Bi-amping / Bi-wiring SR7008

Gestart door blackmolley, juli 30, 2014, 14:17:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

WilliamB

Citaat van: xander32 op juli 31, 2014, 21:26:01
... dat kan natuurlijk ook. Maar toch kiezen veel ls. fabrikanten er voor om het standaard aan te bieden op hun ls., welke daardoor de consument meer geld kost, ondanks dat het geen positief verschil geeft ¿
Klop Robert. Zelf op mijn KEF IQ10 van 125 euro is het mogelijk.
Toch zijn er wat merken die het niet standaard uitvoeren. BV. Audio Physic en Dynaudio.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Marvin

Ze laten je 200€ betalen, maar dat kost het natuurlijk niet.
Beetje gevoelig voor marketing is in de audiowereld levensgevaarlijk.

blackmolley

I think I opened up a can of wurms ...  :schater: :schater:
Panasonic GZ1000 Oled/Marantz SR7008/Marantz UD7007/Dune HD max/B&W DB4S sub/HECO Celan GT902 + GT 202 (B&W FS700 stands)/Mirage Center OS3-CC/AQ Rocket 44/AQ Irish Red /AQ Vodka+Carbon HDMI

xander32

Citaat van: marvin op juli 31, 2014, 22:15:23
Ze laten je 200€ betalen, maar dat kost het natuurlijk niet.
Beetje gevoelig voor marketing is in de audiowereld levensgevaarlijk.
Dat weet ik, kostprijs is ongeveer een kwart ...

SB_Marantz

Citaat van: arjan1312 op juli 31, 2014, 19:22:11
De Duitse bladen Stereo en Stereoplay (zusterbladen) zijn echt fan van bi-amping en organiseren geregeld luistersessies hier voor. Ze geven zelfs aan dat áls je in stereo configuratie gaat bi-ampen je beter een gewone versterker én een eindversterker kan gebruiken dan een voor- en een eindversterker.

Klopt geen snars van, want hoe wil je uberhaupt bi-ampen met een voor en een eindversterker?  :gaap:


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

100%Marantz

Citaat van: SB_Marantz op augustus 01, 2014, 00:42:45
Klopt geen snars van, want hoe wil je uberhaupt bi-ampen met een voor en een eindversterker?  :gaap:

Mischien bedoelen ze met 2 eindversterkers op een voorversterker, maar waarom beter een verterker plus een eindversterker? Dat lijkt vreemd dat het beter zou zijn. Je zou dan op zijn minste een pre out moeten hebben op je versterker.
marantz, what else?

pameijer

Het gaat er natuurlijk om dat je minimaal 2 stroomkabels gebruikt, die dan wel op verschillende stroomgroepen met elk hun eigen aardpen zijn aangesloten. Logisch toch, je moet links en rechts wel gescheiden houden, of nee, hoog en laag, sorry, maar met 3 drivers in je speakers moet je wel 3 stroomgroepen dedicated hebben  byebye.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

lemon

Nee drie groepen is niet nodig pa.....

Waarom niet?

Bi-ampen gaat er van uit dat de basluidspreker grotere bewegingen maakt dan de tweeter of de middentoon luidspreker . Dat betekent dat de luidspreker die immers met magneet en spoel wordt aangestuurd, als hij terug gaat naar zijn oorspronkelijke stand, stroom op kan wekken. Dit kan leiden tot verstoring in het geluid. Met name de hoge en middentoon luidspreker zijn daar gevoelig voor. Die kunnen dan als ze allemaal met elkaar verbonden zijn storende geluiden afgeven.

Daarom zou het een goed idee zijn om de lage en de midden en hoge tonen in 2 groepen te verdelen. Het Bi-Ampen.

Ik vind het een goed idee.

Spikes25

Ik zou zeggen gewoon uit proberen, iedereen heeft zijn eigen mening, zelfs personen die er totaal geen ervaringen mee hebben.  Ik ben ook sceptisch met name tegen al die dure kabel fabrikanten. Maar toch moet je zelf gaan ervaren.

