Marantz SR5006 samen met Monitor Audio RX6 - niet happy

Gestart door Rolandjuh, augustus 19, 2014, 01:00:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rolandjuh

Hallo allen,

Mijn eerste post :-) Nog niet echt heel bekend in de wereld van audio en hifi.
Meer een gebruiker die graag meer geld zou hebben voor deze hobby.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, zit ik een beetje met het volgende.

Als kind droomde ik van het merk Monitor Audio. Deze speakers eens bij Stassen HiFi mogen beluisteren.
Destijd was mijn budget niet toereikend. Een Denon reciever met Mission M73 en Mission M71 is het geworden.
Een upgrade gedaan 2 jaar geleden naar een Marantz SR5006.
Wat een wereld van verschil was dat. Ongelooflijk wat er een geluid uit die Missions kwam.

Tot vorige maand, de Missions kunnen verkopen en een set Monitor Audio RX6 voor front en BX2 voor achter gekocht.
Met mijn vertrouwde Marantz SR5006.

De RX6 heb ik via marktplaats gekocht en beluisterd op een buizen versterker ( bij een audiofiel :-) )
Hier klonk het geluid echt geweldig en bij elke toon kippenvel.

Je raad het al een beetje, het geluid thuis is niet wat ik er van verwacht had.
En met name het volume. Kwaliteit en detail is geweldig.

Maar om een vergelijking te geven.
Met de Missions kon je elkaar niet meer verstaan als het geluid op 20 stond ( met zacht 60 naar hard 0 )
De MA's moeten door de 0 om dat volume te kunnen halen ( hoop dat ik een beetje duidelijk ben )
Tevens krijg ik het idee dat de versterker ook veel warmer word.

Ik heb de speakers Bi-Wired aangesloten ( net als de Missions )

In beide gevallen heb ik de setup gedraaid met Audyssey  en de volledige 8 stappen gevolgd.

Specs van de Missions:
Power requirement:   25 to 150 watts / channel amplifier
Sensitivity:   91dB
Nominal impedance:   8 ohms
Magnetically shielded?   Yes
HxWxD (mm) / Weight:   950 x 200 x 325 / 17kg per speaker
Frequency response:   44 - 20,000 Hz
Biwireable?   Yes
Connections:   4mm banana plug/binding posts.
Bass port?   Rear ported
Drivers:   Treble: 25mm sheer micro fibre dome
Mid/bass: 2 x 160mm bonded woven glass composite cone
Extra:   Two way reflex loaded design

Specs van de Monitor Audio RX6
Bass port?   Twin port
Biwireable?   Yes
Connections   4mm banana plug/binding post
Crossover frequency (kHz)   
MF/HF: 2.7
LF: 0.7
Drivers   1 x 6" (150mm) bass driver
1 x 6" (150mm) bass/mid driver
1 x 1" (25mm) gold dome tweeter
Finish   Black oak, gloss black, gloss white, natural oak, rosewood, walnut
Frequency response (Hz)   38 - 35,000
Nominal impedance (ohms)   6
Power handling (watts)   40 - 125
Sensitivity (dB)   90
W x H x D (mm)   275 x 905 x 310
Weight (kg)   16.4


Iemand een tip in de goede richting ?

Vast bedankt voor het lezen en eventuele reactie.

Groet,

Roland

P.s. Ik heb deze vraag ook in het HTForum gesteld.

Cornelis1921

 hello Roland, alvast van harte welkom hier. :yes:
Ik kan jouw vraag niet fatsoenlijk beantwoorden noch jouw probleem oplossen maar er zullen tussen de huidige leden beslist wel lieden zitten die jou op zijn minst een stukje verder kunnen helpen.
Roland, succes en groet,
Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

pillie

Hallo Roland,

ik zou ik eerst proberen om de speakers gewoon aan te sluiten en niet Bi-wired en dan audyssey draaien en dan zou het goed moeten komen want ik had een Marantz SR6006 met Monitor Audio RS8 en die klonk al geweldig en nu met de SR7008 is het nog beter geworden.
Monitor Audio en Marantz gaan goed samen heb ik gemerkt en ook gelezen en jouw RX6 speakers krijgen hele goede reviews zelfs nog beter dan de RX8 en zal het aan de match niet ligggen.
Doe een reset bij je SR5006 en meet alles in met de meet microfoon.
Marantz SR7008
Pioneer LX5090
Antec Fusion, HTPC, AMD HD6670
IPTV XS4ALL
Monitor Audio RS8 ,RS5 en GSW12

DansaN

Citaat van: Rolandjuh op augustus 19, 2014, 01:00:10
Je raad het al een beetje, het geluid thuis is niet wat ik er van verwacht had.
En met name het volume. Kwaliteit en detail is geweldig.

