SR 6008 en DLNA met een linux server (solved)

Gestart door McPoTs, augustus 08, 2014, 13:55:00

Vorige topic - Volgende topic

McPoTs

Hoi,

Ik zou graag de muziek die onder een directory op mijn server staat beluisteren via de SR6008.

Maar als ik naar DLNA server zoek dan krijg ik alleen een windows machine (die ook in het netwerk staat) voorgesteld.
Heeft iemand hier ervaring mee?  Weet iemand hoe ik dit kan configureren?
De linux is Debian.

hanslinux

Probeer eens MiniDLNA. Onder Ubuntu naar een NR1603 werkt dit goed.

polleke_cgc

Zonder een DLNA-server in je netwerk zal je inderdaad niet veel zien. Windows media player is er zo eentje...
Ik gebruikte vroeger (voor mijn NAS) mediamonkey, maar ik vrees dat die niet onder Linux bestaat...

Maar voor Linux kan je hier wel wat vinden : link...

De installatie van die dingen is normaal heel simpel : installeren, de map kiezen waar je media-bestanden staan (want DLNA werkt ook voor foto's en video, het hoeft niet enkel muziek te zijn) en dat zou het moeten zijn...

Maurice

Je zult iets meer info moeten geven. Debian is leuk, maar welke versie en welke programma's heb je geïnstalleerd voor dlna? Ik ga er van uit dat je een vaste ip op je server hebt?
Ik denk dat alleen een samba of nfs share niet genoeg is.
Ik heb geen ervaring met receivers, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

polleke_cgc

Een mediaspeler kan niets beginnen met een klassiek netwerk met gedeelde mappen. Je hebt een server nodig die dat doet via DLNA of Airplay.
Een DLNA-server kan je in Linux aanmaken met de software die in mijn vorige link staat (die miniDLNA staat er bv. ook tussen).
Ik vermoed dus dat onze TS op dit ogenblik nog helemaal geen DLNA-server op zijn Linux-machine heeft staan en dan werkt het uiteraard zeker niet.

McPoTs

Sorry voor het gebrek aan gegevens.

Ik heb reeds miniDLNA geinstalleerd.  De debian is wheezy.
De server heeft inderdaad een vast ip-adres.

Bij het zoeken naar DLNA-servers, wordt niets gevonden. enkel een winsdows machine.

mvg

Barre72

Staat er een firewall op je server ?  Zo ja, de welke (IP tables?).
Ik heb hier ook een linux server draaien, CentOS en daarop Plex Media Server, werkt zoals verwacht.
Set 1 : Marantz PM7000N - Marantz UD5007 - Monitor Audio RX6 - LG C7V
Set 2 : Marantz PM7004 - Marantz CD5003 - Pioneer S-A4SPT-PM (Pure Malt) - Raspberry PI + Volumio
NAS : HPE Proliant Microserver + Rocky Linux 9 (NFS, MiniDLNA)

Maurice

Niet speciaal voor wheezy, maar ik neem aan dat je soortgelijke stappen volledig hebt uitgevoerd? http://zeldor.biz/2012/01/dlna-minidlna-on-debian/

Rev. Maurice

McPoTs

McPoTs

@maurice: ik denk dat ik de stappen goed heb uitgevoerd.

McPoTs

Ondertussen heb ik nog wat verder getest.  Ik heb mediahouse UPnP/DLNA-browser geinstalleerd op een tablet.  Ook daar zie ik de windows machine en niet de server.
Op de server draait miniDLNA.  Toch krijg ik geen contact.
Moet er op die server nog iets anders draaien om de service automatisch te dedecteren?
mvg

McPoTs

Ik heb ook een Blu Ray speler UD5007.  Als ik daar naar 'home / media server' ga, zie ik alleen de windows machine.
Als ik dan op mijn server minidlna herstart, met /etc/init.d/minidlna restart, dan komt de server in de lijst te voorschijn.
Iemand een idee?

Maurice

Lijkt er op dat je start/stop script niet goed werkt. Daar zou je nog eens goed naar moeten kijken. In het artikel wat ik linkte staan wat tips in de comments.

Rev. Maurice

McPoTs

@Maurice: ik heb het scriptje nagekeken en dat is volgens mij niet het probleem. Na het starten draait minidlna: /usr/bin/minidlna -f /etc/minidlna.conf -P /run/minidlna/minidlna.pid.

Ik denk dat het meer iets is met discovery van de dlna server.  Wat moet hiervoor draaien? Enkel minidlna?  Welke poorten moeten voor de discovery open staan UDP 1900 en TCP 8200.  De tcp poort is meer voor trivial http en niet voor discovery.
Moet er nog iets draaien voor uPNP?

mvg,

Barre72

Kan je de open poorten vanop een ander systeem bereiken, bv met telnet ?  Heb je na het  openzetten van de poorten iptables en de dlna service herstart ?
Set 1 : Marantz PM7000N - Marantz UD5007 - Monitor Audio RX6 - LG C7V
Set 2 : Marantz PM7004 - Marantz CD5003 - Pioneer S-A4SPT-PM (Pure Malt) - Raspberry PI + Volumio
NAS : HPE Proliant Microserver + Rocky Linux 9 (NFS, MiniDLNA)