Ik heb in bruikleen een setje IXOS kabels, Bi-wiring aangesloten op mijn oude Harman Kardon receiver.
Tijdens het aansluiten riep een vriend, dat dit totale onzin is enz. Enz. Bla bla en ik dacht stiekum net zo over.
Ik kan je vertellen toen ik de HK inschakelde en een cd ging afspelen,dat wij echt verbaasd waren, het klonk echt super mooi echt een HOORBAAR verschil tussen de IXOS en mijn oude LS kabeltjes. 
Ik heb wel de bewuste de kabels terug gebracht naar de winkel, omdat ik op dat moment het jammer vond om 350 euro neer te tikken voor twee stukken koperen Kabel...het is toch ook veel te duur.
Ik maak zelf wel een 4 aderige kabel, ik had nog een rol van die Transparante monsterkabel van 2.5 mm. Na dit aangesloten te hebben, hoorde ik niet het verschil wat ik waarnam bij de IXOS kabel.

Op mijn SR 7007, ik denk ook op jou SR, kan je het ook BI-Amping aansluiten, ik zou zeggen, probeer in een echte HiFi winkel een goed setjes kabels in bruikleen te krijgen.
En ervaar het zelf........ Suc6
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

blackmolley

Dank allen voor de reacties.
We gaan het binnenkort gewoon ff proberen.

Even een ander vraagje (eerder ter bevestiging ...). Op mijn oude Denon AVR1909 kon ik bij Stereo geluid kiezen of a) de sub wel of niet mee moest doen en b) kon ik kiezen of alleen 'LFE' of 'LFE+main' naar de sub werd gestuurd.

Bij de SR7008 heb ik me gek zitten zoeken naar de optie om de sub ook aan te sturen bij stereo geluid terwijl alleen 'LFE' naar de sub werd gestuurd (ik heb nl. 2 prima HECO 902's als vloerstaanders).
Na veel lezen en e.e.a. uit proberen kwam ik erachter dat die wel of niet sub aansturing bij stereo geen aparte keuze is bij de SR7008. Hier moet je dus kiezen om de sub op 'LFE+main' te zetten, dan doet de sub wel mee in stereo. Zet je deze optie op 'LFE' dan blijft de sub uit.

Zie ik iets over het hoofd of is dit inderdaad de enige manier om de sub mee te laten spelen in Stereo stand ? Ik zou nl. graag alleen 'LFE' naar de sub willen hebben zonder 'main'. Zoals gezegd, de HECO's kunnen de rest v.d. bas wel aan. Maar dit is dus niet mogelijk.. toch?

gr Rene
Panasonic GZ1000 Oled/Marantz SR7008/Marantz UD7007/Dune HD max/B&W DB4S sub/HECO Celan GT902 + GT 202 (B&W FS700 stands)/Mirage Center OS3-CC/AQ Rocket 44/AQ Irish Red /AQ Vodka+Carbon HDMI

DansaN

Met de cross-over frequenties kun je precies aangeven vanaf welke frequentie de sub mee gaat doen.

DansaN

#26
Luidsprekers op klein zetten en sub op LFE werkt overigens prima (met vloerstaanders).
Ik vermoed dat je je speakers op "groot" hebt gezet (want een vloerstaanders is toch groot?).

Uiteraard wel zoals aangegeven de cross-overs en de bandbreedte van het Sub signaal naar smaak aanpassen.

Tip: lees de artikelen op dit forum betreffende Audyssey inregelen eens rustig door.

arjan1312

@SB_Marantz:

Excuus! Je hebt absoluut gelijk. Het had uiteraard een voorversterker met twee eindversterkers moeten zijn. redface
PM 11S3 / Sony cd-speler
Canton Vento 890.2 DC met Atlas Equator Mk II bi-wire kabels
Chord Hugo Dac

blackmolley

Hi Dansan,
Crossover is goed ingesteld maar heeft niets met het feit te maken of je wel of niet je sub aanstuurt in stereo stand. De Sub doet helaas echt niet mee in stereo als je de subwoofer op LFE hebt staan. Daar moet je de sub toch blijkbaar voor op LFE+main zetten...
En de voorspeakers staan uiteraard op klein ;-)
gr Rene
Panasonic GZ1000 Oled/Marantz SR7008/Marantz UD7007/Dune HD max/B&W DB4S sub/HECO Celan GT902 + GT 202 (B&W FS700 stands)/Mirage Center OS3-CC/AQ Rocket 44/AQ Irish Red /AQ Vodka+Carbon HDMI

DansaN

Ik heb zelf de sub op LFE staan en deze doet gewoon mee met stereo geluid.
Mijn fronts zijn ook vloerstaanders.

Je moet waarschijnlijk dus echt nog even met de instellingen spelen.
Het is mij ook gelukt, dus het zou jou ook moeten lukken  :yes: