerboutje of een soldeerpistool.

Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

pameijer

Bedankt voor alle adviezen! Heeft me op het juiste pad gezet o een totaal andere keuze te maken  :-P. Een Weller is voor mij overdone qua prijs, die komt wel als ik er echt lol in heb en het nodig heb. Een goedkoop alternatief is een soldeerstation van Aoyue, de 937. Volgens velen goed genoeg, en iig een goede prijs-kwaliteit verhouding.



Was me wel duidelijk dat ik een temperatuur geregelde unit moest hebben, en deze heeft voor mij nu genoeg vermogen, 45 Watt.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Marantzer

mooi ding

ik heb zelf de Weller WHS40 ook regelbaar
PM-11S1, SA-15S2, B&W CM10, SBT & BOTW

RoGEK

Ik moet het doen met een Ersa RDS 80.

Ook geen straf trouwens.



Is vergelijkbaar met de Weller WD-1000 voor een iets aantrekkelijkere prijs
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

pameijer

Ik heb ze allemaal voorbij zien komen.Mooi spul, maar wat aan de prijs voor een starter en wellicht incidentele gebruiker.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

SB_Marantz

#12
Citaat van: RoGEK op september 01, 2014, 22:22:03
Ik moet het doen met een Ersa RDS 80.

Ook geen straf trouwens.



Is vergelijkbaar met de Weller WD-1000 voor een iets aantrekkelijkere prijs


Ik ken dat station niet...lees er goede en minder goede eigenschappen over...
Kost een stuk minder maar of dat ding echt als een Weller soldeerd?
En daarbij moet je het solderen wel in de vingers hebben............
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

WilliamB

Ik heb nog een oudje, maar werkt nog goed " Weller wecp-20 "
Gebruik hem ongeveer 2 keer per jaar. redface
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

RoGEK

Citaat van: SB_Marantz op september 02, 2014, 14:03:19

Ik ken dat station niet...lees er goede en minder goede eigenschappen over...
Kost een stuk minder maar of dat ding echt als een Weller soldeerd?
En daarbij moet je het solderen wel in de vingers hebben............

Dit soldeert verdomd goed, enige nadeel is de wat dikkere, niet silicone aansluitkabel van de bout.

MBT mijn soldeer achtergrond.
Op mijn vorige werk veel rework aan printen gedaan ( mobiele telefoons).
We werden verplicht een IPC rework certificering te halen.

Oja, daar op het werk hadden we een Weller WR-3000M.
Dat is echt een natte droom voor iedere soldeer fanaat :P

- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17