pc aansluiten op sr6004

Gestart door sjaakie7770, augustus 13, 2014, 18:50:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

sjaakie7770

heren,
Ik heb mijn pc via de hdmi uitgang op mijn receiver (hdmi) aangesloten.
Omdat ik veel mp3 afspeel, vraag ik me af of er nog andere(betere) manieren zijn om dit aan te sluiten zodat er meer detail in de muziek komt.

groeten een leek.

pietjepc

Wat het eerste in mij opkomt, is i.p.v. mp3 flac-formaten afspelen?

P.S. Mensen die er echt verstand van hebben zullen ook vast nog wel reageren :wink:
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

sjaakie7770

bedankt pietje pc, natuurlijk heb ik ook flac muziek, het gaat nu echter om de aansluiting en niet om het formaat.

of is de HDMI toch de beste optie?

Lion of Judah

USB/SPDIF converter tussen je pc en de dac van je SR6004. Of een USB dac. Met welk programma speel je je bestanden af trouwens?
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC

sjaakie7770

Bedankt voor de tip, ik speel meestal af met vlc mediaspeler.
Over die dac ingang, waar vind ik die op mijn receiver? Heb er al wat over gelezen, maar weet niet precies hoe ik dit aansluit en welke dac converter ik moet aanschaffen.

Lion of Judah

Citaat van: sjaakie7770 op augustus 14, 2014, 18:46:48
Bedankt voor de tip, ik speel meestal af met vlc mediaspeler.
Over die dac ingang, waar vind ik die op mijn receiver? Heb er al wat over gelezen, maar weet niet precies hoe ik dit aansluit en welke dac converter ik moet aanschaffen.
Je receiver heeft al een dac. Je hebt 3 optische en 2 coax aansluitingen aan de achetrzijde, linksboven. Het digitale signaal wat door die aansluitingen naar "binnen komt" wordt door de dac omgezet in een analoog signaal. Als je usb vanaf je laoptop naar een usb/spdif converter loopt en van daaruit naar je digitale ingang dan zou je verbetering moeten kunnen merken. Je kan ook een usb dac aanschaffen. Dan gebruik je dus niet de dac van je receiver.
Probeer eens een ander programma bijv JRiver, die kan je een maand gratis uitproberen. Met de bijbehorende JRemote app kan je lekker vanaf de vbankmje muziek bedienen.
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC

sjaakie7770

Kijk, daar heb ik wat aan, ik zal dit eens gaan testen. Nou heb ik een na7400 netwerkstreamer gekocht. Is dit dan nog van toepassing?  Of kan ik het dan anders doen lion???

Tegek dat je me wat meer info wil geven btw

Lion of Judah

In dat geval kan je de pc met de NA7004 verbinden via USB maar ik zie daar het voordeel niet meer van eerlijk gezegd. Ik zou lekker via je NA7004 gaan streamen en de pc hooguit voor de harde schijf waar je muziekbestanden opstaan gebruiken:yes: Of nog beter een NAS aanschffen of heb je die al?
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC

sjaakie7770

Hallo, nee ik heb geen nas., wat zou de beste manier zijn om de NA7400 aan te sluiten op dr reicever? Optisch of coaxial?


Lion of Judah

Citaat van: sjaakie7770 op augustus 15, 2014, 18:56:39
Hallo, nee ik heb geen nas., wat zou de beste manier zijn om de NA7400 aan te sluiten op dr reicever? Optisch of coaxial?
Coax wordt gezien als de beste oplossing.
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC

Flying_High

Ik neem aan dat zowel de netwerkspeler als de pc met hetzelfde netwerk zijn verbonden. Je zou dan direct met de netwerkspeler je mediabestanden op de pc kunnen benaderen en streamen.
Mede8er MED800X3D 3Tb
Firmware V3.0
Wireless keyboard MED2KEY
Samsung UE46B7020
Marantz SR 7007
Philips FB825
van den Hul CS-122
B&W CC6 Center
Rel Q200E sub (5.1 & stereo)
Kenwood surr. sp.
Logitech Harmony One

polleke_cgc

Citaat van: Flying_High op augustus 15, 2014, 21:30:27
Ik neem aan dat zowel de netwerkspeler als de pc met hetzelfde netwerk zijn verbonden. Je zou dan direct met de netwerkspeler je mediabestanden op de pc kunnen benaderen en streamen.

Dan heb je wel nog een DLNA-server (software dus) nodig. Dat zit standaard bv. in windows media player, maar heb daar geen al te goeie ervaringen mee (wegens te traag). Mediamonkey vond ik veel beter.
Vond, omdat ik dat nu via een Synology NAS laat gebeuren...

lemon

Als je het om de geluidskwaliteit te doen is dan zou je het kunnen overwegen om een NAS aan te schaffen Sjaakie. Je kunt dan met enkel de receiver je bestanden via je netwerk benaderen.

Waarom is dat beter? Omdat je dan de bestanden in je receiver kunt omzetten. Je kunt de Flac of mp3 dan als bestand naar de receiver sturen en niet als geluidsfile ( PCM ) Dat betekent dat je enkel de klok van je receiver hoeft te gebruiken. Daarmee verklein je de kans op jitter.

Nu stuurt jouw pc een Pulse Code naar jouw receiver. Die heeft dan met 2 verschillende klokken te maken. Die van je pc en die van je receiver. Dat leidt maar al te vaak tot jitter. Mijn advies is dus Flac streamen. (En gooi al die mp3 ellende dan ook maar gelijk weg maar dat terzijde...;-)

Lion of Judah

Citaat van: lemon op augustus 17, 2014, 17:18:00
Als je het om de geluidskwaliteit te doen is dan zou je het kunnen overwegen om een NAS aan te schaffen Sjaakie. Je kunt dan met enkel de receiver je bestanden via je netwerk benaderen.

Volgens mij kan dat niet, de receiver is geen streamer. Wat wel kan is via de NA7004. Het heeft geen invloed op de geluidskwaliteit of je de NAS als opslag gebruikt voor je bronbestanden of de harde schijf van je PC. Als je kiest voor deze optie (streamer en NAS of harde schijf pc, wat mij de meest logische lijkt) dan heb je een mooie basis en waarschijnlijk gaat de kwaliteit er al aardig op vooruit omdat je streamer al wat zal doen op dat gebied.

Citaat van: lemon op augustus 17, 2014, 17:18:00
Mijn advies is dus Flac streamen. (En gooi al die mp3 ellende dan ook maar gelijk weg maar dat terzijde...;-)

Moet je wel alles wat je nu in mp3 hebt maar in Flac formaat zien te krijgen :wink: Maar het is en/en in dit geval. Dus en je opzet van je set en goede bronbestanden. Alhoewel er ook goede mp3 bestanden zijn hoor in mijn optiek maar de meningen daarover zijn verdeeld dus luister vooral naar je eigen oortjes.
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC

lemon

#14
Ja Lion ik ga er dan natuurlijk vanuit dat je op de NAS een mediaserver draait.....

Waarschijnlijk heb ik nog niet duidelijk uitgelegd waarom je beter deze optie kunt gebruiken in plaats van je materiaal eerst op de pc 'uit te pakken' en als PCM naar de receiver te sturen.

Er zijn 2 manieren waarop je geluid naar de receiver kunt sturen:

1) Als databestand (FLAC bijvoorbeeld )
2) Als geluidsbestand (PCM)

Als je het bestand eerst op je pc omzet dan wordt het geluid in Pulse Code (PCM) verstuurd. Dat moet met zeer nauwkeurige tijdsintervallen gebeuren. Iedere puls stelt immers een 0 of een 1 voor. De nul als er geen puls is, de 1 als er een puls gestuurd wordt. Als je twee nullen achter elkaar hebt, dan moet de ontvanger weten op welk moment de eerste nul begint en eindigt. Zo ook voor de tweede. Dus als de pc een puls verstuurd moet de receiver precies weten wanneer die puls eindigt en begint. Anders kan hij 2 pulsen aanzien voor een enkele of het signaal zelfs helemaal verkeerd ontvangen. Een nul wordt dan een 1.....

Dit alles wordt geregeld door de 'klok'. Als beide apparaten ieder een aparte klok hebben, wat meestal het geval is in consumenten electronica, dan krijg je onherroepelijk problemen. Net als met gewone klokken lopen ze namelijk nooit gelijk omdat ze niet automatisch synchroniseren. Daarom kun je in de meeste professionele electronica zelf kiezen welke klok het apparaat gebruikt. Die van de ontvangen of verzender. Op die manier wordt het signaal nauwkeuriger uitgelezen.

Als je het bestand als FLAC verstuurd, gebruik je altijd de klok van de receiver. Immers er is geen PCM signaal.

Sommige duurdere Marantz apparaten hebben overigens een zogenaamde re-clock functie. Daarmee voorkom je de door mij beschreven ellende. Maar volgens mij zit dat nog niet in de SR6004.


Daarom mijn advies om bestanden als data bestand naar de receiver te sturen. Wat dus niet nodig zou zijn als je apparaat zelf kan re-clocken.