NR1601 upgraden naar SR6008?

Gestart door MarkL, augustus 14, 2014, 07:31:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarkL

Hoi,

Ik ben nieuw hier, dus meteen maar even voorstellen.
Mijn naam is Mark. Sinds een paar jaar ben ik in bezit van een fijne marantz receiver; de NR1601.
Deze heb ik toendertijd gekocht omdat dit de enige versterker was die in het meubel paste.
Later heb ik mijn zelfbouw luidsprekers vervangen door een setje van Canton type Chrono 509.2 DC.
Deze speakers heb ik bi-wired aangesloten om zo wat meer vermogen er in te kunnen duwen.
Daarnaast heb ik nog 2 B&Ws voor de surround aangesloten.

Een en ander werkt naar tevredenheid, alleen mis ik een line out uitgang zodat ik muziek die binnen speelt, naar buiten kan brengen zonder het spul hard te moeten zetten.

Gezien de huidige priijzen van de 2013/2014 range van Marantz, zou het interessant kunnen zijn om over te stappen op een zwaarder type receiver. Het plankje in het meubel schijnt er namelijk uit te kunnen waardoor er in totaal 16,5 cm aan ruimte vrij is.

Wat denken jullie? Heeft het zin om over te stappen naar een SR6008 of SR5008? Zou het in klank-kleur iets uit maken? Of is het misschien beter om meteen maar over te stappen op de SR6009?

Groeten, Mark

Bounty


Spikes25


Bij de midrange versterkers  cq reveivers zal je geen waarneembaar geluidverschil horen. Even los van het bioscoopgebeuren, dat is een ander hoofdstuk.
Meer vermogen kan enig verschil uitmaken, je hoeft de volume knop niet zo ver open te draaien, om toch redelijk goed naar muziek te kunnen luisteren.
De speaker is de grote schakel in het geheel, de een laat zich makkelijker bespelen dan een andere. Ik ben er van overtuigd dat ook de SR 7008 en de toekomstige 7009, jou geen ander "stereo"  geluids beeld laat horen.
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

xander32

De ls. versus akoestiek zijn idd. veel meer debet aan de klankkleur dan de SR.

RoGEK

Ik heb mijn nr1603 vervangen voor een sr5007 en zou het zo weer doen.

mbt functies en klankkleur, geen verschil
maar de 5007 stuurt de speakers stukken makkelijker aan.

met een film op hoger volume merk je toch echt dat de nr serie mbt vermogen tekort schiet.
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17