Misschien een stomme vraag, maar weet je zeker dat het volume lager is?
Of hoor je juist ook op hoge volumes nu meer details, waardoor het volume soms lager lijkt (en je dus ongemerkt je muziek luider hebt staan dan je zelf denkt  HB ).

Oftewel, vinden je buren ook dat de Monitors minder luid zijn?
Geeft de dB meter dat ook aan?

Maurice

Ook een check waard, zijn de kabels bi wire wel goed aangesloten? Controleer dit nog eens goed. Als je audessey uit heb staan, heb je dat probleem dan nog steeds?
Gevoeligheid van beide luidsprekers zijn bij beide hoog, de missions iets in het voordeel, maar niet dat het zo.n grote afwijking verklaart.

verstuurd vanaf een computer die óók kan bellen

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Rolandjuh

Dank allen voor de reacties en tips.

Ik ga er even mee aan de gang en zal bevindingen terug koppelen.

@ Dansan
Ik weet zeker dat het volume lager is.
Bij de Missions kon je elkaar echt niet verstaan.

Deze speakers staan nu bij mijn moeder aangesloten op een Denon AVX1000 dus ik kan er nog geregeld naar luisteren. Ik ben niet in het bezit van een db meter, maar kan daar wel aan komen. En zal eens gaan testen.

Maar buiten kijf staat dat de kwaliteit van het geluid veel beter is :-)

@ Maurice/Pillie
Ik heb me wellicht onterecht laten verleiden om de speakers Bi-Wired aan te sluiten.
Ik lees verschillende en tegenstreidige berichten hierover.
Maar om niet van topic te veranderen :-)  misschien handig om dit even achterwege te laten.

En bedankt voor het warm welkom Cornelis, ja had inderdaad gelijk  :wink:

Maurice

Het gaat mij niet om of biwire wel of niet werkt, maar meer dat je de aansluiting goed gemaakt hebt. Indien je bij een luidspreker plus en min omdraait, dan staan de luidsprekers uit fase en dempen elkaar zo. Audessey zal er mogelijk nog wat van proberen te maken, maar dat gaat ook niet lukken.

Met biwire heb je iets meer op te letten bij aansluiten, en een fout is zo gemaakt weet ik uit ervaring ;)

verstuurd vanaf een computer die óók kan bellen
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

AkTeVox

Controleer eens de speaker levels in het setup menu van de SR5006. Breng die "voorlopig" eens terug op 0. :wink:

Rolandjuh

Bedoel je daar de db instellingen mee in de channel gedeelte ?
Hier zie ik verschillende waardes ( die volgens mij door Audyssey worden aangepast )

Overigens merk ik wel wat verbetering.

Ik heb een factory default gedaan ( nog niet eerder uitgevoerd, ook niet na het wijzigen van de speakers )
Een nieuwe Audyssey setup gedraait.

Wat me opviel ( en dat ben ik eerder vergeten te vermelden ) is dat bij de eerdere pogingen de rechter voorspeaker tijdens de measure procedure het piep geluid zachter was en altijd maar 1keer. Terwijl de andere speakers veel harder geluid gaven en soms wel 2x achter elkaar de reeks te horen was.

Gister na de factory default waren alle piep geluiden vergelijkbaar in de front speakers.
Het geluid kling nu ook voller in Stereo. Maar !! nog steeds zachter. Mijn volumebar staat op "Relative"  dus van 70 naar -15 (denk ik )
Met het Volume op 0 is het geluid hard zat en klinkt het nog geweldig.
maar bij de Missions kon ik echt niet harder dan 14 gaan. Dan begon het ook echt pijn in de oren te doen.

En begrijp me aub niet verkeerd. Kwaliteit van geluid is belangrijker, maar op zijn tijd effe lekker Fleetwood Mac, Schiller of Sia zodanig hard dat je elkaar niet meer kan horen, moet kunnen :-)

Als ik dit niet opgelost krijg, is een buizenversterker of een stereo versterker (MM7025) dan een goed idee ?

Maurice

Citaat van: Rolandjuh op augustus 20, 2014, 16:23:21
Bedoel je daar de db instellingen mee in de channel gedeelte ?
Hier zie ik verschillende waardes ( die volgens mij door Audyssey worden aangepast )

Overigens merk ik wel wat verbetering.

Ik heb een factory default gedaan ( nog niet eerder uitgevoerd, ook niet na het wijzigen van de speakers )
Een nieuwe Audyssey setup gedraait.

Wat me opviel ( en dat ben ik eerder vergeten te vermelden ) is dat bij de eerdere pogingen de rechter voorspeaker tijdens de measure procedure het piep geluid zachter was en altijd maar 1keer. Terwijl de andere speakers veel harder geluid gaven en soms wel 2x achter elkaar de reeks te horen was.

Gister na de factory default waren alle piep geluiden vergelijkbaar in de front speakers.
Het geluid kling nu ook voller in Stereo. Maar !! nog steeds zachter. Mijn volumebar staat op "Relative"  dus van 70 naar -15 (denk ik )
Met het Volume op 0 is het geluid hard zat en klinkt het nog geweldig.
maar bij de Missions kon ik echt niet harder dan 14 gaan. Dan begon het ook echt pijn in de oren te doen.

En begrijp me aub niet verkeerd. Kwaliteit van geluid is belangrijker, maar op zijn tijd effe lekker Fleetwood Mac, Schiller of Sia zodanig hard dat je elkaar niet meer kan horen, moet kunnen :-)

Als ik dit niet opgelost krijg, is een buizenversterker of een stereo versterker (MM7025) dan een goed idee ?
Heb je al gecontroleerd of je speakeraansluitingen goed gemaakt zijn? Dus niet per ongeluk uit fase aangesloten?
Waar Aktevox op doelt is de "parameter check" (blz 25 uit de manual). Dan (gok ik) Ch. Level Check.
Lees ook eens hier op het forum de vastgepinde topics, over hoe je het beste audessey moet laten inregelen. Dit komt nogal kritisch, kritischer dan in de manual staat.

Hoe klinkt het als je de luistermodus "pure direct" kiest? Deze bypassed namelijk alle equelizers (en dus eventueel minder goed ingeregelde audessey).

Een andere versterker gaat jouw probleem denk ik niet oplossen, qua gevoeligheid is er niets mis of wezenlijk anders tov je vorige speakers.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

renes59

#10
Citaat van: Rolandjuh op augustus 20, 2014, 16:23:21
Als ik dit niet opgelost krijg, is een buizenversterker of een stereo versterker (MM7025) dan een goed idee ?
Om heel hard te gaan is een buizenversterker niet de oplossing, die hebben gemiddeld minder vermogen dan een transistor versterker. Voor normaal luisterniveau en zo hard dat het onaangenaam wordt is een buizenversterker prima maar wat jij wilt niet. Mijn buizenversterker is 2x45 watt, wil harder spelen dan ikzelf. Jij wilt het behang van de muur en dat jouw broek je om je kont flappert. Een PA versterker lijkt me de oplossing.
Jouw probleem is dat de stand van de volumeknop niet hetzelfde is als voorheen met andere luidsprekers?, geen probleem dus.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Zoldar

Ik begrijp je  "probleem" niet. Je bent tevreden over het geluid, maar je moet xe volumeknop een  paar cm verder draaien. Dus je wil een buizenversterker?

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Rolandjuh

Hey Zoldar.

Ik begrijp je verwarring. Ik heb soms wat last iets goed te verwoorden.

Mijn "probleem" is wellicht alleen mijn veronderstelling.

De oude situatie was een Marantz versterker met low/midrange front speakers van Mission die een bepaald volume konden geven die ik als referentie voor mezelf had.
Er van uitgaande als ik een kwalitatief betere speaker zou kopen op mijn Marantz versterker het geluid beter zou zijn.

Nu is dat zeker het geval, alleen het volume is er in mijn beleving niet. En om tot het bepaalde volume te komen dat ik gewens was, moet de volume knop hoger worden gezet dan met mijn vorige speakers.

Alsof mijn versterker "harder" moet werken om een hoger volume uit de speakers te krijgen.

Wellicht is dat heel normaal en hoort dat nou eenmaal bij de Monitor Audio Rx6 of vragen deze speakers andere aansturing.
Vandaar mijn opmerking is het plaatsen van een eindversterker dan wellicht een oplossing.
Of moet ik muziek luisteren middels een losse Buizenversterker.
Maar dat is van ondergeschikt belang op mijn "probleem" / beleving.

En als het zo is, dat het niet vreemd is dat de versterker harder moet werken voor deze speakers en de volume hoger moet staan.... so be it. Geen probleem. Daarom vraag ik het hier :-)

Zoldar

ah.

Kort antwoord:
je hebt geen probleem. die verschillen zijn er en je moet je er niet druk om maken. na een week, weet je niet beter waar de volume meter op staat.

en als er geen probleem is, kun je ook niets oplossen met een buizenversterker. Ik heb er zelf een, er ik kan lang betogen over waarom ik dat zo mooi vind. Maar het is niet omdat ik de volume knop minder ver open hoef te draaien  :-D






Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

xander32

Een ls. die het geluid mooi gelijkmatig (coherent) weet weer te geven, klinkt "rustiger", is minder opvallend aanwezig. Ongemerkt ga je dan harder spelen (zonder dat het ook hard, vermoeiend klinkt).

Zou dat aan de hand kunnen zijn?